We ontrafelen het breiwerk voor de winter en stellen drie merken voor die toveren met tricot.

Er zijn trends die je niet kunt missen, simpelweg omdat ze overal opduiken. Zoals skinny jeans of plateauzolen. Andere trends kleuren dan weer eerder een periode dan een seizoen. Zoals breiwerk. De voorbeelden van wat sinds enkele seizoenen in modevakbladen nogal plechtig the age of neo-knitwear wordt genoemd, zijn talrijk. Zo sloot het Modemuseum in Antwerpen pas de deuren van Ontrafel. Tricot in de mode, een overzichtstentoonstelling van de geschiedenis van breiwerk. Daarin werden historische couturestukken, van onder meer Elsa Schiaparelli en Chanel, geconfronteerd met avant-garde van bijvoorbeeld Sandra Backlund en de Canadees Mark Fast. Deze laatste ontwierp voor de zomer een breiwerkcollectie voor de Britse straatketen Topshop. Een seizoen eerder deed Sonia Rykiel dat al voor H&M. De CEO van modehuis Chloé, Geoffroy de la Bourdonnaye, liet onlangs in het modevakblad Women’s Wear Daily verstaan dat breiwerk meer dan vijftig procent van zijn omzet uitmaakt en grotendeels ook de omzet in de hele luxesector zal bepalen. En dan is Chloé niet eens gespecialiseerd in breiwerk zoals het Italiaanse Missoni of Pringle of Schotland.

Ook jonge designers gaan opnieuw aan het breien. De laatste jaren is het aantal gespecialiseerde breiwerkmerken (zie verder) opnieuw gestegen. En op de catwalk is knitwear weer in. Onder anderen Rodarte en Christopher Kane tonen voor de winter mooie stukken. Anders dan vroeger wordt er nu wel geëxperimenteerd met innovatieve, technische materialen (machinewasbaar, bijvoorbeeld) en volumes.

Vanwaar die interesse voor breiwerk ? We vroegen het de Belgische ontwerper Christian Wijnants, die het vak knitwear doceert aan de Koninklijke Modeacademie van Antwerpen en die dit seizoen weer een staaltje van vakmanschap liet zien in zijn eigen collectie. “Er wordt tegenwoordig teruggegrepen naar de ambachten, de aandacht voor breiwerk is daar een onderdeel van. Men wil opnieuw weten hoe, en van welke materialen kleren gemaakt worden. Ook bij mijn studenten merk ik de meer interesse voor handwerk, als reactie tegen de massaconsumptie die hun generatie gevormd heeft.” En hoe zit het met zijn eigen label ? “De wintercollectie bevat meer knitwear dan anders, het aantal modellen is bijna verdubbeld. We stellen ook vast dat de stukken die het best verkochten aan de winkels allemaal breiwerk zijn.”

www.esprit.com

DOOR ELLEN DE WOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content