Er was een tijd dat Lancia vooral van zich liet horen op het sportieve vlak en zijn modellen die ambitie weerspiegelden. Tegenwoordig liggen de kaarten anders en probeert het merk zich te onderscheiden door de kwaliteit en de verfijning van het interieur. De Musa past in die strategie. Genetisch is hij een Fiat Idea, zij het dan enkele centimeter langer. Die extra lengte betekent niet dat hij ook ruimer uitvalt, het gaat enkel om stilist...

Er was een tijd dat Lancia vooral van zich liet horen op het sportieve vlak en zijn modellen die ambitie weerspiegelden. Tegenwoordig liggen de kaarten anders en probeert het merk zich te onderscheiden door de kwaliteit en de verfijning van het interieur. De Musa past in die strategie. Genetisch is hij een Fiat Idea, zij het dan enkele centimeter langer. Die extra lengte betekent niet dat hij ook ruimer uitvalt, het gaat enkel om stilistische elementen. Toch blijft hij nog altijd net onder de vier meter lengte en binnen die limiet brengt hij een behoorlijk ruim en functioneel geheel tot leven. Het Musa-interieur valt op door de gebruikte materialen en door de gecentraliseerde instrumenten. Die laatste keuze maakt boven op het dashboard zowel links als rechts een handschoenenkastje mogelijk. Ook opvallend is de in twee delen verschuifbare achterbank die de gebruiker de keuze laat tussen extra binnenruimte of extra laadvolume. Nu is die binnenruimte achterin opvallend goed voor zo'n compacte Italiaan en men kan alleen betreuren dat de ontwerpers de inspanning niet volledig hebben doorgetrokken door de stoelen achterin uitneembaar te maken en daarmee de functionaliteit te vergroten. De koper heeft de keuze tussen een 1.4 liter benzine en twee turbodiesels, van respectievelijk 1.3 en 1.9 liter. Zelf zoeken we de horizon op met die laatste en verwachten daarbij redelijk vuurwerk. In de praktijk blijkt de 1.9 multi-jet (zo genoemd omdat de door Bosch ontwikkelde inspuittechnologie verscheidene brandstofinjecties per cyclus garandeert) een stuk minder vinnig dan we hadden verwacht. Dat komt enerzijds doordat de kleine niet echt een lichtgewicht is en anderzijds doordat voor de 'brave' versie van de motor is geopteerd, met een vermogen van 100 pk. Terwijl er bij Fiat toch ook een 115 pk-versie bestaat, die zit onder meer in de Multipla ingebouwd. Anderzijds valt het verbruik dan weer mee. Wie een beetje uitkijkt, blijft moeiteloos onder de 6 liter per 100 km, doordouwers rekenen daar een flinke liter extra bij. Door zijn relatief hoge zwaartepunt heeft de Musa wat rolneigingen in de bochten, al brengen die nooit de veiligheid in het gedrang. Of de behoorlijk volledige standaarduitrusting (zes airbags, ABS en noodremhulp, manuele airco, tweezijdig verstelbaar stuur) en de wat luxueuzer afwerking een prijs van 17.550 euro rechtvaardigen is de vraag. Voor een vergelijkbare Fiat Idea met dezelfde motor wordt 16.800 euro gevraagd.Pierre Darge