Vroeger koos men een bril die paste bij de vorm van het gezicht, nu is die gedachte even achterhaald als het dictaat van de roklengte. Felle kleuren, oversized monturen of brillen met een kapje boven het glas : alles kan deze zomer, als het maar naar vintage neigt. Dat brengt de renaissance van heel wat klassiekers met zich mee. Ray-Ban haalde de voorbije jaren de Aviator, de Wayfarer en de Clubmaster van onder het stof. Het befaamde Britse zonnebrillenmerk Culter and Gross bestaat veertig jaar en viert dat met een boek en de heruitgave van de zeven meest iconische brillen van het label van de voorbije vier decennia in een exclusieve Heritage-collectie. En ontwerper Paul Smith slaat de handen in elkaar met het sportlabel Oakley voor de herl...

Vroeger koos men een bril die paste bij de vorm van het gezicht, nu is die gedachte even achterhaald als het dictaat van de roklengte. Felle kleuren, oversized monturen of brillen met een kapje boven het glas : alles kan deze zomer, als het maar naar vintage neigt. Dat brengt de renaissance van heel wat klassiekers met zich mee. Ray-Ban haalde de voorbije jaren de Aviator, de Wayfarer en de Clubmaster van onder het stof. Het befaamde Britse zonnebrillenmerk Culter and Gross bestaat veertig jaar en viert dat met een boek en de heruitgave van de zeven meest iconische brillen van het label van de voorbije vier decennia in een exclusieve Heritage-collectie. En ontwerper Paul Smith slaat de handen in elkaar met het sportlabel Oakley voor de herlancering van The Oak-ley Frogskins, een zonnebril met rubber afwerking en spiegelglazen, die in de jaren tachtig een hit was. Ook onze landgenoot Tim Van Steenbergen haalde inspiratie uit het verleden voor zijn collectie in samenwerking met het Belgische brillenmerk Theo. Hij ontwierp drie metalen en drie kunststoffen zonnebrillen gebaseerd op de verchroomde sierlijsten, glimmende bumpers en afgeronde hoeken van Amerikaanse wagens uit de jaren vijftig. Het idee voor zijn eerste zonnebrillencollectie met fiftiesallures kreeg Van Steenbergen na een bezoek aan een overzichtstentoonstelling over het leven van Jackie O. Hij is lang niet de enige die de mosterd haalde bij sterren uit het verleden. Hun mythische aantrekkingskracht en hoog glamourgehalte inspireerden heel wat merken om oude monturen nieuw leven in te blazen. Zoals de Ray-Ban Wayfarer die Audrey Hepburn droeg in Breakfast at Tiffany's, de oversized monturen van Grace Kelly en Brigitte Bardot of de felrode, hartvormige zonnebril uit Stanley Kubricks Lolita, in beperkte oplage uitgegeven door Dior. Maar de ster van het seizoen blijft zonder twijfel Jackie Kennedy Onassis. De voormalige first lady haalde eind jaren zeventig de cover van het Franse Paris Match nadat ze, verdoken achter een oversized vierkante zonnebril, een tennistornooi bijwoonde ter ere van haar overleden echtgenoot. Dat model wordt nu opnieuw uitgebracht in zes zachte kleuren door Nina Ricci Eyewear. Ook anno 2009 zijn beroemdheden onafscheidelijk verbonden met hun zonnebril. Van Nicole Ritchies ronde hippiemonturen tot de allesverduisterende schermen van Anna Wintour of Karl Lagerfeld : het leven van een ster lijkt meer en meer op een eeuwigdurend gemaskerd bal. Maar ook de gewone man gaat dezer dagen, weer of geen weer, verscholen achter een zonnebril in maatje extra large. Naast beschermmiddel tegen de zon of de eerste kraaienpootjes is de zonnebril een onmisbaar modeaccessoire geworden. Hij transformeert je look meer dan eender welke ingreep en tilt je moeiteloos van anoniem naar mysterieus. De tijd dat je pas een nieuwe zonnebril kocht als je op je oude was gaan zitten, is voorgoed voorbij. Nu verander je even vaak van zonnebril als van handtas. Meer zelfs, zonnebrillen hebben de handtas vervangen als must have-item van het moment. Het succes van de zonnebril gaat trouwens niet toevallig gepaard met de huidige economische crisis. Want hoewel een zonnebril van een bekende ontwerper al snel tweehonderd euro kost, blijft hij betaalbaar voor shoppers die gewoonlijk duizenden euro's spenderen aan handtassen en jurken. Toch is dit relatief goedkope luxeproduct voor ontwerpers de manier om cachet én cash te verwerven. De voorbije twee jaar nam de omzet van de sector toe met maar liefst elf procent. Iedereen wil dan ook een graantje meepikken van het succes : Tom Ford maakte een opmerkelijke comeback met een eigen brillenlijn, Jimmy Choo en Montblanc lanceerden een zonnebrillencollectie, net als onder meer Jil Sander, DSquared2, Paul and Joe en Karl Lagerfeld. Volgend seizoen mag je daar nog eens Tod's, Hogan en John Galliano aan toevoegen. Door Ellen De Wolf