Terwijl de Porsche Carrera slechts een minieme facelift onderging, kreeg hij onderhuids een ingrijpende mechanische verfijning mee. Zowel de 'gewone' als de krachtiger S-versie kreeg nieuwe boxermotoren mee, dit keer met directe benzine-injectie, gekoppeld aan herwerkte verbrandingskamers en nieuwe onderdelen. Ter kennismaking pikten we het neusje van de zalm uit het gamma, de 4S cabrio, voorzien van de PDK-versnellingsbak. Die gerobotiseerde zevenbak met dubbele ontkoppeling liet lang op zich wachten, ook al had Porsche de gep...

Terwijl de Porsche Carrera slechts een minieme facelift onderging, kreeg hij onderhuids een ingrijpende mechanische verfijning mee. Zowel de 'gewone' als de krachtiger S-versie kreeg nieuwe boxermotoren mee, dit keer met directe benzine-injectie, gekoppeld aan herwerkte verbrandingskamers en nieuwe onderdelen. Ter kennismaking pikten we het neusje van de zalm uit het gamma, de 4S cabrio, voorzien van de PDK-versnellingsbak. Die gerobotiseerde zevenbak met dubbele ontkoppeling liet lang op zich wachten, ook al had Porsche de gepatenteerde techniek eerder al bij Volkswagen en Audi toegepast. Het systeem laat je bliksemsnel schakelen, zonder de voet van het gaspedaal af te halen. Dat is vooral indrukwekkend bij een kickdown. Het kan bovendien nog sneller via de Sport-modus of de Sport Plus in het optionele Sport Pack Chrono. De nieuwe 3,8-litermotor kreeg door zijn talrijke aanpassingen niet alleen 385 pk mee (vroeger 355 pk) en 20 Nm extra koppel, dankzij de PDK zakte het gemiddelde verbruik van 11,6 naar 10,3 liter/100 km. Dat is zonder meer een indrukwekkende prestatie gezien het potentieel van deze almaar verder evoluerende klassieker. Achter het stuur valt in de eerste plaats de vertrouwde degelijkheid op, naast een lichte vorm van opwinding die onderweg alleen maar zal toenemen. De schitterende acceleraties, het wat rauwe geluid bij snel optrekken, de fenomenale wegligging voor een auto met de traditionele, zeer non-conformistische 38-62-gewichtsverdeling zorgen voor uitzonderlijk rijplezier. De PDK heeft daar veel mee te maken, maar de bediening van de manuele schakeling via de drukknoppen op het stuur, bracht ons niet in vervoering - het systeem dat met spatels achter het stuur werkt, is een stuk gebruiksvriendelijker. Ondanks het potentieel blijft de Carrera S stevig maar niet hard afgeveerd dankzij de PASM-schokdempers. Al blijft het met de brutale versnellingen op slecht wegdek wel uitkijken om de geweldenaar niet uit de handen te laten glippen. Het dak van de cabrio opent en sluit in twintig seconden, en dat kan zelfs rijdend, tot 50 km/uur. Maar boven alles blijft de Porsche Carrera een auto die de passies hoog laat oplaaien, omdat hij alles doet wat de rijder van hem verlangt, en dat in een minuscuul korte tijdspanne. Op een bochtig parcours komen al die kwaliteiten nog beter tot hun recht en moet de mens toegeven dat de techniek hem voor blijft, omdat de auto in snelle bochten perfect in het spoor blijft waar het verstand dicteert dat zulks onmogelijk is. Men kan veel zeggen over de Duitsers, maar die van Porsche hebben hun droom op een perfecte manier in mechanische hoogstandjes omgezet. Door Pierre Darge