Op afstand

© KLAAS VERPLANCKE

Een tekening van Klaas Verplancke bij een artikel in Knack Weekend in april prijkte nog dezelfde maand op 1800 digitale billboards in New York.

“Tegenwoordig probeer ik mijn illustraties ook in bewegende beelden om te zetten”, zegt Klaas Verplancke (56), die daarvoor samenwerkt met zijn studiopartner en animator Arevik d’Or. “Mijn tennissende buren in het artikel over burenliefde leenden zich daar perfect toe. Nadien maakte ik een gifje voor mijn mailhandtekening, en daar is het New Yorkse kunstmuseum Poster House voor gevallen: onze animatie kon zo mee in hun campagne rond social distancing.”

Heeft die zichtbaarheid iets losgemaakt?

“In België zeker – blijkbaar spreekt het nog altijd tot de verbeelding als je iets in New York doet. ( lacht) Ter plaatse mochten we nadien ook de heropeningscampagne van Poster House verzorgen, en misschien hebben sommige artdirectors en creatieve directeurs onze namen wel opgeslagen voor de toekomst. Normaal gezien reis ik elk jaar naar de stad en zie ik er opdrachtgevers als The New York Times en The New Yorker, maar op deze manier was ik toch niet helemaal afwezig. Aan die social-distancingcampagne werkte ook veel volk mee, mijn netwerk is alleen maar gegroeid.”

Een opsteker in een moeilijk jaar wellicht?

“Ik mag niet klagen. Bedrijven communiceren meer dan ooit op afstand en dus ook visueel, terwijl de omstandigheden me ook op creatief vlak voeden. De werkelijkheid overtrof dit jaar voortdurend mijn verbeelding, het zou raar zijn als dat niets met me deed.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content