Nog geen handvol Engelse Googleresultaten levert zijn naam op. Ook in andere talen wordt er voornamelijk over hem gezwegen. Alles wijst erop dat Sergio Arreghini bij de Italiaanse Fashion Box - de groep waartoe Replay, de exclusievere denimlijn We are Replay en het kinderlabel Replay & Sons behoren - in alle stilte de taak van creatief directeur op zich neemt. De dood van stichter Claudio Buziol in 2005 kwam er ook geheel onverwacht, een hartaanval. De man die in 1978 de naam voor zijn kledinglijn bedacht toen hij voor zijn televisie naar het WK voetbal in Argentinië zat te kijken (hij besefte dat modetrends telkens weer terugkomen, net zoals de goals die keer op keer werden herhaald terwijl rechtsboven in beeld replay knipperde).
...

Nog geen handvol Engelse Googleresultaten levert zijn naam op. Ook in andere talen wordt er voornamelijk over hem gezwegen. Alles wijst erop dat Sergio Arreghini bij de Italiaanse Fashion Box - de groep waartoe Replay, de exclusievere denimlijn We are Replay en het kinderlabel Replay & Sons behoren - in alle stilte de taak van creatief directeur op zich neemt. De dood van stichter Claudio Buziol in 2005 kwam er ook geheel onverwacht, een hartaanval. De man die in 1978 de naam voor zijn kledinglijn bedacht toen hij voor zijn televisie naar het WK voetbal in Argentinië zat te kijken (hij besefte dat modetrends telkens weer terugkomen, net zoals de goals die keer op keer werden herhaald terwijl rechtsboven in beeld replay knipperde). Na Buziols dood wordt Arreghini aangesteld als opvolger en ziet de Fondazione Claudio Buziol het levenslicht (zie kader). Arreghini, die sinds 2001 al hoofdontwerper van We are Replay was, heeft nog maar amper interviews gegeven wanneer we hem ontmoeten in het Noord-Italiaanse Asolo. Het gesprek heeft plaats aan zijn grote witte tekentafel. Naast ons liggen stapels magazines (Kate Moss op de cover van de Franse Vogue, in een Replayshortje) en in de boekenkast staan titels als Denim : from Cowboy to Catwalk en Mr. Classic : Jeremy Hackett. Waarvoor het 27-jarige merk vandaag staat, willen we weten, en Arreghini steekt van wal over 'de droom' als rode draad in het verhaal. "Claudio richtte het merk op omdat hij ervan droomde een jeans te maken die meteen zo comfortabel zat als zijn afgedragen Levi's 501. De Fondazione Claudio Buziol die opgericht is na zijn dood wil de dromen van jonge creatievelingen steunen in domeinen als mode, design, fotografie. En onze klanten dragen Replay omdat het hun het imago geeft dat ze wensen bij het vervullen van hun eigen dromen. Ons merk is hun levensstijl : authentiek, comfortabel, fris, tikkeltje bohemien, vastberaden." Replay dat is die andere Diesel, denkt men weleens. En in de prille begindagen maakten zowel Claudio Buziol als Renzo Rosso (oprichter van Diesel) deel uit van de Genius Group, een textielbedrijf waaruit al snel Replay, Diesel en Katharine Hamnett als afzonderlijke merken groeiden. Arreghini tackelt concurrent Diesel door het een hoger modegehalte toe te schrijven : het speelt heel specifiek in op de trends, maar zijn stukken zijn daardoor na een aantal seizoenen wel moeilijker draagbaar. "Elk seizoen brengen wij natuurlijk ook nieuwigheden, maar er heerst hier geen stress om catwalktrends achterna te hollen. Eerder zit er een constante in onze collecties," zegt Arreghini, "zo spelen we al sinds het ontstaan met de thema's biker/motorbike en country/western. Dan snuffelen we in ons archief tussen oude collecties en brengen we een variant op een kledingstuk dat we vijftien jaar geleden al tekenden. De afwerking zit in de details : opvallende knopen, bloemenpatronen binnen in de broekzakken of stiksels op de jeansachterzak." Jeans vormt nog altijd een zwaargewicht in het Re- playaanbod, hoewel de jeansmarkt er eentje is die druk bezocht wordt en elke dag groeit. "Maar hoeveel van de merken die vijf jaar geleden ontstonden, bestaan nu nog ?" zegt Arreghini. "Ze zijn op één hand te tellen. Jeans verschuift weer van een fashion item dat iedereen maakt naar een kwaliteitsstuk gemaakt door vakkundigen die vertrouwd zijn met het materiaal en de knowhow. 'De jeans is de nieuwe Guccitas', zei Buziol daarover. De echte denimliefhebber ziet dat er een authentiek verhaal achter zit. Het Replay-DNA in ons geval." Of de erfenis van Buziol hem niet zwaar valt ? "Claudio was een rasontwerper, ik een productmanager. Maar onze kijk op denim is dezelfde : we associëren jeans met mode en comfort, met vrijgevochten types als James Dean, Marlon Brandon, Jack Kerouac en we willen allebei de Japanse markt veroveren." "Claudio was een modegoeroe. Hij heeft twintig jaar geleden de weg geopend door materialen te introduceren die niemand gebruikte, zoals double ring(een bepaald type katoen). Hij volgde zijn intuïtie en maakte er een onemanshow van. Vandaag staat het merk voor een groep mensen die samen naar de markt en het straatbeeld kijken." "We zullen onze producten blijven optimaliseren, maar de komende jaren gaan we ook investeren in onze licentieproducten : items uit de collectie die we zelf niet ontwerpen maar uitbesteden, omdat we er te weinig ervaring in hebben, zoals de zonnebrillen en schoenen en sinds deze maand ook een parfum. Die producten moet nóg meer afgestemd worden op de sfeer en stijl van de kledingcollecties. We willen de klant een 360°-ervaring bieden." Info : www.replay.it; 02 521 90 71. Door Elke Lahousse