Dat oud niet versleten betekent, hoeven we u als lezer van dit blad niet te vertellen. Wat voor spullen geldt, geldt echter ook voor fotomodellen. Gespecialiseerde bureaus als Masters in Parijs draaien tegenwoordig overuren om de aanvragen van huizen als Lancôme te beantwoorden. Een van de populairste namen van het bureau is het voormalige topmodel Françoise de Stael, die er op haar veertigste de brui aan gaf om tijd aan haar echtgenoot te besteden. Ondertussen is De Stael 82 en zonder toedoen van botox of plastische chirurgie weer volop aan de slag. Net als leeftijdsgenote Carmen Dell’Orefice, die vorig jaar nog op de catwalk van Marimekko en Norisol Ferrari stond, en die dit voorjaar de sleepwearcampagne van de Australische ontwerper Peter Alexander verzorgde. Iris Apfel, de weldra 92-jarige Amerikaanse onderneemster, modemuze en zelfverklaarde “geriatrische starlet”, sierde dit voorjaar nog een lijstje van de vijftig best geklede vijftigplussers van The Guardian, en is later dit jaar het onderwerp van een documentaire.

Waarom senioren zo stijlvol voor de dag kunnen komen en ons zo fascineren ? De vraag houdt ook de New Yorkse blogger Ari Seth Cohen bezig. Seth Cohen is de oprichter van Advanced Style en neemt foto’s van excentrieke ouderlingen die hij op straat ontmoet. “Ik vind hen interessant omdat ze een leeftijd bereikt hebben waarop ze op niemand nog indruk moeten maken en kunnen dragen wat ze willen”, vertelde de sartorialist for the superannuated ooit aan The New York Times. Begin september verschijnt bij powerHouse Books trouwens Advanced Style – The Coloring Book, een schetsboek op basis van de blog.

Een andere verklaring voor al dat seniorengeweld schuilt wellicht in de tijdgeest. Bij economische onzekerheid, angst en een staat van permanente oververhitting past immers eerder een ingehouden en neoconservatieve garderobe à la Nancy Reagan dan een uitdagende Playboy Bunny. Wat tot de ironische vaststelling leidt dat de huidige zomercollecties van Bottega Veneta en Nina Ricci, geïnspireerd op de jeugdjaren van een ouder cliënteel, het erg goed doen bij jongeren. “Jonge meisjes willen zich niet kleden als hun moeder,” zei Nina Ricci’s creatieve directeur Peter Copping onlangs in The Wall Street Journal, “die vinden hun grootmoeder veel cooler.”

Wat er ook van zij, senioren zijn niet alleen een groeiende doelgroep met centen, ook bij andere leeftijdscategorieën valt er geld mee te verdienen. Laura Marciano, oprichtster van het Parijse modelabel Mimi’s Beer, maakte van haar eigen grootmoeder zelfs het uithangbord van haar uniseks sweaters. Waar wacht de familie van Jacky Lafon eigenlijk nog op ?

INFO : ADVANCEDSTYLE. BLOGSPOT.BE, WWW.MIMISBEER.COM.

WIM DENOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content