Mensen die met hun activiteiten veel centen hebben verdiend, voelen vroeg of laat de behoefte ook wat aan hun status te doen en kopen dan bijvoorbeeld een kunstcollectie, of vertonen zich in de opera.
...

Mensen die met hun activiteiten veel centen hebben verdiend, voelen vroeg of laat de behoefte ook wat aan hun status te doen en kopen dan bijvoorbeeld een kunstcollectie, of vertonen zich in de opera. Massaproducenten van auto's hebben ook wel eens een soortgelijke drang en pakken op een mooie ochtend uit met een exclusief model. Om te laten zien dat ze meer in petto hebben dan het doordeweekse of om in het wereldje au s?rieux te worden genomen. {ITA}Opel{ita} laat jaarlijks 1,8 miljoen auto's van de band rollen. De kwaliteit ervan is voortreffelijk, maar de uitstraling gering _ en dat knaagt een beetje. Met de {ITA}Speedster{ita} wil de firma uit R?sselsheim 3000 maal per jaar bewijzen dat ze ook opwindend rijgenot, een zekere exclusiviteit en zelfs een schitterende styling in de vingers heeft. Het pleit voor de ontwerpers dat ze hun sportieve tweezitter niet helemaal zelf hebben gemaakt, maar voor die opdracht ook een beroep hebben gedaan op {ITA}Lotus Engineering{ita}, een kei in lichtgewicht auto's, geheel in de geest van de filosofie van oprichter en {ITA}Formule 1{ita}-genie {ITA}Colin Chapman{ita}. Drie jaar geleden zette Lotus de vederlichte {ITA}Elise{ita} op wielen, met een aluminium onderstel als ruggengraat. De Speedster krijgt een zelfde basischassis van gelijmde spuitgietaluminiumprofielen, het weegt amper 71 kg. Daarop werd achteraan een stalen hulpframe bevestigd, waarin de dwarsgeplaatste 2.2 liter {ITA}Ecotec{ita}-motor rust, de krachtbron voor de achterwielaandrijving. Daarmee is de Speedster de eerste Opel met centrale motor _ een lay out die in combinatie met de vier dubbele {ITA}wishbones{ita} uitzicht biedt op een vlekkeloze wegligging. Het geheel kreeg een zeer persoonlijke vormgeving mee en werd vervolgens met 25 panelen uit composietmateriaal bekleed. Het eindresultaat oogt bepaald opwindend, weegt slechts 870 kg en is zo kort als de {ITA}Corsa{ita}, maar dan wel opvallend breed en 111 cm laag. Twee centraal boven elkaar geplaatste uitlaten en luchthappers achter de portieren zorgen voor extra pit. Het instappen vergt enige gewenning: eerst moet men zich over de brede aluminium balk hijsen om zich vervolgens in de alukuip te laten zakken, een oefening die een helder hoofd en lenige leden vereist. Maar het loont de moeite, omdat de rijder in het minimalistisch hightech interieur met leren stuur de wereld vanuit een geheel andere gezichtshoek bekijkt. Die nieuwe kijk wordt onderaan opvallend afgelijnd door de fors omhoogzittende, viriele wielkasten. De vederlichte sportieveling wordt met een centrale startknop tot leven gewekt _ en leven bezit hij volop. De rest voltrekt zich als een sprookje voor grote jongens die kicken op snedig vooruitkomen. We komen op het bochtige parcours in de Algarve niet alleen snel en snedig vooruit, de jaren glijden als waterdruppels van ons af en in elke bocht groeit het vertrouwen in die wonderlijke, maar hard afgeveerde Anglo-Germaanse combinatie. De wegligging blijkt zonder meer fantastisch en in combinatie met de zeer directe besturing voert ons dat in geen tijd tot op het randje van de trance. De 147 pk worden bovendien zeer lineair opgebouwd zodat de Speedster zich in geen tijd, maar op beschaafde wijze naar hoge toppen laat voeren _ terwijl ook het schakelen feilloos loopt. In tegenstelling met de Elise kan de soepele kap (zonder de vingernagels te scheuren) bijna spelenderwijs worden opgerold, uitgenomen en achter de stoelen weggemoffeld. Nuchterheid gebiedt ons toe te geven dat de jongste Opel, die in mei in de showrooms staat, met zijn 1.270.000 fr. prijzig uitvalt. Dat ligt natuurlijk grotendeels aan de bescheiden oplage en allicht aan de royalties die Lotus vangt. Maar dat betekent ook dat de Speedster amper 120.000 fr. goedkoper uitvalt dan zijn beroemde inspiratie, de Lotus Elise, die het wel met Üslechtsß 120 pk moet stellen. Omdat de klant van dit soort auto's niet ongevoelig is voor status, is het nog even wachten op zijn reactie: Lotus klinkt nu eenmaal opwindender dan Opel. Voor zijn geld krijgt de klant: a) de ultieme verjongingskuur, b) een exclusief design en c) een rijgenot dat dezer dagen zeldzaam geworden is. Bovendien verbruikt de lichtgewicht, die in minder dan 6 seconden naar 100 km/uur accelereert toch maar 8,5 liter/100 km, krijgt hij standaard ABS en een bestuurdersairbag mee en wordt misschien wel een {ITA}collector's item{ita}. Opel anticipeert daarop: elk exemplaar draagt een individueel nummer op het dashboard.Pierre Darge