Op de vraag hoe de nieuwe mode eruitziet, is al tijden geen eenvoudig antwoord meer te geven. Trends bestaan naast elkaar. Geen kleur, merk of kledingstuk kan - gelukkig voor de creatieve fashionista's - een monopolie opeisen. Komende winter echter dient zich eenduidig aan. Het antwoord is dit keer : de mode is sober en donkere kleuren zijn alom tegenwoordig.
...

Op de vraag hoe de nieuwe mode eruitziet, is al tijden geen eenvoudig antwoord meer te geven. Trends bestaan naast elkaar. Geen kleur, merk of kledingstuk kan - gelukkig voor de creatieve fashionista's - een monopolie opeisen. Komende winter echter dient zich eenduidig aan. Het antwoord is dit keer : de mode is sober en donkere kleuren zijn alom tegenwoordig. Onze medewerker Jesse Brouns trok traditiegetrouw naar de modeweken in Milaan en Parijs en bracht een compleet trendverslag mee (pagina 76). "Het feest is uit", schrijft Jesse. "Misschien zit de crisis er voor iets tussen : de mode kiest dit najaar voor sober." Hij ziet het modebeeld ook als discreter en minder pronkzuchtig dan afgelopen seizoenen, alweer een gevolg van de economische crisis. "Maar sober is geen synoniem voor saai", zegt onze nieuwe moderedactrice Elke Lahousse, die samen met Jesse Brouns en de stylisten Audrey Heselmans, Sophie Pillen en Kim Peers dit nummer samenstelde. "Ik durf te wedden dat veel vrouwen de wintermode fantastisch zullen vinden." Het lijkt me logisch dat we in onzekere tijden op zoek gaan naar zekerheden. En in de vaak prachtige wintercollecties worden we op onze wenken bediend : warme, oversized jassen, knap gesneden broekpakken, een gedempt kleurenpalet, zelfs kant is terug, dat moet geleden zijn van toen ik twintig was. Maar niet alleen in de collecties is er een hang naar zekerheid. Wat te denken van de comeback van de legendarische groep supermodellen uit de jaren negentig ? Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Cindy Crawford, Eva Herzigova, Christy Turlington en Stephanie Seymour zijn nooit helemaal gestopt met werken, maar dit seizoen lijkt het alsof ze een gezamenlijke comeback maken ("Piepjong is out", pagina 140). Grote modehuizen, zoals Chanel, Prada en Louis Vuitton, hebben voor hun najaarscampagnes een supermodel in de hoofdrol. Deze stralende veertigers zijn nog altijd populair en lijken in moeilijke tijden wel het geheime wapen van de mode-industrie. Ook Weekend Knack biedt u zekerheid : de zekerheid dat u met dit modenummer helemaal bij bent. Goed geïnformeerd en naar we hopen ook geïnspireerd. Overigens is dit nummer het eerste deel van onze 'modetrilogie' : volgende week verschijnt Mode dit is Belgisch en op 24 september onze special over mannenmode. U zult ook gemerkt hebben dat deze Weekend Knack er enigszins anders uitziet. De restyling door het ontwerpersduo Oeyen en Winters moet Weekend Knack een nog moderner en fraaier gezicht geven. En vooral : een nog aangenamer blad om te lezen. trui.moerkerke@knack.beTrui Moerkerke