Voor een Aston Martin houden we altijd even de adem in. Omdat geen auto op zo'n elegante wijze klasse en sportiviteit weet te verenigen, behalve Porsche misschien. Maar Aston Martin heeft met een productie van 7000 stuks per jaar dan weer de exclusiviteit mee. Om nog van het Britse flegma te zwijgen dat de Amerikaanse ex-eigenaar Ford gelukkig heeft weten te behouden. Van de nieuwe eigenaar verhopen we hetzelfde, de ploeg die de Vantage op wielen heeft gezet, laat hij in elk geval gewoon voort...

Voor een Aston Martin houden we altijd even de adem in. Omdat geen auto op zo'n elegante wijze klasse en sportiviteit weet te verenigen, behalve Porsche misschien. Maar Aston Martin heeft met een productie van 7000 stuks per jaar dan weer de exclusiviteit mee. Om nog van het Britse flegma te zwijgen dat de Amerikaanse ex-eigenaar Ford gelukkig heeft weten te behouden. Van de nieuwe eigenaar verhopen we hetzelfde, de ploeg die de Vantage op wielen heeft gezet, laat hij in elk geval gewoon voortwerken. De styling van de Vantage roadster is van meneer Fisker, een Deen die perfect de filosofie van het merk heeft begrepen en de klassieke lijn op wonderlijk mooie en toch iets moderne wijze heeft weten te vereeuwigen. Met de kap op (bordeaux op zilver is onze favoriet) is de roadster zelfs nog mooier dan open, ook al ogen de twee bultjes achter de hoofden in dat laatste geval erg elegant. Onderweg viel ons meteen de geweldige rigiditeit van de kas op en dat is geen geringe prestatie bij een open auto. Die structurele stevigheid steekt ook een hand uit naar het potentieel van de V8 dat op die manier op trefzekere wijze bij de achterwielen terechtkomt - zoals het bij een echte auto betaamt. Op de bochtige, maar nagenoeg verlaten weggetjes in de buurt van Gordes wisten we ook de sublieme wegligging die de roadster zo stevig in het spoor houdt, te appreciëren. Het geheim achter die wegligging gaat uit van een klassiek recept : een motor die 'binnenboord', achter de vooras werd gepositioneerd en een uitgekiende gewichtsverdeling die bereikt werd door de versnellingsbak tegen de achteras te monteren. Samen zorgt dat voor een adembenemend gevoel van zekerheid dat we nog het gemakkelijkst als actieve veiligheid beschrijven. De V8-motor is krachtig maar beschaafd tegelijkertijd, omdat het potentieel zo controleerbaar wordt opgebouwd, en laat vanaf 4000 toeren een onbeschrijflijk mooi gebrul horen waarbij de groenen zullen grijnslachen en de techneuten wenen van vreugde. In ons geval was die motor gekoppeld aan de Sportshift die via de peddels achter het stuur sneller schakelt dan de beste rijder. De kap gaat in 22 seconden geheel automatisch (en rijdend tot 50 km/uur) omlaag, en ook dan blijft het binnenin behoorlijk windvrij zelfs zonder het windscherm dat we helemaal vergeten waren. De koffer is klein, maar dat wordt ruimschoots vergoed door de sensaties aan boord. De Vantage roadster snelt in vijf seconden naar de 100 per uur en haalt een top van 280 km/uur.