Het afgelopen decennium zijn accessoires steeds prominenter geworden in het modebeeld. In Milaan en Parijs worden modellen de catwalk opgestuurd met hele collecties handtassen. Ook op advertenties zijn tassen, schoenen en zonnebrillen vaak beter te zien dan de kleren. Accessoires zijn het snelst groeiende segment in de luxesector. Hun economisch belang valt dus niet te onderschatten. Maar tassen en schoenen zijn zoveel meer dan cijfers en euro’s.

“Een vrouw kan nooit genoeg schoenen en nooit genoeg handtassen hebben.” Geen idee wie deze legendarische uitspraak deed, maar het moet een verstandig en visionair mens geweest zijn. Stylisten zijn het erover eens : schoenen zeker, en ook wel handtassen, maken of kraken een silhouet. Een knappe jurk of een sexy jeans met de foute accessoires ? U had zich de vestimentaire inspanningen kunnen besparen. Maar kom, om de balans wat in evenwicht te brengen, kunt u ook aannemen dat een basic outfit zich gemakkelijk laat upgraden met een leuke tas of een paar chique schoenen. U begrijpt, winkelen voor schoenen of tassen is een gewichtige aangelegenheid.

In “Opstapje naar de hemel of blok aan het been ?” (pag. 48) helpt journaliste Katia Vlerick u aardig op weg. Als ‘ervaringsdeskundige’ wikt en weegt ze de pro’s en contra’s van plateauzolen, de absolute zomerhit van dit seizoen. Maar of u de wereld van op hakken of van op een stevige plateauzool bekijkt, volgens Katia kan geen vrouw het ontkennen : hoog lopen zorgt voor een betere stemming dan plat lopen. Het on-top-of-the-worldgevoel dat ze kunnen oproepen en de delicate relatie met de rest van de garderobe verklaren wellicht waarom vrouwen het zo graag over schoenen hebben en ze het liefst in groten getale in huis halen. Bovendien, of je nu maat 34 of 44 hebt, schoenen zijn veel flexibeler en vergevingsgezinder dan een jeans, om maar een gemiddeld kledingstuk te noemen.

Maar zoals sommigen een voorkeur hebben voor katten of honden, zo heb je ook modeliefhebbers die wat hebben met schoenen, anderen met handtassen. Ik had iets met alle twee. Af en toe wat rugpijn (en twee jonge kinderen om achteraan te rennen) hebben mijn steltloperscapaciteiten zo ingeperkt, dat ik nu voltijds voor de tassen ga. Ik doe er niemand kwaad mee, alleen mijn bankrekening, soms. Ik stond er ook niet echt bij stil dat ik een blijkbaar opvallende voorkeur voor handtassen had, tot ik enkele jaren geleden op een feestje van alle collega’s varianten-op-een-handtas kreeg. Van een gebreid exemplaar, tot bewerkte oude tassen en een stevige plastic schoudertas, gepersonaliseerd met foto’s van de redactie. Sindsdien belijd ik mijn hobby openbaar en zonder schroom.

Het zijn goede tijden voor tassenmensen. Ze worden in de huidige trends op hun wenken bediend. Grote huizen halen kunstenaars in huis om hun collecties onder handen te nemen (zie ook het interview met illustrator Michael Roberts die voor Tod’s werkte, pag. 51) en doen spannende dingen in hun wedloop naar de it bag, die ene tas die modemensen dit seizoen allemaal willen. Ook de goedkopere modeketens en betaalbare prêt-à-portermerken besteden meer en meer aandacht aan hun tassencollecties.

Maar los van vluchtige trends, kan een goed gemaakte handtas vele jaren mee en wordt letterlijk en figuurlijk een vat vol herinneringen. Het pronkstuk uit mijn collectie zal bijna een halve eeuw oud zijn. Het is een elegante, voorgevormde tas in bruine kroko, met een handvat. De sluiting is een koperen rechthoekje met bovenaan een drukknop om de tas te openen. Bij het sluiten maakt het slot zo’n ouderwetse klik. De tas is binnen afgewerkt in daim, met een speciaal zakje voor een make-upspiegeltje. Prachtig vakmanschap, met heel veel geluk gevonden op een rommelmarkt, voor geen 10 euro.

Volgende week

Uit de kunst Verzamelaars brengen een ode aan hun kunstcollectie ; Linda Asselbergs bloemleest de chick lit, de nieuwste boekenrage ; en in de keuken ruikt het naar chocolade.

www.weekend.be

reacties : TRUI.MOERKERKE@knack.be

trui moerkerke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content