Nooit waren er zoveel samenwerkingen en limited editions bij Ikea als nu. De Zweedse meubelgigant vecht tegen de standaardisatie. Nieuwe naam in de rij is de Ypperlig-collectie, ontworpen door het Deense Hay. "We zijn op zoek naar nieuwe soorten producten en klanten", bevestigt Marcus Engman, Head of Design. Hay werd de voorbije jaren populair doordat het een gat in de markt invult, tussen goedkope meubels en onbetaalbare high-end merken.
...

Nooit waren er zoveel samenwerkingen en limited editions bij Ikea als nu. De Zweedse meubelgigant vecht tegen de standaardisatie. Nieuwe naam in de rij is de Ypperlig-collectie, ontworpen door het Deense Hay. "We zijn op zoek naar nieuwe soorten producten en klanten", bevestigt Marcus Engman, Head of Design. Hay werd de voorbije jaren populair doordat het een gat in de markt invult, tussen goedkope meubels en onbetaalbare high-end merken. Maar van iets duurdere prijzen is bij Ypperlig niets te merken. In de meubelcollectie vallen twee producten op: een stoel uit één stuk met armleuningen, die in dertig seconden uit plastic gevormd wordt - vandaar de lage prijs van 49,99 euro - en een essenhouten tafel van twee meter voor 199 euro - nog geen euro per centimeter dus. "Dit is niet zomaar een samenwerking tussen merken, of een simpele cobranding", zegt Engman. "We hebben de identiteit van twee Scandinavische bedrijven samengevoegd. Rolf en Mette Hay willen een nieuwe kijk op Scandinavisch design brengen, en dat willen wij ook."Die Scandinavische stijl werd de voorbije twee decennia zo populair dat ze intussen uitgehold is tot 'witte muren, lichthouten meubels en pastelkleuren'. Ypperlig zet vooral een andere toon in de kleuren. De collectie valt op met nachtblauw en dennengroen. Ze is niet spectaculair, ze houdt de voeten op de grond. Het geheel ziet er nogal serieus uit, tot aan de kleine accessoires toe die je bijna ongemerkt in je trolley stopt: een bakje met spiegeltje, een krantenrek, een wall organiser, een led-bureaulamp die om zijn as draait of een trapvormige, architecturale kaars. Oprichter Ingvar Kamprad is de grote historische figuur, maar hét gezicht van Ikea is Marcus Engman. Hij verhuisde op zijn negende naar Almhult, het Ikea-koninkrijk. Zijn vader Lars ontwierp een van de bestsellers, de Klippan-bank. Op zijn zestiende ging Marcus er zelf aan de slag als jobstudent. Hij haalde nooit een hoger diploma en is daar in zekere zin trots op, omdat hij nooit in een bepaalde vorm gekneed is. Hij werkte zich op tot Head of Design in 2012. Hij liet een frisse wind door het bedrijf waaien, met onder meer guerillamarketing en het supporten van meubelhacks in plaats van ze te verbieden. Onder zijn bewind komen er meer samenwerkingen, zoals recent met Walter Van Beirendonck of Kanye West.