"Trendy én uit Oostenrijk ?" Hip rijmt niet meteen met Oostenrijk. Toch ontgroeiden visionaire architecten, designers en kunstenaars de voorbije jaren de eeuwige geraniums en blokhutten. In de motorwereld worden de creaties van KTM met argusogen gevolgd. Vroeger bekend om hun crossmotoren, heeft het bedrijf uit Mattighofen zichzelf in de kijker weten te werken met overwinningen in Parijs-Dakar en dankzij nieuwe ontwerpen met een hoge x-factor. Het designteam wordt...

"Trendy én uit Oostenrijk ?" Hip rijmt niet meteen met Oostenrijk. Toch ontgroeiden visionaire architecten, designers en kunstenaars de voorbije jaren de eeuwige geraniums en blokhutten. In de motorwereld worden de creaties van KTM met argusogen gevolgd. Vroeger bekend om hun crossmotoren, heeft het bedrijf uit Mattighofen zichzelf in de kijker weten te werken met overwinningen in Parijs-Dakar en dankzij nieuwe ontwerpen met een hoge x-factor. Het designteam wordt overigens geleid door de Belg Sébastien Stassin (32). Het spel met fel oranje en mat zwart levert een gewaagd neokubistisch design. Een originaliteit die de welig tierende middelmaat doorbreekt. Groen als de Oostenrijkers zijn, voorzien ze de motoren van een milieubewuste injectie, een driewegkatalysator en een microprocessor die de emissies nauwlettend in de gaten houdt. Zo behalen ze resultaten die ver beneden de toekomstige Euro-III-normen liggen. Met de uiterst compacte tweecilindermotor van 999 cc beschikt de KTM Adventure over een hightech krachtbron met een sportmentaliteit. De uitgekiende Bremboremmen met ABS houden je uit de moeilijkheden op gladde wegen of tijdens de noodstop. Mede dankzij de uitstekende mixed-road band (Pirelli Scorpion) neemt de KTM naadloos de overgang van snelweg naar grind of zand. De aandacht voor een minimaal gewicht, laag zwaartepunt en voldoende vermogen houdt de motor zelfs in mul zand of modder op het rechte pad. Het endurotype waartoe de KTM 990 Adventure behoort, scoort almaar beter bij het grote publiek. De rechte zithouding, het hogere comfort voor lange ritten in combinatie met een goede zichtbaarheid en uiterste wendbaarheid in het stadsverkeer dragen bij tot een veiliger gevoel en gebruiksvriendelijkheid. Een uitgebreid gamma aan accessoires passen de motor aan voor de wereldreis of voor ziekenvervoer in moeilijk te bereiken gebieden. Die polyvalentie geeft de machine extra populariteit in drukke steden als Londen en Parijs, waar de reisenduro al vaak wordt geadopteerd door ordediensten, koeriers en slimme pendelaars. Maar bovenal blijft het een motor die de nomade in ons wil behagen met beloften van exotische reizen over onbetreden paden. Prijs, inclusief btw : vanaf 12.890 euro. Zadelhoogte : 86 cm. Gewicht (leeg) : 199 kg. Tweecilinder V / inhoud : 999 cc. Maximumvermogen :98 pk / 72kW bij 8500 toeren/minuut. Maximaal koppel :95 Nm bij 6500 toeren/minuut. Topsnelheid, acceleratie en verbruik :niet opgegeven. Michel Vaerewijck