Ligt er dan ook een vulkaan naast Menton ? Nee toch ? Geen probleem voor Domenico Dolce, die alle vloeren van dit weekendhuis en sommige wanden volledig liet bekleden met dunne platen lavasteen. Deze donkergrijze steen met gaatjes geeft je echt de illusie over vulkanische rotsen te lopen. Bovendien werd hij ook rechtstreeks vanuit Stromboli, het kleine vulkanische eilandje boven Sicilië, naar hier verscheept. Op dit eiland bezitten Dolce en Gabbana nog zo'n riante stulp, opgetrokken in deze donkere mysterieuze steensoort. Een zomerverblijf dat totaal anders is van sfeer : een soort oud landhuis volgestouwd met etnische spullen en rood gekalkte wanden, eigenlijk heel babacool van stijl. Hun grote flat in Milaan, waar ze tijdens de week verblijven, is dan weer stedelijker van karakter en hangt vol moderne kunst. Bovendien kochten ze onlangs een stuk kust in Portofino, waar ze een achttiende-eeuws landhuis tot een nieuwe anker...

Ligt er dan ook een vulkaan naast Menton ? Nee toch ? Geen probleem voor Domenico Dolce, die alle vloeren van dit weekendhuis en sommige wanden volledig liet bekleden met dunne platen lavasteen. Deze donkergrijze steen met gaatjes geeft je echt de illusie over vulkanische rotsen te lopen. Bovendien werd hij ook rechtstreeks vanuit Stromboli, het kleine vulkanische eilandje boven Sicilië, naar hier verscheept. Op dit eiland bezitten Dolce en Gabbana nog zo'n riante stulp, opgetrokken in deze donkere mysterieuze steensoort. Een zomerverblijf dat totaal anders is van sfeer : een soort oud landhuis volgestouwd met etnische spullen en rood gekalkte wanden, eigenlijk heel babacool van stijl. Hun grote flat in Milaan, waar ze tijdens de week verblijven, is dan weer stedelijker van karakter en hangt vol moderne kunst. Bovendien kochten ze onlangs een stuk kust in Portofino, waar ze een achttiende-eeuws landhuis tot een nieuwe ankerplaats verbouwen. Weer wordt de inrichting anders opgevat, met kamers volledig bekleed met goudmozaïek en parelmoer. Je vraagt je af hoe deze drukbezette modeontwerpers tijd vinden om hun pleisterplaatsen te bewonen. In de zomer bi- vakkeren ze dan ook nog eens op hun riante jacht, die de Middellandse Zee doorkruist. Deze moderne nomaden kunnen zich moeilijk aan een plaats binden. Om dat allemaal in goed banen te leiden, staat er in elk huis een bataljon personeel klaar dat alles haarfijn voorbereidt. Dat was trouwens ook zo geregeld voor ons bezoek : een vingerknip volstond om bloemen, fruit en eten te laten aanrukken. Jammer dat we hier niet langer konden blijven. Het hoeft geen betoog dat de komst van Domenico en Stefano nog een stuk beter wordt voorbereid. Dan wordt zelfs het rookgerei van de heren op welbepaalde plaatsen klaargelegd en verschijnen er mandjes vol fruit en versnaperingen naast de fauteuils aan het zwembad. Beide mannen zijn uiterst punctueel, maar houden ervan zich 'pretentieloos' te ontspannen in dit weekendverblijf. Wat niet wegneemt dat ze hier ook werken, de rustige sfeer blijkt inspiratievol te zijn : overal liggen potloden en schetsboeken. De reden waarom ze meerdere huizen hebben, is simpel : naast de mode zijn woningen hun grote passie. Zeker voor Domenico Dolce, die grotendeels zelf instond voor de inrichting. Natuurlijk gebeurt dit in samenwerking met een architect en een tuinontwerper. Voor de bouw van deze villa hebben Dolce en Gabbana specifiek deze plek uitgekozen, waar ooit twee beroemdheden woonden die hen na aan het hart liggen : de geraffineerde prinses Eugénie en Le Corbusier. Naast dit historische aspect is er ook nog de paradijselijke ligging : aan een schitterende baai op een steenworp van de Italiaanse grens en op amper enkele uren rijden van Milaan. Rodolfo Dordoni, hun huisarchitect die de kantoren in Milaan en de meeste van hun winkels inrichtte, heeft ook hier weer puik werk geleverd. Van bovenaf lijkt dit een oude mediterrane woning, want in dit deel van Zuid-Frankrijk mogen er geen platte daken worden gebouwd, en dus heeft het pand een zadeldak met Romeinse pannen. De gevels en het interieur zijn een ode aan de moderne luxestijl van de jaren dertig. De constructie is een behoorlijk complexe compositie van volumes en terrassen gebouwd rond het groen ; hier zijn ook de bomen beschermd. Goed voor een mooi grafisch effect : de diagonaal groeiende pijnbomen zorgen als contrast tegenover de strakke muren voor een Japans aandoend stijlelement. In het interieur intensifiëren de donkere lavavloer en de blanke wanden het art-decogehalte. Dat nog wordt versterkt door de glimmende metalen meubels van Ron Arad en Marcel Breuer. Heel wat meubels in dit huis komen van tenoren uit de jaren dertig : Mies van der Rohe, Le Corbusier en Alvar Aalto. Maar er staat ook recenter, en surrealistischer, werk van Arad en Fornasetti. In zo'n filmdecor past een erotische noot, zoals de zwarte bustehouder die ze voor Madonna ontwierpen. Met de talrijke religieuze tableaus onderstrepen Dolce en Gabbana dat ze praktiserende katholieken zijn : alleen Italianen rijgen zulke uiteenlopende symbolen aaneen. De exotische tuin is dan weer een decor voor een James Bond-film. Hiervoor liet tuinarchitect Giorgio Fornari met gigantische kranen en helikopters(!) grote bomen aanrukken. Nu wandel je daar door een woud van cactussen, dadelpalmen, vijgen- en citroenbomen naar het prachtige zwembad. De baai van Menton geniet van een microklimaat, ideaal voor de kweek van deze exoten. Veel planten werden ook omwille van hun aromatische kwaliteiten geselecteerd. Dolce en Gabbana zijn tuk op het contrast tussen een exuberante natuur en een strak design. Dit is meteen ook het ada- gium waarrond dit hele huis werd gecomponeerd. n Tekst Piet Swimberghe l Foto's Jan Verlinde