Van een console tot een lippenstifthouder en een messingring met een dun laagje goud, elk ontwerp van Hervé Van der Straeten is ontstaan uit een simpele pennenstreek. Hij heeft zijn schetsboek dan ook altijd bij de hand. Alles wat hem inspireert, komt in de een of andere vorm op papier terecht. Hij tekent met strakke, trefzekere hand, zonder doorhalingen. "Als je van tekenen je beroep hebt gemaakt, zit er een soort 3D-programma in je hoofd", glimlacht hij.
...

Van een console tot een lippenstifthouder en een messingring met een dun laagje goud, elk ontwerp van Hervé Van der Straeten is ontstaan uit een simpele pennenstreek. Hij heeft zijn schetsboek dan ook altijd bij de hand. Alles wat hem inspireert, komt in de een of andere vorm op papier terecht. Hij tekent met strakke, trefzekere hand, zonder doorhalingen. "Als je van tekenen je beroep hebt gemaakt, zit er een soort 3D-programma in je hoofd", glimlacht hij. In een van zijn schetsboeken duiken de sensuele contouren op van wat de flacon van Wanted zou worden, het nieuwe parfum van Helena Rubinstein. "Dat was mijn eerste idee", onthult de Parijse designer. "De eerste schets was meteen raak. Ik wilde geen zoetsappig design, maar iets wat vrouwelijke kracht uitstraalt, net zoals Demi Moore, het gezicht van het nieuwe parfum, maar ook zoals Helena Rubinstein", legt Van der Straeten uit. Het metalen lint rond de hals van het flesje lijkt sterk op de armband die Demi Moore in de campagne draagt. Eveneens getekend door Van der Straeten. Met metalen sieraden is het allemaal begonnen. Als schilderstudent aan de kunstacademie ontwierp hij sieraden die toen al de aandacht trokken van de grootste couturiers. Hij kreeg opdrachten van Lacroix, Gaultier, Givenchy en Saint Laurent, omringde zich met de beste vaklieden en opende zijn eigen productieatelier. Alles wordt hier volledig met de hand uitgesneden, behamerd en gepolijst. Vanuit deze artisanale visie besloot hij zich ook op design te storten. "Al zolang ik me kan herinneren wil ik graag voorwerpen creëren. In de tekenboeken uit mijn jeugd stonden meer lampen dan sieraden." Zijn meubelen (allemaal eenmalige of gelimiteerde stukken) vallen in de smaak bij zowel verzamelaars als binnenhuisarchitecten. De vorm staat bij hem altijd voorop, pas daarna zoekt hij de materialen uit (metaal, uiteraard, maar ook hout, marmer, kristal en koolstofvezel) en het optische effect dat hij met een laklaag bereikt. "Als ik voor mijn eigen galerie ontwerp, denk ik alleen aan mezelf", bekent hij. "Ik probeer dan iets te maken wat ik zélf mooi vind. Dat is het voordeel als je van niemand afhankelijk bent. Dat ik kan doen wat ik wil, beschouw ik als een groot geluk. De afgelopen jaren hebben de designers zich kunnen optrekken aan de kunst." In zijn werk voor de schoonheidsindustrie probeert hij het functionele te overstijgen. Veel van zijn ontwerpen zijn een begrip geworden, zoals de druppelflacon voor J'Adore van Dior en de lippenstifthouder voor Kiss Kiss van Guerlain. "Bij het ontwerpen van een flacon of een poederdoosje probeer ik me in de geest van een vrouw te verplaatsen," vertelt hij. "Het is belangrijk dat zo'n voorwerp sensueel aanvoelt. Een parfum heeft iets dromerigs en ontastbaars. Ik geef er een concrete vorm aan. De verfijning gaat schuil in allerlei details die je eerst vaak niet eens opmerkt." www.vanderstraeten.fr Door Isabelle Willot