In samenwerking met Mazda heeft Ford voor de nieuwe Fiësta de One Ford-visie ontwikkeld, een productontwikkelingssysteem waarbij verschillende merken van de groep betrokken zijn en dat voor een wereldauto moet gaan zorgen. Centraal staat het Global product Development System, dat producten sneller op de markt wil brengen en de flexibiliteit moet verhogen.
...

In samenwerking met Mazda heeft Ford voor de nieuwe Fiësta de One Ford-visie ontwikkeld, een productontwikkelingssysteem waarbij verschillende merken van de groep betrokken zijn en dat voor een wereldauto moet gaan zorgen. Centraal staat het Global product Development System, dat producten sneller op de markt wil brengen en de flexibiliteit moet verhogen. De nieuwe Fiësta deelt bijvoorbeeld zijn platform met de nieuwe Mazda 2, maar met een uitgesproken, eigen design - vooral nu gebleken is dat stijl wereldwijd bovenaan het prioriteitenlijstje van het autokopende publiek staat. In de praktijk komt de nieuweling uiterlijk aardig uit de verf, met gedurfdere lijnen en een meer uitgesproken persoonlijkheid. Maar vooral het interieur kreeg extra karakter, de vrucht van het zogenaamde kinetic design. Een behoorlijk dramatisch, om niet te zeggen nerveus uitziend geheel. De opvallende middenconsole omvat een HMI-interface ( Human Machine Interface), die verbonden is met het multifunctionele scherm op het instrumentenbord. In een poging om het verbruik (en de C02-uitstoot) te drukken, werden ook inspanningen geleverd om het gewicht te beperken. Hoewel de Fiësta drie centimeter langer werd, kon zijn gewicht tot 966 kilogram beperkt worden, zeg maar 40 kilo minder dan voorheen. Geen geringe prestatie, op voorwaarde dat men voor een exemplaar zonder het reservewiel kiest - dat 14,6 kilo weegt. Ook de elektrische stuurbekrachtiging (een primeur bij Ford) moet het verbruik verder drukken. De klant kan kiezen tussen drie benzine- en evenzoveel dieselmotoren, met maximumvermogens van respectievelijk 120 pk en 90 pk. Zelf namen we ter kennismaking de 1.4 liter benzine mee, die met een vermogen van 96 pk een beetje de gulden middenweg bewandelt. Onderweg bleek het niet om erg pittige paarden te gaan. Wie gewoon geraakt is aan turbodiesels, vindt zo'n benzineverbrander altijd een beetje makjes. Vooral dan wegens de bescheiden trekkracht - 128 Nm in dit geval. Anderzijds wisten we het rijcomfort en de geluidsisolatie te appreciëren, evenals het redelijke verbruik van net geen zes liter per 100 km. Al maakte die eerste kennismaking ons vooral benieuwd naar de turbodiesels, die fier een verbruik van 4,2 liter/100 km afficheren. Met als neusje van de zalm de Econetic-versie : een 1.6 TDI die met 3,7 liter zo'n 100 km ver moet komen dankzij zijn geoptimaliseerde motorsturing, verlaagde ophanging, verbeterde stroomlijn en onderhoudsvrije partikelfilter. 40 kg gewichtsbesparingDoor Pierre Darge