S ubaru is een onderschat merk. In enquêtes over betrouwbaarheid staat het steevast in de voorste gelederen en met 7,5 miljoen verkochte exemplaren is het wereldwijd marktleider bij de vierwielaandrijvers. In 1999 is een strategische alliantie gesloten met General Motors, dat nam een belang van 20 procent in de moedermaatschappij Fuji Heavy Industries en wil de knowhow in vierwielaandrijving uitspelen in toekomstige modellen, waaronder de Saa...

S ubaru is een onderschat merk. In enquêtes over betrouwbaarheid staat het steevast in de voorste gelederen en met 7,5 miljoen verkochte exemplaren is het wereldwijd marktleider bij de vierwielaandrijvers. In 1999 is een strategische alliantie gesloten met General Motors, dat nam een belang van 20 procent in de moedermaatschappij Fuji Heavy Industries en wil de knowhow in vierwielaandrijving uitspelen in toekomstige modellen, waaronder de Saab 9/2. Voeg daar zes wereldtitels rally bij en je beseft dat Subaru een kwaliteitsmerk is. Toch werden er vorig jaar slechts 540.000 wagens geproduceerd, maar de vierde generatie van de Legacy kan daar verbetering in brengen. De nieuwe Legacy mikt met zijn aluminiumgebruik op een gewichtsvermindering, terzelfder tijd stelt hij een betere stroomlijn voor. Een lager zwaartepunt, een symmetrische aandrijflijn en een breder spoor voor en achter optimaliseren zowel dynamiek als functionaliteit. Ter kennismaking gaan we met het topmodel op stap, de 3.0R, die met zijn zescilinder boxermotor een vermogen van 245 pk levert, uiteraard verdeeld over de vier wielen. Gekoppeld aan een vijftrapsautomaat met sequentiële Sportshift ontstaat een prachtig geheel dat zowel soepel als dynamisch voor de dag komt en garant staat voor een bijzonder aangename, nagenoeg traploze en lineaire opbouw van de krachten. Al komen die krachten er heel snel aan en haalt de wagen bijna moeiteloos een topsnelheid van 237 km/uur. In alle comfort. Wie de Sportshift gebruikt (waarbij de pook naar voren wordt aangetoetst om op te schakelen, en naar achteren om lager in de versnellingen te gaan) kan bij het accelereren met de allerbeste mee. Geruststellende vaststelling : Subaru heeft ook de veiligheid opgewaardeerd : de nieuweling draagt een ringvormig versterkingsframe, frontale airbags van het tweefase-type, zijairbags (standaard op alle modellen) en in het geval van 3.0R ook nieuw ontwikkelde gordijnairbags. Afhankelijk van het model werden de remprestaties 30 tot 50 procent efficiënter. Een en ander zorgt ervoor dat de 3.0R geen goedkope auto is geworden, maar wie de lijst van standaardvoorzieningen overloopt, denkt daar anders over. Het topmodel krijgt zonder meerprijs airco, cruisecon-trole, een navigatiesysteem met zevenduims LCD, een radio/CD, een skiluik, achtvoudig verstelbare, leren stoelen en een elektrisch bediend schuif/kanteldak mee. Wie dat optelt, kan rustig vrede nemen met een prijs van 38.495 euro. Wie dat wat veel vindt, moet weten dat er al een Legacy is vanaf 22.995 euro, ook met standaard vierwielaandrijving.Pierre Darge