Jan Paternoster (The Black Box Revelation) "Onverwachte extravagantie"

"Net als Dries draag ik vaak Marcel de Bruxelles op het podium. Omdat het makkelijk zit en omdat de makers vrienden zijn. Podium-outfits mogen dat tikje meer hebben. Dan kom je automatisch bij Walter Van Beirendonck uit. Hij zorgt voor contrasten en humor. Voor stukken die mensen helemaal niet bij onze muziek verwachten en die net daarom zo goed bij ons passen. Zijn poncho-achtige T-shirts met ogen, handen en andere attributen draag ik zowel tijdens een show als om een fietsband te vervangen. In videoclips gaan we voor extravert. Daar drijven we de spot met onszelf. Zonder te overdrijven. Gewoon tonen dat we onszelf niet al te serieus nemen. Voor de clip 'Rattle my Heart' hebben we een twintigtal silhouetten geleend van Walter. Daarin zie je oversized fluovesten of metaalkleurige bodysuits. Geen voor de hand liggende keuze. Net daarom perfect. Ook Alexis Gautier, een Fransman die aan de Antwerpse modeacademie studeert, met wie we nu ook samenwerken, is een belangrijke inspiratiebron. Hij maakt heel gedurfde bijna Dalí-achtige silhouetten. Dat spel van ruige en onverwachte el...

"Net als Dries draag ik vaak Marcel de Bruxelles op het podium. Omdat het makkelijk zit en omdat de makers vrienden zijn. Podium-outfits mogen dat tikje meer hebben. Dan kom je automatisch bij Walter Van Beirendonck uit. Hij zorgt voor contrasten en humor. Voor stukken die mensen helemaal niet bij onze muziek verwachten en die net daarom zo goed bij ons passen. Zijn poncho-achtige T-shirts met ogen, handen en andere attributen draag ik zowel tijdens een show als om een fietsband te vervangen. In videoclips gaan we voor extravert. Daar drijven we de spot met onszelf. Zonder te overdrijven. Gewoon tonen dat we onszelf niet al te serieus nemen. Voor de clip 'Rattle my Heart' hebben we een twintigtal silhouetten geleend van Walter. Daarin zie je oversized fluovesten of metaalkleurige bodysuits. Geen voor de hand liggende keuze. Net daarom perfect. Ook Alexis Gautier, een Fransman die aan de Antwerpse modeacademie studeert, met wie we nu ook samenwerken, is een belangrijke inspiratiebron. Hij maakt heel gedurfde bijna Dalí-achtige silhouetten. Dat spel van ruige en onverwachte elementen. Die afwerking. Dat is voor mij de kern van inspiratie." The Black Box Revelation, de tweemansformatie van Jan Paternoster en Dries Van Dijck, bestormt de wereld sinds 2005 met rock en blues, rechttoe rechtaan. "Het liefst kocht ik alle tweedehandswinkels in Las Vegas leeg om er mijn schaar in te zetten. Ik vind authenticiteit belangrijk. Het schaamteloos kopiëren van prachtige designerstukken onder het mom van democratische mode is onzin. Je kunt veel origineler zijn door een goed basisstuk te combineren met iets van jezelf. Die basis vind ik het vaakst bij Murielle Scherre van La Fille d'O. Ik draag haar al tien jaar. Braaf is niet ons ding. Optreden in een La Fille d'O is meteen een statement. Eerder ontwapenend dan sexy. Het mag tof zijn om naar te kijken, maar Murielle is nooit vulgair. Ze kan met heel weinig iets heel moois doen. Dat vind ik fantastisch. Haar 'Longnights', een bodysuit zonder ingewikkelde haakjes die in de weg zitten, is mijn absolute favoriet. Standaard komt de suit in huidskleur, voor mij heeft ze hem speciaal ook in het zwart gemaakt. Veilig, aansluitend en stevig, dat zijn belangrijke criteria voor een podiumoutfit. Je danst en rolt ermee over de planken, sleurt het mee op tournee en wast het elke dag. Fragiele silhouetten zijn voor mij dus uit den boze. Afgelopen zomer heb ik voor het eerst samengewerkt met mijn zus, Lieve Pynoo. Met haar eerste collectie in aantocht hebben we besloten het samen eens te proberen. Met als uitgangspunt : een turnpakje." Vive La Fête bestaat sinds 1997. Het klikt bijzonder goed tussen de modewereld en het electrorockduo "Een fashionista of slaafse trendvolger ben ik niet. Maar van mooie ontwerpen word ik week vanbinnen. Vooral voor prints ben ik erg gevoelig. Ik vind het fascinerend wat mode doet met een lichaam. Hoe het dat lichaam kan versterken. Dries Van Noten is daarin nog steeds de ongekroonde meester. Hij kiest voor enorm sterke grafische ontwerpen en plaatst die vaak op heel simpele modellen. Betoverend. Uitersten trekken mij aan. Zo combineer ikzelf designerstukken met tweedehands en - vroeger toch - zelfgemaakte stukken. Het bulkt hier van het talent, waarom zouden we dan naar het buitenland kijken ? We kunnen elkaar helpen. Zo is de samenwerking met Lenny Leleu ontstaan. Ik volgde haar al een tijdje en zij mij ook. Toen we elkaar eindelijk ontmoetten, was de magie er onmiddellijk. Ze weet perfect hoe ze een flexibel stuk moet ontwerpen. Op een podium moet ik mezelf kunnen zijn, kunnen dansen, bewegen. Niets mag me in de weg zitten. Daarom maak ik zelf schetsen, maar daar blijft het bij. Elk zijn eigen kunst. Lenny weet een subtiele spanning in haar werk te brengen door met contrasterende texturen te werken. Door te spelen met transparantie. SX is ook transparantie. Een spel van geven en nemen. Die transparantie maakt deel uit van onze show. Daarom draag ik nooit hetzelfde op het podium als ernaast. Anders is de magie weg." SX, de popgroep uit Kortrijk, bestaat uit Stefanie Callebaut, Benjamin Desmet en Jeroen Termote. Met 'Black Video' brak de groep door in 2011. "Mijn fascinatie voor mode is een gevolg van mijn beroep als dj. Het FFI gaf een extra boost. Zij brachten mij in contact met tal van jonge ontwerpers. Ik draag zoveel mogelijk Belgische mode. Van de brillen van Theo tot de schoenen van het Antwerpse WeberHodelFeder. De kleren laat ik het liefst tekenen door studenten van de Antwerpse modeacademie. Het is zo dat ik zes jaar geleden Tom Van der Borgt leerde kennen. Ik was onmiddellijk verkocht. Ik zie veel gelijkenissen tussen wat hij doet en ik probeer te doen : iets creëren met een knipoog, met een hoek af. Scherpe stukken die tegelijk een grote klasse uitstralen. Tom heeft geen grote budgetten achter de hand en moet opboksen tegen grote namen die dat wel hebben. Belgische artiesten uit alle sectoren kunnen elkaar bijstaan. Mode en muziek zijn deel van een groter verhaal. Waar veel geduld, een sterke techniek en een goede omgeving nodig zijn. Voor een nieuwe tournee luistert hij naar mijn muziek om vervolgens iets te maken dat daar perfect bij past. Zo doen we elk ons eigen ding, met een flinke portie zotheid." Merdan Taplak mixt op 's werelds grootste dansfestivals techno, house, afro, latin, dub, hiphop, reggae met de typische grooves uit zijn Turkse roots. DOOR THALISA DEVOS & FOTO'S DIEGO FRANSSENS