Nieuwe parfums, verzorgingsproducten en make-up, de mannencosmetica is niet meer te stuiten. En dat geldt ook voor de gespecialiseerde parfumerieën en schoonheidsinstituten. Een overzicht van het nieuwste mannenmoois in eigen land.

Gladde jongens

Het Brusselse Sea Me is een schoonheidsinstituut exclusief voor mannen. Je kan er terecht voor de klassieke massages, gelaats- en lichaamsverzorgingen maar ook voor typische mannendiensten zoals een scheerbeurt volgens de regels van de kunst. Dat gebeurt met de Amerikaanse producten van The Art Of Shaving, vooral gekend om zijn preshaving oil, dat de stugste baardharen tam krijgt. Tien lezers kunnen de Quick Business Shave (waarde : 30 euro) aan den lijve ondervinden op 7 oktober of 11 november. Surf naar www.

weekendknack.be

en klik door naar de

wedstrijdlink

(tot en met 1 oktober).

Sea Me, Waterloosteenweg 544, 1050 Brussel. 02 344 44 40,

www.seame.be.

Blikvanger

Ook mijnheer kan soms wat hulp gebruiken om zijn blik te laten stralen. Jean Paul Gaultier verleent die in de vorm van een duokit (43,20 euro, beperkte oplage). Die bevat een getinte mascaragel om de wimpers te definiëren en wenkbrauwen in toom te houden en een dubbelzijdige kohlcamouflagepen. Een streepje wit op de binnenkant van het onderste ooglid doet ogen groter en helderder lijken, de camouflagestift verbergt donkere kringen.

In de parfumerie.

Kopzorgen

Shiseido zorgde voor een hype in Japan met Adenogen (60 euro), een haarverzorging voor mannen die hun dos zien uitdunnen. Of het de efficiëntie van het product is of de bezorgdheid om hun haar, het laat de kassa alvast tilt slaan : sinds vorig jaar gingen er al bijna een miljoen exemplaren over de toonbank. Basis van het product is Adenosine, een ingrediënt waarvan de effectiviteit erkend is door het Japanse ministerie van Gezondheidszorg. Het zou (bestaand) haar voller en dikker laten groeien en voorkomt haarverlies door de wortels in goede conditie te houden.

In de parfumerie.

Bekende gezichten

De marktwaarde van filmsterren lees je tegenwoordig evengoed af van de reclamecampagnes waarin ze optreden als van de films waarvoor ze gevraagd worden. De Ierse acteur en Golden Globe-winnaar Jonathan Rhys-Meyers kennen we van kaskrakers als Match Point en Mission Impossible III. Dit najaar is hij het uithangbord van Versaces mannenlijn én de parfums van Boss. Donatella viel naar eigen zeggen voor zijn mysterieuze sensualiteit, glamour en persoonlijkheid, bij Boss was het zijn stadse no-nonsense-attitude die het ‘m deed. Of hoe acteertalent en kameleontrekjes van pas komen om je naam te verzilveren.

Glad & gestyled

Voor de Titanium High Precision-lijn liet Remington zich inspireren door de catwalktrends. De gladde borstkas van de Pradaboy evenaar je met de Body Hair Trimmer (34,95 euro), de Beard Trimmer (54,90 euro, incl. drie trimkoppen en twee opzetstukken) bezorgt je een gestileerde Guccistoppelbaard, en met de Hair Definer & Trimmer (24,95 euro) maak je artistieke Paul Smithsnorretjes. En met een smal opzetstuk werk je zelfs wilde wenkbrauwen, oor- en neushaar bij.

www.remington.nl.

Mooie verjaardag

Een jaar geleden opende Didier Marchant een cosmeticaboetiek voor mannen in de Brusselse Naamsestraat. En de zaken gaan goed : Ecce heeft ondertussen een 25-tal van de fijnste mannenmerken uit de wereld verzameld, waaronder nieuwkomers Anthony Logistics en Skintech. In de loop van dat jaar kwamen er ook twee verzorgingscabines bij, waar je vanaf nu ook terechtkan voor epilaties. Om zijn eerste verjaardag in stijl te vieren biedt Ecce zijn klanten tot het eindejaar een gratis gelaatsverzorging aan bij aankopen van meer dan 90 euro.

Ecce, Naamsestraat 79, 1000 Brussel, 02 503 53 67.

Dior smeert ‘m

Veertig jaar na Eau Sauvage (het eerste mannenparfum van het merk, gelanceerd in 1966) pakt Dior voor het eerst uit met een volledige verzorgingslijn voor mannen. Dior Homme Dermo System, een premiumlijn, is officieel bestemd voor nieuwe mannen (te weten het soort ranke jongeman dat rondhuppelt in de verbeelding van artistiek directeur Hedi Slimane), en werd ontwikkeld in samenwerking met een vooraanstaand, zij het niet nader genoemd medisch centrum voor dermatologie. De zes producten, waaronder een Sérum Lissant Jeunesse (75 euro) en een Emulsion Hydratante Réparatrice (48 euro) bevatten twee dominante actieve ingrediënten. Beta-Ecdysone herstelt microwondjes en verbetert de regeneratie van de huidcellen, en fosfaat van vitamine E beschermt en houdt de huid jong. De packaging is typisch Dior Homme : minimaal klassiek, een tikje hautain, maar toch jong. Ons favoriete product is het Sérum Yeux Lissant Jeunesse (40 euro), een ooggel in een stylo applicateur, lichtjes afgekeken van Touche Eclat, de klassieker van Yves Saint Laurent. Fans van Dior Homme kunnen in eerste instantie alleen in Frankrijk terecht. De lijn wordt daar vanaf 2 oktober op confidentiële wijze verspreid.

Jesse Brouns

Nieuwe geuren

a Burberry London for men

(EDT 50 ml : 45 euro)

Na de Burberry London modelijn en damesparfum, nu ook een mannengeur. Een evenwichtige, geslaagde compositie van vooral hout en amber. Meer gentleman dan hooligan.

(EDT 60 ml : 50,33 euro, 100 ml : 71,16 euro)

Zware glazen flacon met een zeshoekige, boutvormige metalen dop, geïnspireerd op de Bauhaus-architectuur (net als Jil Sander Style). Even stevig als zijn verpakking doet vermoeden dankzij een stevige basis van cederhout, een sensuele noot tonkaboon en een spoor vetiver, verzacht met violetblaadjes, basilicumbloemen en een frisse aanzet van cedraat, bergamot. Acteur Olivier Martinez leende zijn stoere, zelfzekere uitstraling.

(EDT 50 ml : 50 euro)

Calvin Klein heeft zeker ook voor zijn mannenparfums een herkenbare stijl, en dat geldt niet minder voor zijn nieuwste : Euphoria Men is fris, mannelijk en een beetje gladjes, strak verpakt in een Fabien Barondesign.

(EDT 75 ml : 46,77 euro)

Is een rozengeur typisch vrouwelijk ? Cacharel vond van niet en liet een mannenparfum maken dat absoluut niet verwijfd ruikt, dankzij een flinke dosis thee, kruiden en citrusvruchten.

Net als in het damesparfum krijgt amber ook hier de hoofdrol. Rond deze rode draad zijn enkele contrasten gebouwd die voor een interessante spanning zorgen : eerst ruik je een klassieke, frisse cologne waar de amber langzaam doorkomt. Nadien duikt het ‘cleane’ aroma van scheerzeep op en een duidelijke leernoot die het parfum een bijna tactiele dimensie geeft.

Door Sofie Albrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content