De discussie over het nut van voedingssupplementen woedt nog altijd, maar dat lijkt de bloeiende ontwikkeling van deze markt niet echt te hinderen. Veel schoonheidsmerken ruiken potentieel en zetten de trend naar hun hand met een slimme marketing : geen abstracte vitaminepreparaten maar kant-en-klare oplossingen voor een ‘jonge, stevige huid’, glanzend haar en sterke nagels of een ‘beter gebruind’ lichaam. De term nutricosmetica dekt de lading : voedingssupplementen met cosmetische eigenschappen.

Maar als de wet stelt dat cosmetica enkel op de bovenste huidlagen mogen inwerken, kun je dergelijke schoonheidsmiddelen die via de voeding de huid bereiken dan nog tot cosmetica rekenen ? Of zijn het geneesmiddelen ? “De grens tussen voedingssupplementen en geneesmiddelen wordt eigenlijk bepaald door de productclaims en het vastleggen van maximale normen in de wet op de nutriĆ«nten van 1992”, zegt Paul Van den Meerssche, waarnemend inspecteur-directeur bij het ministerie van Volksgezondheid. “Wanneer bepaalde stoffen de opgelegde maximumnorm overschrijden, kunnen ze enkel als geneesmiddel op de markt gelanceerd worden. Dit principe wordt ook gevolgd in het Plantenbesluit van 1997, dat de veiligheid van het voedingssupplement garandeert.”

Onlangs werd er op Europees vlak eindelijk een wettelijk kader gecreĆ«erd voor de etikettering en de samenstelling van voedingssupplementen. “Concreet verandert dat weinig voor BelgiĆ«,” aldus Van den Meerssche, “wij zijn immers een van de weinige landen die al een uitgebreide regelgeving hebben. Bovendien heeft Europa het Belgisch systeem van notificatie overgenomen, waarbij de overheid de samenstelling van het product onderzoekt op onder andere verboden stoffen en het respecteren van de opgelegde normen.”

De veiligheid van dergelijke preparaten is geen probleem, over de productclaims maakt Van den Meerssche zich meer zorgen : “Productclaims mogen gezondheidsondersteunend zijn, maar niet van corrigerende of genezende aard. Vaak worden dergelijke producten als geneesmiddel voorgesteld en dan weigeren we de notificatie. Maar de merken pakken het slim aan : ze gebruiken weinig claims op de etikettering, maar des te meer in de reclame, waar wij minder vat op hebben.” Waar de overheid wel op kan reageren zijn supplementen die beweren bescherming te bieden tegen de zon. “Dergelijke claims zijn immers een probleem van volksgezondheid. Orale producten die dienen om de huidskleur te wijzigen zijn bovendien bij koninklijk besluit (17/08/1977) verboden.” Veel hangt dus af van de formulering : “Wanneer de nadruk ligt op de samenstelling (antioxidanten die beschermen tegen vrije radicalen) in plaats van op de capaciteit om te beschermen tegen de zon, dan kan het wel.” Een nuanceverschil.

InnĆ©ov (60 stuks : 24 euro), voor een stevigere huid. Nieuw merk van NestlĆ© en L’OrĆ©al, die een heel gamma nutricosmetica plannen. Deze capsules bevatten voornamelijk antioxidanten die vrije radicalen neutraliseren. Belooft een verbeterde celvernieuwing.

NutricƩane van Daniel Jouvance : verschillende voedingssupplementen voor onder andere een platte buik (30 stuks : 13,90 euro), slanke lijn (Sveltafucus, 30 stuks : 13,90 euro), mooi haar & nagels (60 stuks : 15,90 euro), jonge huid (Force Anti-age, 60 stuks : 19,90 euro).

Roc : ProA + C+E (60 stuks : 21,70 euro), antiverouderingscapsules. Antioxidantencocktail met betacaroteen, vitamines C en E en essentiƫle vetzuren.

Imedeen Time Perfection (60 stuks : 48,50 euro) belooft een beter beschermde huid met herstelde structuur.

Omnivit Vita Haar (dosis voor twee maanden : 28 euro). Tegen haaruitval, doffe en broze nagels en haren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content