LUXE IN HET KWADRAAT. ZO ZOU JE OP MAAT GEMAAKTE OF GEPERSONALISEERDE PRODUCTEN KUNNEN NOEMEN. ZE ZIJN NIET ALLEEN VAN DE BESTE KWALITEIT MAAR OOK DOOR U GEKOZEN, EN DAAROM HELEMAAL UNIEK.

LINGERIE SUN MAE

Nele Cattrysse, designer : “Ik krijg vooral dames over de vloer met grotere maten of een specifieke buste, die houden van mooie, luxueuze lingerie, maar die hun gading niet vinden bij de gewone merken. Zij kunnen kiezen voor een setje uit mijn eigen collectie of ze kunnen er een op maat laten maken. Onlangs had ik ook een klant met een borstprothese. Ik heb haar meteen gezegd dat ik niet gespecialiseerd ben in dat type beha’s, maar uiteindelijk zijn we tot een ontwerp gekomen waar ze heel blij mee is.”

“Ik vraag al mijn klanten om een goed passende beha mee te brengen, of een model waarvan ze houden. Want vaak vinden ze geen goed passend model en komen ze net daarom naar mij. Die beha leert me veel over wat ze mooi vinden, welk soort cup of bandjes ze prefereren en of ze beugels willen. Soms gaat het ook om details, zoals een metalen sluiting hoger op de rug.”

“Stoffen zijn mijn stokpaardje. Ik wil alleen met de beste kwaliteit werken. Daardoor zijn de mogelijkheden niet eindeloos. Je kunt bijvoorbeeld niet kiezen uit tientallen kleuren, wel kan er gespeeld worden met kant of kristallen. En er zijn maar drie modellen slips. De zogenaamde ‘bommaonderbroek’ is veruit de populairste.” (lacht)

“Het duurt drie tot zes weken om een setje af te werken. Eerst maak ik een prototype met de hand. Daarmee ga ik naar een gespecialiseerde fabriek om het in elkaar te zetten, want daar hebben ze betere machines. Daarna werk ik het verder af met de hand. Een op maat gemaakte beha kost ca. 300 euro, een slip 150 euro. Hoe meer je er bestelt, hoe goedkoper het uiteraard wordt.”

SUN MAE, HOOGSTRAAT 25, 8000 BRUGGE. WWW.SUNMAE.BE

HAUTE COUTURE IN BELGIE NATAN

Wie Belgische couture zegt, denkt in de eerste plaats aan Natan. Het modehuis van bezieler en designer Edouard Vermeulen kwam zopas nog uitgebreid in het nieuws met zijn creaties voor koningin Maxima en haar dochters voor de troonswisseling in Nederland. Je moet echter geen blauw bloed hebben om een op maat gemaakte jurk van Natan te dragen. Een afspraak maken op de Louizalaan in Brussel is genoeg. Naar aanleiding van de dertigste verjaardag van zijn modehuis, trekt Vermeulen volgend seizoen naar de hoogmis van de mode : de coutureweek in Parijs.

WWW.NATAN.BE

MAATPAKKEN SCABAL

Mario Arcuri, hoofdkleermaker : “Onze verkopers spelen een belangrijke rol bij het samenstellen van een op maat gemaakt pak. Ze luisteren naar wat de klant wil, stellen stoffen voor die daarvoor in aanmerking komen, nemen de maten op en overlopen verder alle details, van de kleur van de voering tot de grootte van de knoopsgaten. Dat proces neemt zeker een uur in beslag. Je maakt dus beter op voorhand een afspraak.”

“Voor elke klant wordt een nieuw patroon gemaakt. Dat patroon gaat, of naar onze fabriek in Duitsland, of naar het atelier in Italië, afhankelijk van de stof die je kiest. In beide gevallen wordt alles uiteraard op maat van de klant gemaakt. Een maatpak kost zo’n 1200 euro. Kiest men voor exclusievere materialen, dan is dat ongeveer het dubbele. Drie weken later kan het opgehaald worden in de winkel. Als er achteraf nog kleine aanpassingen moeten gebeuren, doen we dat in ons atelier in Brussel.”

“We maken elk jaar ongeveer 45.000 maatpakken en leveren in meer dan zestig landen. Onze prêt-à-porterlijn wordt zelfs kleiner, gezien de meeste klanten, eenmaal ze een maatpak van Scabal hebben, niets anders meer willen. Hun gegevens worden centraal bijgehouden, zodat ze overal ter wereld makkelijk een pak kunnen bijbestellen. Bovendien kost een gewoon pak ook al 800 euro, het verschil voor een op maat gemaakt is dus niet zo groot.”

“Ik werk al 21 jaar voor Scabal. In die tijd is zowel het huis als de smaak van de klant geëvolueerd. We zijn helemaal geen ‘stijf’ merk, zoals wel eens gedacht wordt. Je kunt bij ons ook terecht voor een luxejeans of een sportief jasje in kasjmier. De laatste jaren merken we dat de klant minder koopt, maar wel bewuster en luxueuzer. Hij kijkt, vergelijkt en maakt dan een heel beredeneerde keuze, helemaal naar zijn goesting. Dat verklaart ook de populariteit van maatwerk.”

WWW.SCABAL.COM

Giorgio Armani

Sinds 2006 biedt Giorgio Armani ook pakken su misura aan. “Ik wist dat ik het publiek heb voor dit soort unieke producten. Deze collectie combineert de traditionele ambacht van de kleermaker met de innovaties van een hedendaagse designstudio”, aldus Armani. Bekende klanten zijn onder meer Christian Bale (Batman), Will Smith en George Clooney. De gemiddelde prijs van een op maat gemaakt pak is 2500 euro.

WWW.GIORGIOARMANI.COM

Degand

Huis Degand staat al drie decennia bekend voor een uitzonderlijk aanbod luxemerken. In het atelier van Degand Tailleur werken een tiental naaisters en een meester-kleermaker die om het even welk stuk op maat, en met de hand, kunnen maken. Pierre Degand opende zopas ook een nieuw atelier in samenwerking met Roberto Ricetti, met op maat gemaakte hemden voor mannen en vrouwen. In de schoenenafdeling vind je, exclusief voor België, de maatschoenen van John Lobb.

LOUIZALAAN 415, 1050 BRUSSEL. WWW.DEGAND.BE

Ermenegildo Zegna

Een pak, een hemd, schoenen, een winterjas of zelfs een leren jekker. De maatwerkafdeling van Ermenegildo Zegna biedt vele mogelijkheden. Je kunt er zelfs je eigen stof samenstellen, het wapenschild van je familie op zilveren knopen laten drukken of een boodschap laten weven in de boord van je pak. Het hele proces neemt vier tot zes weken in beslag.

WWW.SUMISURA.ZEGNA.COM

Café Costume

Tailoring à la carte, dat is het concept van het bekende Belgische label. Uit een menukaart kiest de klant zelf de snit, de stof, de voering en zelfs de knopen van zijn pak. Er is ook keuze uit accessoires zoals bretellen, schoenen of een das. Alle maten worden genomen in de winkel. Niet onbelangrijk : de prijzen zijn zeer betaalbaar. Je hebt al een maatpak vanaf 450 euro. Café Costume heeft intussen vier winkels, waaronder een gloednieuwe in Kortrijk.

WWW.CAFECOSTUME.COM

Ralph Lauren

Voor maatwerk van Ralph Lauren moet je bij het Purple Label zijn. Samengevat in cijfers, heb je keuze uit : 146 exclusieve stoffen, elf coupes voor het jasje, zes kraagjes en vier voor de broek. Een kleermaker werkt 24 uur aan één pak, in totaal neemt het proces zes tot acht weken in beslag. Prijzen variëren van 3995 tot 9295 euro voor een tweedelig pak en van 4395 tot 9795 euro voor een driedelig. Deze service is voorlopig alleen beschikbaar in de winkels Parijs, Londen en New York. Voor semimaatwerk van de lijn Polo en het Black Label kunt u wel in Brussel terecht.

WWW.RALPHLAUREN.COM

JEANS LEVI’S

Anit van Eynde, Senior Director Brand Marketing : “In onze winkel in de Antwerpse Kammenstraat hebben we een custom corner, waar je je Levi’s kunt laten personaliseren door wat wij een tailor noemen. Dat is iemand die daar speciaal is voor opgeleid, zoals een modestudent. Hij/zij is daar vier dagen per week, van dinsdag tot en met zaterdag. We bieden deze service, omdat we als label veel belang hechten aan vakmanschap en onze klanten daarvan willen laten meegenieten.”

“Je hoeft geen nieuwe jeans te kopen in onze winkel om hem te laten personaliseren. Je mag gerust je oude 501 of een ander model van Levi’s meebrengen. Heel populair bij vrouwen is de 501 die tot een shortje wordt geknipt. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook studs en buttons aanbrengen of een jeans shredden (‘rafelen’). De prijs hangt af van wat je wil laten doen, maar het begint vanaf 15 euro. Eenvoudige ingrepen kunnen op een dag, voor ingewikkeldere zaken rekenen we een week. Je kunt dus perfect je jeans ’s ochtends binnenbrengen, een dagje gaan shoppen en hem ’s avonds ophalen.”

“We stellen vast dat de service steeds populairder wordt, zowel bij mannen als bij vrouwen. Iedereen wil vandaag graag iets unieks, wil blijk geven van creativiteit en toch een mooi passende klassieker aanhebben.”

KAMMENSTRAAT 39, 2000 ANTWERPEN. WWW.LEVI.COM

SCHOENEN EN TASSEN AMBIORIX

Peter Vavedin, CEO : “Vijftien jaar geleden zijn we gestart met het produceren van schoenen op maat. Omdat we onze klant de mogelijkheid wilden bieden om zelf een paar schoenen samen te stellen. Net zoals hij zijn auto zou kiezen. Maar ook omdat we iedereen de juiste maat willen aanbieden. Veel mensen hebben ongelijke voeten of bredere dan de doorsnee, en vinden daardoor geen schoenen. Dankzij Personal Pair kunnen ze hun voeten laten meten en een paar kopen dat past.”

“Hoe werkt het ? Je kunt surfen naar de website en daar je favoriete paar samenstellen. Je kiest zelf het model, de kleuren, het materiaal, de zool enz. en je maakt een printje van de selectie. Daarmee stap je naar een winkel van Ambiorix waar je maten worden opgemeten. Je kunt je schoenen natuurlijk ook in de winkel samenstellen met hulp van een van onze verkopers ; zij zijn hier allemaal voor opgeleid. Vier weken later zijn je op maat gemaakte schoenen klaar.”

“Een paar maatschoenen kost ongeveer 400 euro. Kies je voor exotische ledersoorten als struisvogel, dan betaal je zo’n 800 euro. Elk paar wordt met de hand gemaakt door onze vakmensen in Tongeren.”

“We verkopen jaarlijks meer dan 10.000 paar maatschoenen. En dat neemt elk jaar toe. Vooral in exportlanden als Rusland, waar men van veel kleur en tierlantijntjes houdt, zien we het aantal stijgen. Het design hoeft uiteraard niet heel opvallend te zijn. Je kunt ook een klassiek model samenstellen en dat personaliseren door bijvoorbeeld je initialen erin te laten graveren, of voor trouwschoenen de datum van je huwelijk.”

WWW.AMBIORIX.BE, WWW.PERSONALPAIR.BE

Delvaux

From the kingdom of Belgium staat sinds kort in elke tas gegraveerd. En voor Delvaux is de klant er koning. Je kunt eenvoudigweg je initialen laten graveren in je tas (35 euro) of hem zelf helemaal samenstellen : van de kleur en de ledersoort tot extraatjes als een iPhonezakje. Je kunt daarvoor terecht in elke winkel van Delvaux. Wie graag een voorwerp wil laten bekleden met leer, maakt het best een afspraak met de artisans in het atelier van Delvaux op de Louis Schmidtlaan in Brussel.

WWW.DELVAUX.COM

Longchamp

Op de website van het label kun je zelf een tas samenstellen. Er is keuze tussen het klassieke opvouwtasje, Le Pliage, in zes modellen en vijftien kleuren, of de onlinecollectie Le Cabas. De tas van gekorreld kalfsleder is uitvoerbaar in vier modellen en tien verschillende kleuren voor het leder en de voering. Het ontwerp kan verder gepersonaliseerd worden door het te merken met je naam of initialen. Voor een Pliage tel je ongeveer 60 euro neer, een leren Le Cabas kost zo’n 340 euro.

WWW.LONGCHAMP.COM

Hermès

Een op maat gemaakt hemd of een agenda met je initialen in, het kan allemaal relatief eenvoudig bij Hermès. Voor een commande spéciale, zoals een Birkin in exotisch leder met een gouden hangslot, heb je dan weer meer geduld en een dikkere beurs nodig. Bestellen en ophalen kan in een van de drie Hermèswinkels in België, het personaliseren gebeurt in Parijs.

WWW.HERMES.COM

Louis Vuitton

Je kunt het zo chic niet bedenken, of je kunt het op maat laten maken bij het Franse luxemerk Louis Vuitton. Een isotherme taartdoos in leer met monogram, inclusief kaarsjes en bestek ? Het kan. Een picknickmand met porseleinen servies, zilveren bestek en drinkbekers, allemaal gegraveerd met het logo van Vuitton ? Het kan. Een koffer voor chirurgische instrumenten, zoals Damien Hirst ooit ontwierp ? Ook dat kan. Al deze bijzondere bestellingen worden gemaakt in het atelier in Asnières, het hart van Vuitton, net buiten Parijs. Het spreekt voor zich dat de prijs even bijzonder is.

WWW.LOUISVUITTON.COM

DOOR ELLEN DE WOLF & PORTRETTEN STEPHEN MATTEUS

JE MOET GETE DRAGEN, EEN AFSPRAAK IN DE WINKEL IN BRUSSEL VOLSTAAT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content