De timing had beter gekund. Een week vóór Valentijn een organisatie promoten die overspel op zakenreis vergemakkelijkt, het getuigt niet meteen van fijngevoeligheid. Waar is de tijd trouwens dat er besmuikt gedaan werd over l'amour l'après-midi ? Of het nu om Gleeden, Second Love of Undercover Lovers gaat, allerlei datingsites stellen het scheveschaatsrijden nu voor als een onschuldig verzetje. Zo ook AshleyMadison, een site voor schuinsmarcheerders die zich met een nieuwe dienst tot de reizende zakenma...

De timing had beter gekund. Een week vóór Valentijn een organisatie promoten die overspel op zakenreis vergemakkelijkt, het getuigt niet meteen van fijngevoeligheid. Waar is de tijd trouwens dat er besmuikt gedaan werd over l'amour l'après-midi ? Of het nu om Gleeden, Second Love of Undercover Lovers gaat, allerlei datingsites stellen het scheveschaatsrijden nu voor als een onschuldig verzetje. Zo ook AshleyMadison, een site voor schuinsmarcheerders die zich met een nieuwe dienst tot de reizende zakenman richt. Meteen moet ik denken aan die In de Gloria-sketch waarin een hondsbrutale televisiereporter binnenvalt bij een huisvader die voor het eerst op zakenreis naar Hamburg vertrekt, en de vlegel prompt een pakje condooms uit 's mans bagage opdiept, tot consternatie van vrouwlief, kinders en de bomma. Nu, zoiets zal de wereldwijze gebruiker van Traveling Man niet snel overkomen. ?Hoevelen onder ons zouden niet voor de verleiding bezwijken als ze zeker waren niet ontdekt te worden ?" appeleert de promotietekst aan onze laagste driften. ?Aan het andere eind van de wereld bijvoorbeeld." Hoe Traveling Man werkt ? Want ja, voorlopig wordt alleen de bronstige zakenman bediend, de wellustige Traveling Woman moet nog even op haar honger blijven. Simpel : de geile reiziger tikt zijn bestemming in en kan kiezen uit een pool van eveneens op een avontuurtje beluste dames, die hij kan triëren op basis van leeftijd, looks, taal, interesses en 'meest intieme verlangens'. Een app op zijn smartphone stelt de gebruiker in staat binnen een straal van 150 kilometer een geschikte partner-in-de-ontucht te lokaliseren. Mannelijke leden kopen credits om in contact te komen met vrijlustige dames, de dames in kwestie betalen niets. Ontucht à la carte als het ware, en zoveel goedkoper dan een escort, 't is crisis voor iedereen. Typisch voor de tijdgeest ook, nu alles, tot onze wellust toe, efficiënt en met inzet van de nieuwste technologie geregeld wordt. Nog afgezien van de morele bezwaren is het dat wat mij het meest tegensteekt. Waar is de spontaniteit in dit alles, de opwinding van het toevalstreffen met een appetijtelijke gelijkgestemde ? Maar kijk, niets is wat het lijkt. Wie de moeite doet om wat rond te surfen, stuit al snel op een paar getuigenissen zoals die van DarlingScarlet. Nee, niet de zwoele 24-jarige schoonheid die de Traveling Man maar al te graag ter wille is, maar een chagrijnige undercoverjournaliste uit op een pittig stuk. Van een afknapper gesproken, daar helpt geen blauw pilletje tegen. LINDA ASSELBERGS