Terwijl de temperatuur steeg in Parijs en Milaan, hielden ze op de grote Igedo-modebeurs in Düsseldorf het hoofd koel. Geen pikante visnetjurkjes en open beugelbeha’s, maar no-nonsensecollecties en draagbare trends. Een overzicht.

Wereldsafari en military

Etnische invloeden uit alle werelddelen : Kenia, Cuba of Mexico zorgen voor een elegante safarilook. Op het voorplan staan toffe, casual outfits, zoals van Strenesse Blue, Marccain, Closed of Marc Aurel. Opgezette zakken of katoenen galons en passementwerk geven hemden, jassen en broeken een functionele noot. Veel gewassen kleding hier, die aan de buitenkant zacht en comfortabel aanvoelt. Kleuren als zand, kaki ( Boss, Christina Schulte), krijtwit, matgrijs, blauw en groen contrasteren met krachtige specerijenkleuren als saffraan, curry of van die rode pikante pepertjes. Natuurlijke materialen zijn de absolute favorieten : linnen, rustiek katoen, popeline ( Joseph Janard, Olsen), canvas, twill of stevig katoen met een visgraatstructuur. Exotische motieven uit de Caraïben wakkeren het verlangen aan naar verre tropische landen.

Overalls en jumpsuits : lang is het geleden dat ze nog te zien waren op de catwalks, die praktische werkpakken uit één stuk van metselaars, elektriciens en stukadoors. Nu de jeans en denim de mode overspoelen, verschijnt ook de overall weer op het toneel. In alle tinten : van indigo denim tot witte whipcord, geborduurd met weelderige bloemmotieven, fonkelend van het stras, bestoven met een min of meer decent vleugje goud, effenaf basic zoals bij Boss, of van heel soepel materiaal bij Christina Schulte, lila met brede pijpen en gedubbeld met parelgrijze voering. Deze very sexy eendelige pakken staan weer volop in de spotlights.

Bloemen en de datsjaspirit

Een datsja is een weekendhuis in de lichte Russische berkenbossen rond Moskou. In het begin van vorige eeuw verzamelde zich daar de jonge elite in smetteloze linnen pakken, fijngestreepte hemden en geborduurde blouses en jasjes. Daar horen natuurlijk bloemen bij, want de romantische bloemengolf rolt voort. Met lange, romantische toestanden, als een junituin in volle bloei, zoals bij Escada en Lucia. Özlem Süer maakte een met bloemen en borduurwerk versierd spiegeljasje, “om het boze oog en ziekten af te weren”. Lichte tunieken worden gedragen over broeken, bloesjes met pofmouwen staan beeldig met rechte rokken. Anja Gockel zwelgt in operettezaligheid : een beetje Dubarry en een beetje debutante in een tulejurk met rozen en jarretelles. Gebroken harmoniërende pasteltinten zijn de kleuren voor wijde rokken, boerenbloezen en nonchalante partijen tricot. Zwart, rood en wit ( Limbo, Bandolera, Joseph Janard) vormen het centrum van een krachtig en zinnelijk kleurenpalet. Decoratieve prints, applicaties en borduurwerk spelen een belangrijke rol. De tailles zijn smal en worden onderstreept door brede keurslijfjes en ceintuurs, de decolletés duiken de dieperik in. Leder, denim en katoen zorgen voor contrast met de lichte, fladderende stoffen van de jurken en rokken. Sabine Schumacher heeft een Carnabystreet-bloemenbroekpak waar jezusslippers bij kunnen. Op lange zomeravonden draag je bij je bloemenjurken, bloemensjaals met franjes, bolero’s, lange rokken uit Mexico en brede zilveren ceintuurs van de Hopi-indianen. Typische latin lover-hemden worden, tot in de taille openhangend, ook door vrouwen gedragen. Gevlochten ceintuurs en ruches versieren broeken, jasjes, tops en blouses. Zigeunerfolklore, met ruisende volantrokken ( Betty Barclay), grote decolletés, geborduurde ceintuurs en smalle tailles, drukt haar stempel op de mode. Accessoires als gouden en zilveren zigeunerinnenjuwelen, tassen en sandalen met lange riempjes behoren tot de basisstukken van het thema.

Hippiechic

Staat voor gehaakte doorkijkjurken à la Ann Saelens (Boss), die meer tonen dan verbergen, jezusslippers, trompetpijpen (Sabine Schumacher), die in het begin van de jaren zeventig olifantenpijpen genoemd werden, en trompetmouwen die dezelfde lijn hebben als de broekspijpen. Applicaties, trimwerk, borduursels ( Mexx), patchwork, macramé ( Luda Dobrokhotova) en het smaakvolle haakwerk van Strenesse en Kapalua : de hippiechic is terug van nooit helemaal weggeweest. Het zou kitscherig worden als er niet duchtig bijgestuurd werd met stijlbreuken, bijvoorbeeld met sportieve materialen als denim ( Passport), katoen, leer en suède (Betty Barclay). Popster Cher drukt opnieuw haar stempel op de look van de huidige generatie. Als Cherokee-indiaanse stond Cher voor de authentieke stijl van de hippies ( Muchacha) : lange, geborduurde jurken en indiaanse juwelen. Ook de Hopi-indianen hebben de modeontwerpers geïnspireerd. Hun kostbaar zilverwerk – echt of nep speelt geen rol – als juweel of ceintuur is een absolute must in de zomer van 2003, zeker bij de jeansoutfits.

Denim steekt steeds meer de kop op. In plaats van buitensporig wassen en verweerd maken van de stoffen zijn nu de snit en zachte afwerking belangrijk. Tailored denim is het devies, met uitgesproken scherp gesneden pantalons, jasjes en rokken. De broeken zijn versierd met motieven (Escada, Kapalua), de tailleband zit laag op de heupen, stretchdenim zorgt voor het gemak. Zwart en wit denim staan naast indigoblauw. Nieuwe richting is de smalle streep in blauw/wit ( Hugo, Hugo Boss). Bloemenjacquards, patchwork en een materialenmix met leder geven het denimthema een nieuwe drive.

Sport

Het naast elkaar bestaan van koele zakelijkheid met een overdaad aan vormen en kleuren is een stijlbreuk waarvoor men het nieuwe begrip broken elegance uitgevonden heeft. Sportkleding mengen met folklorespullen, zoals bij Hugo, Hugo Boss of Strenesse Blue ? Wat houdt u tegen om een Frida Kahlo-rok te dragen met een lichtblauw, rood of wit mouwloos T-shirt van het oerdegelijke Lacoste ? Men hoeft geen Bernhard Langer te heten en ook geen crack te zijn in de achttiende hole om vlotte bermuda’s, de legendarische T-shirts van Lacoste en bijpassende slip-overs met Argyle-ruiten te dragen. De outfit van de generation golf behoort dit seizoen tot de klassieke uitrusting in de Old School-stijl. Redgreen, Lacoste en het duo Heini Lindström – Riikka Lassila van het jonge Finse label Limbo zien de vrouw in sportief-snobistische golfstijl met petjes, stoffen turnpantoffels, mouwloze, hoogsluitende tops en truitjes met buiktasjes.

Conische broekmodellen zijn terug van lang weggeweest. Ze zijn comfortabel, wijd rond het bovenbeen en hebben een slobberige band : dé mode voor sportieve joggers. Voor de motorliefhebbers is de niergordel nooit uit geweest. Bij hun razendsnelle sport is hij immers een belangrijke veiligheidsfactor. Voor alle anderen die deze lente en zomer een niergordel willen dragen, heeft hij een louter decoratieve functie. Met één idee in het achterhoofd : hoe breder, hoe beter. Het marinethema met de vertrouwde rood-wit-blauwcombinaties scoort bij Lucia, Gil Bret en Lacoste. Annette Görtz houdt meer van losse kaki judojasjes en Marccain kiest glamour met een korte bolero op een top en broek met Adidas-strepen.

Onberispelijk wit

Wit linnen, puurheid, licht. Wit is de kleur die staat voor stilte en vrede en die geen naam en geen beeld heeft, maar schaduw en licht laat werken. Het optimistische, tedere wit biedt zachtmoedig maar vastberaden weerwerk tegen het dagelijkse bad news in de kranten. Het verheldert de grijsheid en de verveling van het dagelijks bestaan. Deze zomer vertaalt zich dat in smetteloos witte linnen pakken zoals bij Bianca, in Caraïbische matrozenstijl, of heel chique driedelige pakken bij Bandolera.

Wit is clean en staat voor lichtheid en optimisme ; het is omnipresent in iedere collectie. De materialen : soms zien het tricot en textiel er wat antiekerig uit, als vergane, niet helemaal perfecte schoonheid, de sensualiteit van kinderpoppen, naïviteit, tederheid, ondeugendheid, liefde en assertieve vrouwen met korte rokken en lange benen. De romantische geest van een zuivere, verdroomde zomerfrisheid zweeft door het thema. Bekende vormen en details uit het Victoriaans geïnspireerde winterseizoen zijn nu in het wit, in crèmetinten en lichte stoffen op z’n zomers geïnterpreteerd. Ruches en volants worden nieuw en experimenteel verwerkt. De Turkse ontwerpster Özlem Süer is ook nog lerares oude Anatolische cultuur en put uit de roots van haar land. Ze gebruikt pomponnetjes, laagjes en tule voor originele jurken. Kant, katoen en cleane stoffen die zo uit een boerenlinnenkast lijken te komen, scheppen een sfeer van erotische onschuld. Het overheersende wit en de vele heldere tonen scheppen een sfeer van lichtheid en optimisme. Anett Röstel uit Berlijn kent wat van kleren maken. Ze heeft fluffy, bollende Girbaud-rokken en barcodestreepjes. She’ So en Annette Görtz gebruiken ongerept, dromerig wit. Turnover heeft een mouwloos preppy wit jurkje met een ondeugend diep V-decolleté, als een split.

Germaine Thys / Foto’s Igedo

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content