De zesde generatie van de Volkswagen Golf lijkt vooral een overgangsmodel. De hoofdreden voor de vervanging van het vorig model, lijkt kostenbesparing. De nieuwste Golf kan een stuk eenvoudiger en goedkoper in elkaar gezet worden. Wel werd de afwerking opgewaardeerd en de structuur werd voor zestig procent vernieuwd.
...

De zesde generatie van de Volkswagen Golf lijkt vooral een overgangsmodel. De hoofdreden voor de vervanging van het vorig model, lijkt kostenbesparing. De nieuwste Golf kan een stuk eenvoudiger en goedkoper in elkaar gezet worden. Wel werd de afwerking opgewaardeerd en de structuur werd voor zestig procent vernieuwd. Het resultaat is een licht gewijzigd design voor een auto die zes millimeter korter uitvalt dan zijn voorganger, en ook nog eens 19 millimeter breder en 36 millimeter lager is. De nieuweling komt eraan met vijf motoren, waarvan we de 'kleine' 1,4-literbenzinemotor meenamen in TSI-uitvoering. Die moet het met een bescheiden cilinderinhoud doen, maar is wel voorzien van vier kleppen per cilinder, twee nokkenassen, directe benzine-inspuiting en een turbo die gekoeld wordt door een lucht-waterwarmtewisselaar. Een moderne, gesofistikeerde combinatie die 122 pk oplevert en een topsnelheid van 200 km/uur die niemand verwacht. Met deze uitstekende viercilinder, gekoppeld aan een manuele zesbak, is het niet alleen pittig optrekken, de trekkracht van 200 Nm staat al vanaf 1500 toeren ter beschikking en dat tot 4000 toeren/minuut. Ook prima voor in het stadsverkeer. Voeg daar de uitstekende wegligging bij en het daarbij horende rijplezier en het ononderbroken succes van de Golf - waarvan er vorig jaar nog 570.000 exemplaren werden verkocht - wordt meteen verklaard. De TSI-motor draait bovendien stil en het verbruik blijkt zeer redelijk. Ondanks het indrukwekkende potentieel vormt een gemiddelde van net geen 7 liter/100 km geen enkel probleem. Ook over het rijcomfort valt niet te klagen. De Golf VI is comfortabel afgeveerd en vangt de oneffenheden in de weg goed op. De koffer is met zijn volume van 350 liter groot en vooral homogeen en dus goed bruikbaar. Al ontstaat er met neergeklapte achterbank net geen vlakke vloer. Een aardige bijkomstigheid zijn dan weer de verluchtingsroosters achterin, waar ook bekerhouders werden geplaatst. De afwerking staat in zijn geheel op een zeer hoog niveau. Het arsenaal aan veiligheidselementen met zes airbags én een knieairbag is standaard, in optie kunnen daar zijdelingse airbags achteraan bijkomen. Vreemd genoeg behoort ESP niet tot dat basispakket. Daar moet een kleine 350 euro voor worden bijbetaald en dat is in deze tijden toch echt wel verwonderlijk. Ondanks de lagere productiekosten kost de Golf 1.4 TSI toch al een forse 18.290 euro. Terwijl met de garantie toch wat krenterig wordt omgesprongen : Volks-wagen beperkt zich tot de officiële twee jaar.6,2 liter/100 km voor een auto die 200 km/uur haalt. Door Pierre Darge