Skoda heeft zich altijd als een degelijk alternatief geprofileerd voor chauffeurs die geen belangstelling hebben voor status, noch voor een politiek van toeters en bellen. Als betrouwbare underdog komt het bovendien steevast met scherpe prijzen voor de dag. Met de Octavia RS tappen de Tsjechen uit een heel ander vaatje. Dat blijkt vooral uit het monteren van de potente 2.0 FSI-motor, de eerste turbobenzinemotor met rechtstreekse inspuiting, die liefst 200 pk ontwikkelt, en gekoppeld is aan een manuele zesbak, samen goed voor een top van 240 km/uur. Om dat geweld in goede banen te leiden, is een hele rist noodzakelijke technisc...

Skoda heeft zich altijd als een degelijk alternatief geprofileerd voor chauffeurs die geen belangstelling hebben voor status, noch voor een politiek van toeters en bellen. Als betrouwbare underdog komt het bovendien steevast met scherpe prijzen voor de dag. Met de Octavia RS tappen de Tsjechen uit een heel ander vaatje. Dat blijkt vooral uit het monteren van de potente 2.0 FSI-motor, de eerste turbobenzinemotor met rechtstreekse inspuiting, die liefst 200 pk ontwikkelt, en gekoppeld is aan een manuele zesbak, samen goed voor een top van 240 km/uur. Om dat geweld in goede banen te leiden, is een hele rist noodzakelijke technische aanpassingen doorgevoerd. De wagen krijgt ook een stoere neus met forse bumpers mee en een min of meer discrete vleugel op het kofferdeksel. Daar zit die brave huisvader ineens met een brok geweld onder de rechtervoet. De auto is voorzien van uitstekend steunende sportstoelen uit stof en leder. Opvallend zijn ook de metalen sportpedalen en de leren bekleding van zowel stuur als pook, evenals de xenonverlichting in de koplampen met dynamische regeling. Kortom, de sportieve rijder wordt qua uitrusting op zijn wenken bediend en ook op het gebied van de veiligheid speelt de RS mee in de hoogste klasse. Standaard zitten acht elektronische waakhonden ingebouwd (van ABS en ESP tot HBA en DSR), vooraan krijgt de wagen actieve hoofdsteunen, maar hoofdairbags ontbreken dan weer. Op de weg gedraagt de RS zich zoals men kan verwachten als een wat nerveuze, maar toch betrouwbare familievader. Wie flink schakelt, kan met de besten mee, zonder onverwachte bokkensprongen, want de veiligheidssystemen waken (ESP kan worden afgezet). Over de wegligging hoort u ons niet klagen, maar toch voelen we het geheel nooit als 'lekker' aan. Zo'n RS lijkt een beetje op een gewone jongen die een fitnesskuur heeft gevolgd en daar meer spieren aan overhoudt dan persoonlijkheid, een opgepompte schoonzoon. Over zijn roots valt anderzijds absoluut niet te klagen. De koffer is reusachtig, de chauffeur krijgt een opberglade onder de stoel mee en de ruimte achterin is absoluut oké. Uitkijken is het alleen bij de pomp : het officiële cijfer vermeldt 7,8 liter. Zelf raken we nooit onder de 10 liter/100 km en toch halen we geen al te gekke toeren uit. Wat snelheid past toch bij het karakter van de RS ? Maar als besluit geven we toe : voor een prijs van 23.480 euro krijgt men, geheel volgens de Skodafilosofie, wel veel auto. Motor : viercilinder turbobenzinemotor met een slagvolume van 1984 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 200 pk/147 kW bij 5100-6000 toeren/minuut en maximaal koppel van 280 Nm bij 1800-5000 toeren/minuut. Afmetingen : 457,8 cm (l), 176,9 cm (br), 144,7 cm (h) en 257,7 cm (wielbasis). Koffervolume : 560-1420 liter. Verbruik in liter/100 km : 10,9 (bebouwde kom), 6 (buiten stad), 7,8 (mix). CO2-emissie : 187 gr/km. Prijs, inclusief btw : 23.480 euro, vermeerderd met 2478 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 336,47 euro. Andere versies : 1.4 (13.990 euro), 1.6 (15.090 euro), 2.0 (21.480 euro), 1.9 TDI (16.790 euro), 2.0 TDI (20.580 euro). Pierre Darge