Zelfs de meest fervente brildrager staat nauwelijks stil bij het vertrouwde instrument op zijn neus. En geen mens die een idee heeft van de geschiedenis van de bril, waarvan, bij de opkomst van contactlenzen, een spoedig einde werd voorspeld. Wie in de buitenwijken van Padova langsloopt bij Safilo, weet wel beter. Het Italiaanse bedrijf is niet alleen wereldleider in het ontwerpen en produceren van monturen voor de luxemarkt, het gooit jaarlijks niet minder dan 2500 nieuwe ontwerpen op de markt. Die komen dan wel tot stand in opdracht van, en in samenwerking met vijfentwintig topmerken, maar ze zijn er niet minder indrukwekkend om. Vooral als men weet dat de opdrachtgevers onder meer Gucci, Pierre Cardin, Diesel, Christian Dior, Giorgio Armani of Hugo Boss zijn. Daarnaast bezit Safilo zelf nog eens vijf merken, waaronder Carrera, marktleider in sportbrillen. Alles samen produceerde Safilo in 2005 niet minder dan 33 miljoen monturen, en kondigt het bedrijf trots aan dat er nog heel wat ruimte is voor groei.
...