De langverwachte 'baby'- Jaguar, die de degens moet kruisen met de BMW 3-serie, de Mercedes C-klasse en de Audi A4 is helemaal geen kleine welp. In lengte overtreft het X-type, dat slechts tien centimeter korter is dan het S-type, de BMW zelfs met achttien centimeter, merkwaardig genoeg valt zijn wielbasis anderhalve centimeter korter uit. Dat is minder goed nieuws, omdat die maat een belangrijke indicatie geeft van de binnenruimte. Qua styling is het X-type onweerlegbaar Brits, onmiskenbaar Jaguar.
...

De langverwachte 'baby'- Jaguar, die de degens moet kruisen met de BMW 3-serie, de Mercedes C-klasse en de Audi A4 is helemaal geen kleine welp. In lengte overtreft het X-type, dat slechts tien centimeter korter is dan het S-type, de BMW zelfs met achttien centimeter, merkwaardig genoeg valt zijn wielbasis anderhalve centimeter korter uit. Dat is minder goed nieuws, omdat die maat een belangrijke indicatie geeft van de binnenruimte. Qua styling is het X-type onweerlegbaar Brits, onmiskenbaar Jaguar. Onderhuids deelt de kleinste Jaguar nogal wat elementen met de Ford Mondeo (maar die heeft wel een vier centimeter langere wielbasis). Officieel hebben beide wagens slechts 20 procent van de onderdelen gemeen. Dat is overigens geen schande: de laatste Mondeo is bijzonder efficiënt op de weg en tenslotte is Ford eigenaar van Jaguar. Daarom deelt de grotere S-klasse ook een aantal elementen met de Ford Lincoln. De meest in het oog springende kwaliteit van de X-type is de vierwielaandrijving. Een noodzakelijkheid als men van een voorwielaandrijver uitgaat, maar geen voorwielaandrijver wil bouwen. De Britten hebben van de nood een deugd gemaakt. Bij de allereerste kennismaking is het duidelijk dat ze niet over één nacht ijs zijn gegaan. De X is stevig gebouwd, fraai afgewerkt en staat kordaat op de weg. Doordat de krachten middels de permanente Traction 4-aandrijving met viscokoppeling in het middendifferentieel voor 59 procent naar de achterwielen worden doorgestuurd, krijgt de auto het karakter van een achterwielaandrijver. En dat is toch waar echte autoliefhebbers voor gaan. De nieuwe Jaguar wordt met twee zescilindermotoren geleverd: een 2.5 liter die 197 pk kan leveren en de 3.0 liter die we uit het S-type kennen en voor 238 pk rijplezier zorgt. We hebben ze allebei getest, in sportuitvoering. Ons was meteen duidelijk dat de auto's geboren zijn voor het succes, om allerlei redenen. Voor een zeer aantrekkelijke prijs kan men nu een Jaguar kopen die persoonlijkheid, dynamiek en verfijning uitstraalt. Of zoals de marketingjongens van het merk het omschrijven: the art of performance. Die jongens mikken op een nieuwe, overigens zeer vrouwelijke cliëntèle en zonder twijfel zullen ze daarin slagen. Meer zelfs, door de fraaie combinatie zien we ook Jaguar-getrouwen een stapje naar beneden doen. Onderweg brengt de 3 liter ons zonder meer in vervoering, met zijn dynamiek en de manier waarop de krachten door de vier wielen op de weg werden gezet. Maar ook de 2.5 liter komt meer dan aardig uit de verf. Wie eens boven de 3000 toeren klimt, ontdekt een krachtig potentieel dat in de snelle bochten perfect in het spoor te houden is. Zelfs in de sportuitvoering (lichtmetalen 17-duimsvelgen, achterspoiler, sportophanging) heeft het rijcomfort geenzins te lijden onder de dynamische kwaliteiten. Ondanks hun pittig karakter verbruiken de beide versies respectievelijk slechts 9,6 en 10,3 liter per 100 kilometer - op papier natuurlijk. Iets minder gelukkig voelen we ons achterin. Terwijl voorin zeer goed steunende stoelen gemonteerd zitten, vinden we achterin zeer weinig steun en vooral weinig knieruimte. Dat heeft natuurlijk met die krappe wielbasis te maken, die zorgt dan wel voor een grote koffer: met een laadvolume van liefst 452 liter kan iedereen zich een extra tas permitteren. Standaard krijgt de 2.5 voor- en zij-airbags voor rijder en bijrijder mee, een laterale airbag voor- en achterin, ABS, een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met variabele stuuruitslag, elektrisch verstelbare hoogteregeling voor de chauffeursstoel, radio- en klimaatregeling, een leren stuur, snelheidsregelaar, een geavanceerd alarmsysteem en houten bekleding van esdoornfineer. Dat verleidelijke pakket, uiteraard met de vierwielaandrijving, kost in de handgeschakelde versie 1.334.900 fr. Voor de 3 liter wordt dat 1.533.400 fr. Altijd, en dat in contrast met de Duitse concurrentie, met drie jaar garantie. Die basis kan verder worden aangevuld met een executive- of sport-pakket. JAGUAR X TYPE 2.5MOTOR:voorin gemonteerde V6-benzinemotor met een slagvolume van 2495 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak permanent de vier wielen aandrijft.POTENTIEEL:maximaal vermogen van 196 pk/144 kW bij 6800 toeren/minuut en max. koppel van 241 Nm bij 3000 toeren.AFMETINGEN:467,2 cm (l), 178,9 cm (br), 1139,2 cm (h), 271 cm (wielbasis).KOFFERVOLUME: 452 liter.VERBRUIK IN LITER/100 KM:13,6 (stad), 7,2 (buiten), 9,6 (mix).CO2-UITSTOOT:234 gr/km.PRIJS, INCLUSIEF BTW:1.334.900 fr., vermeerderd met 100.000 fr. BIV.JAARLIJKSE AUTOBELASTING:17.833 fr.ANDERE VERSIES:2.5 automaat (1.420.355 fr.), 3.0 manueel (1.533.400 fr.), 3.0 automaat (1.618.855 fr.)PIERRE DARGE