PIERRE DARGE

De meeste massaproducenten van auto’s leggen zich niet langer neer bij de gedachte dat ze het moeten hebben van de verkoop van anoniem uitziende voertuigen. Ze willen binnen hun productie ook uitschieters die het hele gamma naarboven halen. Dat is ook het geval bij Ford, waar in de zomer van 2000 ernstig werd nagedacht over de toekomst. Het resultaat was onder meer het terugschroeven van de kosten door het sluiten van zes van de elf fabrieken in Europa. Positiever was de beslissing om meer opwindende auto’s te gaan maken en de belofte om in vijf jaar 45 modellen voor te stellen.

Nadat de TransitVan of the Year’ werd, introduceerde Ford een nieuwe generatie van krachtige en zuinige turbodieselmotoren en de Durashift EST-transmissies. Daarnaast werd de ST-lijn opgezet, een serie van krachtiger versies van bestaande modellen.

Op het salon van Parijs toonden de Amerikanen echter pas goed wat ze waard zijn op de markt van nicheproducten. Fords Europese Designgroep heeft zich onder leiding van Chris Bird vastgebeten in het thema van de active luxury en daaruit is de C-Maxconcept car ontstaan, een compacte mini-van met zeer attractieve trekjes. De nieuweling werd gebouwd met het oog op klanten die een actief leven leiden, die behoefte hebben aan functionaliteit, die niet vies zijn van wat extra luxe en die dat alles willen combineren met een sober exterieur. Inspiratiebronnen waren luxegoederen als polshorloges en gesofisticeerde skibindingen die uitblinken door het samenspel van verfijning en functionaliteit.

Omdat ook ruimte een zeldzame vorm van luxe is geworden, werd daaraan de nodige aandacht besteed. Zo werden vier individuele, crèmekleurige leren stoelen voorzien, die ‘zwevend’ gemonteerd zijn, waardoor meer ruimte onder de stoelen vrijkwam. Tegelijkertijd werd intensief gebruikgemaakt van hoogstaande materialen als geborsteld aluminium en werd het geheel in een sfeer van crème en blauw gestoken die associaties oproept met de luxe van een privé-jet. Twee consoles lopen over de hele lengte van de C-Max door: één op lage hoogte, tussen voor- en achterstoelen, met daarin de elektronische parkeerrem en de versnellingspook maar ook opbergruimte , cupholders en armsteunen. Achterin zorgt de console voor extra opbergruimte én twee uitklaptafeltjes voor de passagiers. De tweede console loopt tegen het plafond en daarin bevinden zich de indirecte verlichting, een kleine camera voor het innoverende iRIS-systeem en leeslampjes.

De C-Max staat op grote 18-duimswielen, kreeg een sober en toch elegante styling mee en een paar zeer praktische trekjes. Dankzij het iRIS-systeem dat samen met Hewlett-Packard werd ontwikkeld, kunnen ouders die hun kinderen even alleen achterlaten in de auto – bijvoorbeeld om te tanken – via het scherm van hun palmtop zien wat er op die achterbank gebeurt. De infotainment-technologie zorgt voor een actief navigatiesysteem met een DVD waarop het hele Europese net werd opgeslagen. Via twee LCD-schermen in de hoofdsteun van de voorstoelen kunnen de passagiers achterin films bekijken of zich vermaken met videospelletjes. Een elektrisch aangedreven, mobiel laadvlak in de verzonken koffervloer maakt dat het laden probleemloos verloopt en dat er extra ruimte vrijkomt. De C-Max zelf zal niet als dusdanig op de markt komen maar eerder een inspiratiebron zijn voor nieuwe producten.

De Streetka daarentegen staat helemaal in de realiteit: de eerste cabrio van Ford in het sub-B-segment, waarvan een conceptversie twee jaar geleden in Turijn werd voorgesteld, toont hoe van de populaire vierzitter een erg aantrekkelijke tweezitter werd gemaakt. De Streetka is het schoolvoorbeeld van de intentie van Ford om attractievere versies te produceren van bekende modellen, zonder de lijnen van het origineel te verraden. In samenwerking met Pininfarina werd een opwindende kleine roadster op wielen gezet, die begin volgend jaar van de band loopt. De Australische zangeres Kylie Minogue werkte haar Europese tournee al af met de Streetka. Ze mocht zich verheugen in het enthousiasme van een doelgroep die allicht zal bestaan uit jonge, actieve kopers met gevoel voor elegantie. Onder de kap komt een 1.6 liter benzinemotor die 95 pk ontwikkelt.

Daarnaast komt er ook nog een Sportka, die de look en de geest van de Streetka overneemt, maar die voorzien werd van meer sportieve accenten. Daarom wordt de Sportka lager, zal hij op bredere banden staan, en krijgt hij een preciezere stuurinrichting en een krachtiger motor mee.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content