Met de IS 250C gaat Lexus de weg op van de premium cabrio in het segment van de middenklassers, nadat voor de dure SC 430 in Europa niet echt veel klanten werden gevonden. Om redenen van kwaliteit werd voor een driedelig opvouwbaar aluminium dak gekozen, dat door liefst 15 elektromotoren wordt aangedreven, terwijl nog eens 37 sensoren de goede werking ervan in het oog houden. Waar is de tijd dat de automobilist niet zonder moeite in enkele minut...

Met de IS 250C gaat Lexus de weg op van de premium cabrio in het segment van de middenklassers, nadat voor de dure SC 430 in Europa niet echt veel klanten werden gevonden. Om redenen van kwaliteit werd voor een driedelig opvouwbaar aluminium dak gekozen, dat door liefst 15 elektromotoren wordt aangedreven, terwijl nog eens 37 sensoren de goede werking ervan in het oog houden. Waar is de tijd dat de automobilist niet zonder moeite in enkele minuten het stoffen dak opende ? Een en ander heeft tot gevolg dat de redelijke riante kofferinhoud van 420 liter in één (vijftien seconden durende) klap tot een wat schamele 165 liter wordt herleid. Afgezien daarvan werd de IS 250C, zoals het een kwaliteitscabrio betaamt, aan alle kanten versterkt en aangepast en dat resulteerde in 160 kg extra gewicht en vijf centimeter extra overhang achteraan. Met onder de kap een 2,5-liter V6 die 208 pk aflevert, is de auto niet meteen een sportwagen. Dat wil hij ook duidelijk niet zijn : de ontwerpers mikten vooral op quietness and performance, en nog meer op een erg comfortabel geheel met uitstekend steunende stoelen en ook achterin voldoende plaats voor twee volwassenen - een zeldzaamheid. Wie over de wegen benoorden Nice cruist, merkt dat de designers en technici van de ED2 designstudio in hun opdracht geslaagd zijn. Het rijplezier wordt nog versterkt door de zestrapsautomaat die zich via de heveltjes achter het stuur ook manueel laat bedienen. In de praktijk echter kiest vrijwel iedereen voor de relaxte ervaring van de automaat. Omringd door comfort en luxe als lederen stoelen, stelt de bestuurder ook vast dat de hernemingen van de IS 250C prima meevallen en dat het kapsel bij open rijden meer dan behoorlijk in de plooi blijft. Zelfs achterin, tenminste als je de zijruiten omhoog laat. De Japanners zijn niet weinig trots op deze prestatie, die ze het gevolg noemen van windstream management. Met de kap dicht haalt de wagen zelfs een Cw van 0,29 en dat is voorwaar geen geringe prestatie. Het plezier wordt nog intenser bij het aanzetten van de gesofisticeerde Mark Levinson-geluidsinstallatie. Onderhuids waakt een indrukwekkend systeem over de veiligheid van de inzittenden, met onder meer adaptieve cruisecontrol, antiwhiplash stoelen, vehicle management en intelligente, aanpasbare koplampen. Dat alles voor nauwelijks meer dan de helft van de prijs van de SC 430.