We hebben het al vaker geschreven : wie lak heeft aan status en modieuze trends, maar kiest voor een rationele aankoop en een goede prijs-kwaliteitverhouding, zit goed bij Skoda. De Octavia Combi 4x4 is daar alweer een bewijs van. Hij krijgt om te beginnen de bekende en uitstekende 1.9 liter turbodiesel mee met directe inspuiting via pompverstuivers, wat zowel pittig als zuinig uitvalt. Daarnaast kan hij genieten van het kw...

We hebben het al vaker geschreven : wie lak heeft aan status en modieuze trends, maar kiest voor een rationele aankoop en een goede prijs-kwaliteitverhouding, zit goed bij Skoda. De Octavia Combi 4x4 is daar alweer een bewijs van. Hij krijgt om te beginnen de bekende en uitstekende 1.9 liter turbodiesel mee met directe inspuiting via pompverstuivers, wat zowel pittig als zuinig uitvalt. Daarnaast kan hij genieten van het kwaliteitsvolle Golf IV-onderstel en zit hij met zijn permanente vierwielaandrijving in de hoogste regionen van de actieve veiligheid. En omdat een break bij Skoda nog een break is, kan hij pronken met een laadruimte van 448 liter, met neergeklapte stoelen uitbreidbaar tot 1412 liter. Al is dat telkens 100 liter minder dan de voorwielaandrijver. Jammer dat hij in die uiterste configuratie niet over een vlakke laadvloer beschikt, en dat de achterstoelen niet verwijderd kunnen worden. Gekoppeld aan een manuele zesbak, en in Elegance-uitvoering (airco, zijdelingse airbags, ABS met remkrachtverdeler, antislip, lichtmetalen velgen, leren stoelen) is de motor tot aan de wettelijk toegelaten snelheden bijzonder vinnig op de weg. Dat hij 45 kg zwaarder is dan de berline merk je nooit. Zijn wat lange vijfde en zesde versnelling zorgen anderzijds voor een verbluffend laag verbruik van ongeveer 5 liter/100 km. Bij koude start is hij wat lawaaierig, maar eens op dreef valt alles weer in de plooi. Kortom, de sober uitziende Tsjech met mechaniek uit het ruime Volkswagen-huis verenigt het beste van twee werelden. Zijn permanente vierwielaandrijving met Haldex-koppeling verdeelt de aandrijfkrachten in principe naar de voorwielen, maar afhankelijk van de staat van de weg springen ook de achterwielen bij. Die zorgt voor extra veiligheid, maar wie denkt dat het hier om een terreinwagen gaat, heeft het mis : de grondspeling is daartoe ontoereikend. De zeer goed uitgeruste Elegance-uitvoering kost 22.800 euro, de basisuitvoering Ambiente (met vijf versnellingen) amper 20.900 euro. Die aantrekkelijke prijzen hebben ook een beetje te maken met een afscheid : het Octavia-gamma wordt dit jaar vernieuwd, maar voor de nieuwe combi is het nog wachten tot 2005. Pierre DargeEen sobere look, gekoppeld aan een pittige, zuinige diesel maken van de Octavia Combi 4x4 een kompaan voor alle werk.