door Pierre Darge
...

door Pierre DargeVandaag gaan we voor het open rijplezier, maar dan gekoppeld aan een zeldzame degelijkheid en hoogtechnologische oplossingen. De roadster van de nieuwe Audi TT, heeft een reuzenstap voorwaarts gemaakt in vergelijking met zijn voorganger waarvan in zes jaar tijd een kleine 100.000 stuks werden gebouwd. De tweede generatie maakt om te beginnen overvloedig gebruik van geëxtrudeerd aluminium waardoor het gewicht 40 kg lager ligt dan voorheen, en dat ondanks de forse groei : de auto werd 14 cm langer, 8 cm breder en ietsje hoger. Die groei komt zowel de inzittenden maar vooral het koffervolume ten goede, dat verruimde van 180 naar 250 liter. Ook de rigiditeit (het zwakke punt van een cabrio) ging er fors op vooruit, terwijl de roadster toch maar 35 kg zwaarder uitvalt dan de coupé. Dat is geen geringe prestatie en dan hebben we nog niets gezegd over de vlekkeloze afwerking. De liefhebber van het genre heeft de keuze tussen twee benzinemotoren, een 2.0-liter viercilinder en een 3.2-liter V6. We lieten de redelijkheid spreken en opteerden voor de kleinste krachtbron, die zet nog altijd 200 pk op de voorwielen over. We hebben ons de keuze geen moment beklaagd. Kniesoren zullen opwerpen dat zo'n potentieel uit de tijd is, maar wie stevig in de greep van de uitstekende steun van de sportstoelen accelereert, weet wel beter. De TT-roadster is een zeer sportieve, zeer precies reagerende cabrio die op een hartverwarmende manier de krachten opbouwt. En wat niet onbelangrijk is, de prestaties van de viercilinder moeten nauwelijks onderdoen voor die van de V6. Die positieve ervaring heeft verschillende oorzaken : de stevigheid van de kist natuurlijk, maar ook het potentieel van de viercilinder met drukvoeding die in ons geval gekoppeld was aan de gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling (de zogenaamde DSG, die hier als S-tronic wordt omschreven). Die kan uiteraard manueel worden bediend, maar zelf lieten we hem meestal in automatische stand het werk doen. Weet ook dat de sporen met 4,5 cm werden verbreed en dat het zwaartepunt nu 9 millimeter lager ligt. Een laag gewicht (minder dan 1300 kg) en een zeer acceptabel rijcomfort doen de rest. Alleen wie de zescilinder koopt, heeft ook nog recht op de quattro, de vierwielaandrijving, maar die hebben we in deze zomerse omstandigheden alvast geen moment gemist : zo trefzeker en precies reageerde onze viercilinder. Cabrio-adepten kunnen het dak manueel openleggen, maar in ons geval ging dat automatisch, in 12 seconden (een optie waarvoor een kleine 1200 euro in rekening wordt gebracht, inclusief de geluiddempende kap). Over het verbruik kunnen we kort zijn : gezien de uitzonderlijke prestaties van deze Audi is een testgemiddelde van 8 liter/100 km absoluut geen kwade prestatie. Motor : viercilinder benzinemotor met drukvoeding en een cilinderinhoud van 1984 cm3, die via een S-Tronic gerobotiseerde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 200 pk/147 kW tussen 5100 en 6000 toeren/minuut. Maximaal koppel van 280 Nm tussen 1800 en 5000 toeren/minuut. Afmetingen : 417,8 cm (l), 184,2 cm (br), 135,8 cm (h) en 246,8 cm (wielbasis). Koffervolume : 250 liter. Verbruik in liter/100 km : 10,7 (stad), 6,2 (buiten stad), 7,8 (mix). CO2-uitstoot : 186 gr/km. Prijs, inclusief btw : 36.850 euro, vermeerderd met 343,86 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 2478 euro. Andere versies : 3.2 (43.990 euro).