J&S International Football Management

Wie ? Dilbekenaar Patrick De Koster (50) verliet op zijn achttiende de schoolbanken en ging met een secundair diploma onder aan de ladder van de Koninklijke Belgische Voetbalbond werken, waar hij een collega van zijn vader verving. Twintig jaar later, in 2004, startte hij in Vlezenbeek zijn eigen makelaarskantoor, dat hij runt met zijn vrouw Pascale.
...

Wie ? Dilbekenaar Patrick De Koster (50) verliet op zijn achttiende de schoolbanken en ging met een secundair diploma onder aan de ladder van de Koninklijke Belgische Voetbalbond werken, waar hij een collega van zijn vader verving. Twintig jaar later, in 2004, startte hij in Vlezenbeek zijn eigen makelaarskantoor, dat hij runt met zijn vrouw Pascale. Wat ? De Koster en zijn team behartigen de contracten, sponsordeals, persrelaties en beleggingen van een vijftigtal voetballers, waaronder Idrissa Sylla en Ibrahima Conté (Anderlecht), Zinho Gano (Waasland-Beveren) en Koen Persoons (Lokeren). Vorig jaar begeleidde hij de recordtransfer van Kevin De Bruyne naar Manchester City en werd hij op de Dubai Globe Soccer Awards genomineerd als een van 's werelds beste spelersmakelaars. Weg afleggen"In het eerste gesprek met een jonge speler voel ik meestal aan wat voor vlees ik in de kuip heb. Zeggen zijn ouders me tien keer dat hun zoon de nieuwe Messi is, dan ben ik op mijn hoede. Dat legt een enorme druk op zo'n jongen, terwijl voetballers altijd een weg afleggen. Vergelijk het met een baby : die moet ook eerst kruipen en rechtstaan, alvorens hij voorzichtig zijn eerste stapjes zet. Hoe die weg er zal uitzien, weet je op dat moment niet. Een veertienjarige speler moet vaak nog zijn eerste serieuze lief tegenkomen, studeren, tegenslagen incasseren, noem maar op. Hoe dan ook maak je van een ezel geen koerspaard, wat minder bonafide makelaars ook mogen beweren." Hechte band"Ik heb nogal wat spelers bij Antwerp - ik weende als een kind toen de club onlangs haar promotie naar eerste klasse miste. Het verdriet op het gezicht van die jongens, dat raakt me. Bovendien hou ik werk en privé niet strikt gescheiden : mettertijd ontwikkel je met spelers en hun familie zo'n hechte band dat je betrokkenheid de zakelijke aspecten overstijgt. Ik ben hun makelaar en raadgever, maar daarnaast ben ik ook een vriend die met hen op stap of op vakantie gaat, die voor hen door het vuur gaat en een luisterend oor biedt wanneer het thuis rommelt. Ik ben ook twee keer zo oud als de meeste van mijn spelers - die levenservaring komt van pas." Selfmade man"In België kan iedereen spelersmakelaar worden. Enkele administratieve vergunningen en 500 euro volstaan, wat de deur openzet voor sjoemelaars en wantoestanden. Om mijn eigen imago maak ik me geen zorgen : het bedrijf is volledig in België gevestigd, je kunt me gemakkelijker screenen en alle financiële details opzoeken, en dat ik door snelheidsovertredingen geen blanco strafregister heb, vertel ik je zelf (lacht). Bovendien ben ik een selfmade man die zijn bedrijf helemaal zelf opgebouwd heeft - ik moet me nergens voor verantwoorden." Riante bedragen"Topvoetballers brengen een economische machine op gang en creëren werkgelegenheid. Hun lonen weerspiegelen dat ook, al blijven het gigantische bedragen. Elke speler gaat daar op zijn manier mee om. De ene blijft daar rustig onder en denkt alleen aan het voetbalspel, anderen - vaak de mindere goden - moet je meer in de hand houden. Bij spelers met Afrikaanse roots spelen ook culturele verschillen : zij moeten vaak een hele familie onderhouden. Hoe dan ook probeer ik spelers investeringsgericht en toekomstgericht te begeleiden : geniet van het leven, maar denk ook aan later en stort je niet in onzekere avonturen." Publiek bezit"Jongens wier broek haast op hun knieën hangt, met een petje achterstevoren op hun hoofd en veel opzichtige blingbling, dat kan voor mij niet. Als je publiek bezit wordt, heb je een voorbeeldfunctie en kom je beter neutraal voor de dag. Na de wedstrijd goesting in een pint of twee ? Prima, maar drink je derde glas thuis met vrienden, buiten het zicht van fans en de pers. En zorg dat je de volgende dag weer fris op het veld staat." jssportsmanagement.comWie ? Ex-atletes Kim Vanderlinden en Helena Van der Plaetsen (beide 29) waren al in hun kindertijd vriendinnen, trainden samen bij AC Deinze en studeerden samen communicatie- en sportmanagement. Na een stage in de Verenigde Staten - waar ze de Belgian Waffles genoemd werden - richtten ze in 2010 hun eigen bureau op. Wat ? Het duo is gespecialiseerd in atletiek en beheert onder meer de wedstrijdagenda, de sponsorcontacten, de persrelaties en de sociale mediakanalen van een zestal atleten, waaronder zevenkampster en tweevoudig Europees medaillewinnaar Nafissatou Thiam en tienkamper Thomas Van der Plaetsen, Helena's broer. Atletiekervaring als voordeel"Atletiek is een heel technische aangelegenheid, met in de meerkamp ook een ingewikkeld puntensysteem. Dat we de sport zelf beoefend hebben, is dus echt wel een voordeel. Bovendien kijken we ook niet op van de blessures en van de ups en downs die tot het leven van atleten behoren. We blijven ook bij tegenslag aan hun zijde staan en kunnen een en ander in perspectief plaatsen." Investeringsplaatje"Topsport betekent keihard investeren. Zeker op het allerhoogste niveau, waar het minder draait om talent dan om je begeleiding en omkadering. Meerdere stages per jaar in een zonnig klimaat, naar elke wedstrijd je eigen kinesist kunnen meenemen in plaats van ter plaatse beroep te moeten doen op iemand die je lichaam niet kent, eigen vervoer in plaats van in de kou te staan wachten tot de shuttlebus je naar het stadion brengt : zulke zaken helpen enorm om de kloof tussen de juniorbeloften en de wereldtop te overbruggen en nog net een procentje beter te presteren. Benefietacties zoals we in 2012 en nu in Deinze hebben georganiseerd om Thomas naar de Spelen in Londen en Rio te brengen, zijn dus echt nodig. Te meer omdat het prijzengeld in de atletiek beperkt is : een winnaar op de Diamond League meeting ontvangt 10.000 dollar. Na aftrek van alle kosten en de belastingen blijft daar niet veel van over." Prestaties primeren"Laten we niet flauw doen over tegenvallende resultaten : we zijn soms teleurgesteld en dan zeggen we onze atleten dat ook. Bovendien bepalen hun prestaties mee hun zichtbaarheid en marktwaarde. Bij al onze keuzes en beslissingen staat het sportieve dus voorop : finaleplaatsen, medailles en records." Persoonlijkheden"Atleten als Nafi en Thomas zijn de Rode Duivels nog niet, maar ook voor hen groeit de belangstelling. Er zijn steeds meer atletiekwedstrijden, de media hebben meer oog voor kleinere sportdisciplines en atleten worden stilaan persoonlijkheden van wie mensen ook andere dingen willen weten dan louter hun resultaten. Daarom zetten we ook heel hard in op communicatie, pr en marketing. Voor Amerikaanse atleten is het moeilijk om op te boksen tegen NBA-spelers en baseballgrootheden, maar bij ons zijn er wel mogelijkheden. Lifestyleartikels en tot de verbeelding sprekende duels tussen atleten zullen het publiek nog meer bij atletiek betrekken." Steun van het publiek"Wij werken met jonge mensen die slechts één doel kennen en daarvoor heel veel opofferen. Dan doet het deugd om te merken dat het grote publiek achter hen staat en kan dat hun prestaties alleen maar verbeteren. Ook daarom proberen we het hele jaar door aandacht te krijgen voor onze atleten - niet alleen rond belangrijke wedstrijden of wanneer ze een medaille veroveren. Ook de sociale media helpen om het publiek nauwer te betrekken bij hun traject, zodat tv-kijkers zich niet afvragen wie die nobele onbekenden zijn." wafelsportsmanagement.comTekst Wim Denolf & Foto's Wouter Van Vaerenbergh"Van een ezel maak je geen koerspaard, wat sommige spelersmakelaars ook mogen beweren" "Op het allerhoogste niveau draait het minder om talent dan om begeleiding en omkadering"