Goed nieuws ! Modebewustzijn is niet langer een privilege voor de happy few met een vette bankrekening. Goedkoop mag gemixt worden met duur, zolang het maar resulteert in een persoonlijke look. De drie stylistes van Weekend Knack geven het goede voorbeeld.

Annick Vandecappelle (44)

Lange tijd was ik een echte kameleon : Nina Hagen, Siouxie and the Ban-shees, ik liet me er graag door inspireren. En geen half werk, hoor. Kapsel en haarkleur veranderden mee, tot wanhoop van mijn moeder. In haar ogen loop ik er pas sinds een paar jaar ‘proper’ bij. Voor de fiftieslook heb ik altijd een zwak gehad. Je merkt het ook aan mijn interieur : Expo ’58-attributen, salontafeltjes in de vorm van een schilderspalet. Maar ik moet er wel mijn eigen ding mee kunnen doen. Jurken verbouw ik tot rokken, als ik een originele stof vind, maak ik er op de paspop iets moois van en verkoop ik het in mijn winkel AVe. Jammer genoeg is de vintage-revival nu ook door de grote ketens gerecupereerd. Maar die kleren hebben geen ziel, de prints geen diepte. Ik koop liever tweedehands dan zomaar van het rek. Ik vind het niet eerlijk dat de grote ketens de ideeën van ontwerpers pikken die vaak jaren hebben moeten zwoegen om erkenning te krijgen. En laat ons eerlijk zijn : voor die prijzen kunnen de kleren niet op een ethisch verantwoorde manier gemaakt zijn.

Ook als je niet echt mager bent, kun je goed gekleed gaan. Zelf ben ik een echt rokkenmens, een geaccentueerde taille lijkt mij veel flatteuzer dan een heupbroek of een los gewaad. En als ik vind dat iets me staat, trek ik me niets aan van de mening van anderen. Met het ouder worden ga ik veel minder gemakkelijk uit de bol voor folietjes en trends-van-het-moment. Die volgen elkaar steeds sneller op en conformisme is troef. Ooit was een jurk met een uitgerafelde zoom een nieuw concept, nu doet iedereen het. En ik kan erg genieten van een goed gemaakt stuk : een prachtig geweven stof, een met de hand afwerkte zoom, een mooie voering. Daarom kocht ik onlangs ook die Hermès-tas. Ik heb er hard genoeg voor gewerkt en over twintig jaar vind ik ze nóg mooi.”

Audrey Heyselmans (26)

Wat ik leuk vond als model, was de totale transformatie die ik soms onderging : Kijk mij nu, zo kan ik er ook uitzien. Het is natuurlijk ook prettig om mooie stukken aan te hebben en van dichtbij te kunnen zien welke grote merken technisch echt goed in elkaar zitten. Maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om in het dagelijkse leven louter designerkleren te dragen. Daar vind ik mij nog te jong voor. Bovendien doe ik nu steeds meer de styling van modeproducties en reclame. Dat betekent veel onderweg zijn en met pakken kleren en accessoires sleuren. Mijn outfit moet dus ook tegen een stootje kunnen. Jeans, daar begint alles mee. Ik heb ze in de meest uiteenlopende vormen, tinten en uitvoeringen. Van modellen die echt lekker zitten hamster ik er een paar, zodat ik niet zonder zit als ze verslijten of niet meer gemaakt worden. Voor de rest is mijn smaak ronduit Barbie-achtig : pastelkleuren, truitjes met ronde kragen en mooie knoopjes. Door er gescheurde jeans bij te dragen, zwak ik dat truttige wat af. In mijn garderobe vind je zowel dure merken als H&M en Zara. Maar omdat ik nu eenmaal in de branche zit, weet ik precies welke stukken daarvan geweldig zullen aanslaan bij het grote publiek en ik dus niét moet kopen, al was het maar om op feestjes niet voor onaangename verrassingen te staan.

Sinds kort ben ik de trotse bezitster van een echt Chanel-jasje. Daar is een queeste van vier jaar aan voorafgegaan. Parijs, Londen, Milaan, overal waar ik als model werkte, heb ik ernaar gezocht. Intussen kon ik er ook voor sparen. Uiteindelijk heb ik het perfecte exemplaar in de VS gevonden : de juiste snit en kleur, het juiste materiaal, de perfecte pasvorm. Maandenlang heeft het als ornament aan mijn kast gehangen en stond ik er alleen maar naar te staren. Het hebben alleen al was een genot. Nu trek ik het ook af en toe aan, uiteraard met trashy jeans voor de persoonlijke toets.”

Ilja De Weerdt (28)

Stijl is voor mij een manier om een statement te maken over jezelf. Neem nu de modeshows in Parijs en Milaan. Niet alleen door wat je op maar ook naast de catwalk ziet, heb je het gevoel dat je in een modemagazine terechtgekomen bent. Daar zit ik dan te glunderen met mijn Prada-tas uit de jaren ’30, op de kop getikt in een tweedehands winkel.

Een outfit is iets om mee te spelen. Ik trek ’s morgens nooit zomaar de eerste de beste broek en trui aan. Een consequente stijl heb ik niet, ik weet niet altijd wie ik zelf wil zijn. Eén van mijn lijfstukken is een zwarte trench, maar het clichébeeld van de immer in somber zwart verpakte fashionfreak is absoluut niet op mij van toepassing. Zwart is een noodoplossing, voor als je het echt niet meer weet. Een constante in mijn stijl ? Vrouwelijkheid : frisse kleuren, frivole accessoires, een blote schouder. En leuke, opvallende schoenen natuurlijk, daar heb ik een zwak voor. Of nog beter : schoenen met een bijpassend tasje. Miss Assorti, ten voeten uit.

Uiteraard ben ik trendgevoelig, dat kan haast niet anders als je in de modewereld zit. Het voordeel is dat je altijd een seizoen voorloopt. Dat geeft je de tijd om op rommelmarkten en in tweedehands winkels te snuisteren en de originele stukken te vinden waarop de ontwerpers zich voor het komende seizoen geïnspireerd hebben. Mooi hoeft niet noodzakelijk duur te zijn. Anderzijds zie je als styliste al die prachtige stukken van de grote merken. Gepresenteerd op jonge meisjes. Maar een werkende jonge vrouw met een doorsnee budget kan dat soort mode nu eenmaal niet betalen. Daarom ben ik blij dat veel topmerken tegenwoordig ook meer democratische lijnen produceren, een trend die wat mij betreft mag doorzetten.” n

Tekst Linda Asselbergs I Make-up Elke Binnemans

Tegenwoordig hecht ik veel belang aan comfort : voor geen geld strompel ik nog op akelig hoge stiletto’s rond.

Sinds kort ben ik de trotse bezitster van een echt Chanel-jasje.Ik trek er een trashy jeans bij aan.

Als je in de modewereld zit, loop je altijd een seizoen voor. Dat geeft je de tijd om op rommelmarkten de stukken te vinden waarop de ontwerpers zich voor het komende seizoen inspireerden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content