Jam
...

Jam"Jazz At The Philharmonic" (JATP) heetten de tournees die producer en promotor Norman Granz sinds 1944 organiseerde. De formule was duidelijk: een grote ster ( Nat King Cole, Billie Holiday, Dizzy Gillespie, Charlie Parker, Coleman Hawkins, Lester Young, Ella Fitzgerald, Oscar Peterson) en een hele reeks iets mindere goden rond een ritmesectie samenbrengen en ze in een prestigieuze concertzaal laten jammen. De jamssessies die daaruit volgden, werden jaren later als JATP uitgebracht op Granz eigen labels (Granz was onder andere de oprichter van Verve). De man hield dat dertien jaar vol en van de eerste vijf jaar (1944-1949) zijn nu alle opnamen in een box samengebracht met alle boven geciteerde namen - het lijstje muzikanten is twaalf pagina's lang in het begeleidend boekje. In essentie werd swing gespeeld, en zoals dat gaat bij jamsessies lopen er wel een aantal mindere goden bij, of meerdere goden met mindere dagen (en vice versa). Ella & DukeIn juli 1966 werden Ella Fitzgerald en Duke Ellington samen aan de Côte d'Azur geprogrammeerd op het festival van St.-Juan-Les-Pins. Ze wisselden elkaar af en deelden ook gedurende vier dagen het podium. Alle concerten (en een repetitie) werden opgenomen en nu in een stijlvolle box uitgegeven, met heel wat eerder onbeschikbaar materiaal. Je moet al een tamelijk goeie fan zijn, want bij die optredens zitten er natuurlijk heel wat overlappingen. De acht cd's bevatten overwegend uitstekend Ellington-materiaal, maar Ella was een eindje over haar hoogtepunt heen en was vaak meer met publieksreacties bezig dan met fijntjes muziek maken. Dit is dus voornamelijk een box voor de Ellington-liefhebber, die inzicht krijgt in hoe de band werkte en varieerde binnen een periode van vier dagen. Ella Fitzgerald and Duke Ellington - Cote d'Azur concerts on Verve.PotMet Britches Brew zette Miles Davis definitief een punt achter zijn Quintet om, geïnspireerd door Indische muziek en rock een broeiend brouwsel samen te stellen. De opperalchemist verloor in het proces daarbij vaak de maat van vele dingen, maar het werden wel belangrijke opnames voor de komende decennia. De opnames die hij op amper zes maand inblikte voor Britches Brew, Big Fun, Circle in the Round en Live-Evil zijn samengebracht in een stijlvolle box door Columbia, die daarmee aan de derde van hun geplande acht Davis-boxen toe zijn. Vier cd's lang wordt door onder andere Wayne Shorter, Herbie Hancock, Chick Corea, Joe Zawinul en McLaughlin in de pot geroerd van wat ondertussen toch heel gedateerde fusion is geworden. Miles Davis - The Complete Britches Brew Sessions (August 1969 - February 1970).VariaTwijfelt u aan de muzikale smaak van wie u een plezier wil doen, dan past ook deze uitstekende muziek in een presentabele verpakking: Violiste-performantartiesten Iva Bittova en Dorothea Kellerova hebben de 44 duetten voor viool van Bartok grondig aangepakt, het hoesje is een performance op zich (Iva Bittova & Dorothea Kellerova, 44 duets by Bartok, ). Kepa Junkera is een Baskisch accordeonist die met zijn mengvorm van Keltische en Iberische invloeden welkome muziekjes aflevert (Kepa Junkera. Bilbao 0:00, Resistencia). Madosini speelt gedreven mondharpen en -bogen uit Zuid-Afrika, met vocale ondersteuning, een openbaring (Madosini, Melt 2000). De Red Hot-cd's brengen sterren samen rond een thema, de opbrengst gaat naar een aids-fonds van de VN. Onlangs verschenen er twee kort na elkaar. Red Hot & Lisbon (ofte Onda Sonora) verzamelt vooral Portugese en Braziliaanse artiesten zoals Madredeus en Marisa Monte (Onda Sonora, Movie Play Portugal). Red Hot & Rapsody is een hommage aan Gershwin met onder andere Morcheeba, Finlay Quaye en David Bowie. Het resultaat is nogal ongelijk, maar dat garandeert dan weer dat ieder er wel iets uithaalt dat bijzonder is voor hem. (Red Hot & Gerschwin, Antilles). Gerry De Mol