Mode en Muziek, de twee zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar. Luister mee naar de muziek waarop modellen de collecties showen. Of het nu een liveset van Cat Power is of een vakkundig gemixte ‘mash-up’ van Stravinsky en The Fall, geen defilé is compleet zonder de gepaste soundtrack.

0Op een blauwe maandag opgevangen op de Gentse studentenradio URGENT : dj’s gezocht voor het laatstejaarsdefilé van de afdeling Mode van de Gentse Academie. Jong deejaytalent werd verzocht de mixkunsten op te sturen naar de zender. Een jury zou de beste inzending belonen met een opdracht die zijn of haar draaitafelkunsten verbindt aan de show van jong ontwerperstalent. Aandoenlijk studentikoos, maar het is een teken aan de wand dat niet alleen de stiel van de deejay (in lang vervlogen tijden iemand die platen draaide op bruiloften en in vrijeradioprogramma’s, sinds een jaar of tien zelf de nieuwe rockster) aan erkenning wint, maar dat ook de link tussen muziek en mode aan straatpopulariteit wint. Een jonge ontwerper die wil opvallen, moet behalve een sterke collectie ook een opvallende show klaarstomen, en de gepaste soundtrack is daar een van de steunpilaren van.

Grote voorbeeld voor ieder mode-dj is de Parijzenaar Michel Gaubert. Op zijn cv staan samenwerkingen met Balenciaga, Jeremy Scott, Sonia Rykiel, Raf Simons, Yves Saint Laurent en Christian Lacroix, maar het is vooral zijn jarenlange partnerschap met het huis Chanel en Karl Lagerfeld die roemrucht is. Wie de recent verschenen dubbel-cd Les musiquesque j’aime, Karl Lagerfeld in huis heeft gehaald, neemt eigenlijk een kijkje in de platenkast van de eigenlijke samensteller Michel Gaubert. De fashion show mix van Capriccio for Piano and Orchestra van Igor Stravinsky, Blindness van The Fall en Recording a Tape van The Bell Orchestre geeft leken een goed idee van de creativiteit van Gaubert, die zijn hand niet omdraait voor een mix van Missy Elliott en een flard opera. Zijn geheim ? Gaubert : “Dat heb ik niet. Iedere ontwerper heeft zijn stijl, zijn eigen universum. Ik praat met de ontwerpers, luister en probeer een muzikale dimensie toe te voegen aan hun beeldentaal. Er is geen recept. Behalve misschien chronisch muzikale vraatzucht.”

Luisteren, staren en fantaseren

Gaubert is een muziekliefhebber par excellence. Hij begon zijn carrière in de jaren tachtig, in de Parijse discotheek Palace, maar had als kind al een ongebreidelde fascinatie voor popmuziek. Gaubert : “Muziek en beeld is voor mij altijd één geheel geweest. Als kind deed ik niets liever dan op mijn kamer plaatjes draaien, naar platenhoezen staren en fantaseren. Naar muziek luisteren was puur escapisme, een vlucht uit de grijze werkelijkheid. Het waren ook steeds de popartiesten met een sterke visuele identiteit die me aantrokken : Marc Bolan, Lou Reed en vooral David Bowie, die voor elk album een uiterlijke metamorfose onderging. Ook Andy Warhol is een grote invloed op me geweest, hij snapte als geen ander de kracht van de populaire cultuur. Zijn er sterkere platenhoezen dan de bananenelpee van The Velvet Underground of die met rits van The Rolling Stones ? Wat ik nu doe, zie ik als een concretisering van mijn kinderfantasieën. Mijn stiel is die van ambianceur.”

Anno 2007 is de muzikale poulain van Chanel de Amerikaanse zangeres Chan Marshall oftewel Cat Power. Na een succesvolle ontwenning van haar alcoholverslaving sleepte ze een contract in de wacht als het nieuwe gezicht van de juwelencollectie van Chanel, intussen is ze ook al live komen spelen op een Chanelshow. Enkele seizoenen geleden hadden we een soortgelijk verhaal met ons aller Vive La Fête. Het was Gaubert die Els Pynoo en Danny Mommens introduceerde bij Karl Lagerfeld en de groep via een ommetje langs de Chanel-catwalk naar internationale festivalpodia katapulteerde. En toen Stephen en David Dewaele van Soulwax aan een parallelle loopbaan als 2manydjs begonnen, was Gaubert er als de kippen bij om hun allereerste mash-ups te bestellen.

Stephen Dewaele : “Gaubert was simpelweg een van de eersten om 2manydjs te spotten. Hij had When Logics Die van Soulwax al eens gebruikt voor een show, toen niemand nog van Erol Alkan en LCD Soundsystem had gehoord draaide Gaubert hun werk al. Hij zit al twintig jaar in de mode, hij is de beste in zijn vak, maar hij is boven alles een ongelofelijk zware muziekfan.”

Geen tijd om op ‘play’ te drukken

Ondertussen zijn Stephen en David Dewaele, als 2manydjs, zelf al enkele collecties aan het werk voor Dries Van Noten. Sinds het internationale succes van de mix-cd As Heard on Radio Soulwax zijn de Gentse broers door onnoemelijk veel labels gevraagd om muziek te maken, maar ze weigerden steevast alle aanbiedingen. “Wegens tijdgebrek”, aldus Stephen Dewaele. Dries Van Noten was een ander verhaal. Dewaele : “Hij had een collectie getekend met als inspiratiebron Roxy Music, een van mijn favoriete groepen, en nodigde ons uit om eens met hem te komen praten. Het toeval wou ook dat we een tijdje daarvoor gevraagd waren door Roxy Music om hun nummers te remixen. Uit tijdnood én ook uit respect voor de originele muziek hadden we die opdracht geweigerd. Maar na ons gesprek met Dries hebben we hen opnieuw gecontacteerd. Of we de mastertapes van Roxy Music asjeblieft mochten gebruiken om een soundscape te maken voor Dries Van Noten ? Ze zegden toe, David en ik bestelden meteen de mastertapes van ál onze favoriete nummers : Virginia Plain, Do the Strand… Het resultaat was een dertien minuten durende mix van een zestal nummers, zeer prettig om ineen te steken.”

En ook om te zien ? “We hadden helaas geen tijd om op de show aanwezig te zijn, iemand anders heeft op de play-knop geduwd ( lacht). Maar voor de volgende samenwerking zijn we wél naar Parijs afgereisd om het totaalspektakel te zien. Want dat is het : een vorm van theater. Als je gewend bent om te spelen of te draaien voor een publiek is het heel bijzonder om te zien wat muziek kan bijdragen aan een show waar je zelf geen deel van uitmaakt, maar die wel tot in de puntjes voorbereid is. Licht, geluid, alles moet tot in het detail kloppen. We waren trots op het resultaat, maar het was ook bevreemdend : in dertien minuten is het afgelopen en dan spurt iedereen de zaal uit op naar de volgende show. Je weet dus niet wat het publiek ervan vindt. Zo’n show vindt ook maar één keer plaats, het is veel voorbereidend werk voor één kort, maar heftig hoogtepunt.”

Dat de samenwerking tussen de Dewaeles en Van Noten niet bij één keer is gebleven, doet vermoeden dat het verrijkend is voor een dj om zijn kunsten te verbinden met die van een ontwerper. Dewaele : “Ik wist voor dit avontuur niet hoe een ontwerper een collectie maakt, het is inderdaad bijzonder om een andere wereld te leren kennen én om in functie van een groter geheel te werken. Het leuke aan met Dries samenwerken is ook dat hij heel duidelijke parameters geeft : hij laat ons de stoffen zien, denkt mee over de mogelijke nummers én hij laat zich ook beïnvloeden door muziek waar we zelf fan van zijn. De tweede keer dat we met hem werkten had hij een vrouwencollectie getekend met David Sylvian en ( de groep) Japan als inspiratiebron. Met de mastertapes van David Sylvian, een van mijn muzikale helden, mogen werken, nummers als Orpheus en Ghosts mogen mixen tot iets nieuws, dat gaf een kick.”

Zitten andere modehuizen sinds het Van Notenverhaal nog achter 2manydjs aan ? Dewaele : “Mocht het van ons management afhangen, dan deden we niks in de mode, wegens te tijdrovend. Maar de samenwerking met Dries is te leuk om op te geven. Ach, het is niks nieuws, ontwerpers die achter muzikanten aanzitten. Les Rythmes Digitales hebben bij Versace op de catwalk gespeeld, Hedi Slimane is geobsedeerd door Pete Doherty – al zal dat wel minder met zijn muziek te maken hebben, vrees ik – de link tussen mode en muziek is er altijd geweest. In de jaren zestig winkelden The Small Faces en The Who bij Biba en Mary Quant, en in de Sex-Boetiek van Vivien Westwood en Malcolm McLaren zijn de Sex Pistols letterlijk opgericht. Het huwelijk tussen mode en muziek is een fenomeen van alle tijden.”

Door Katia Vlerick

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content