In deze feestperiode nemen we onze toevlucht tot een sobere wagen, een ideaal vervoermiddel voor wie lak heeft aan status. Skoda staat met beide voeten op de grond en met de steun van de Volkswagen-groep heeft het merk zich de jongste jaren een imago van degelijkheid en soberheid aangemeten. Dat die aanpak werkt, bewijzen de cijfers : vorig jaar werden ruim 440.000 auto's verkocht, met de Fabia (méér dan een kwart miljoen exemplaren) als absolute top...

In deze feestperiode nemen we onze toevlucht tot een sobere wagen, een ideaal vervoermiddel voor wie lak heeft aan status. Skoda staat met beide voeten op de grond en met de steun van de Volkswagen-groep heeft het merk zich de jongste jaren een imago van degelijkheid en soberheid aangemeten. Dat die aanpak werkt, bewijzen de cijfers : vorig jaar werden ruim 440.000 auto's verkocht, met de Fabia (méér dan een kwart miljoen exemplaren) als absolute topper. De Combiversie (zeg maar break) met de 1.4 TDI turbodiesel is een interessante combinatie : de klant krijgt ruimte én een bijzonder efficiënte driecilinder die afgeleid werd van de 1.9TDI, al jaren het absolute succesnummer van de groep. Van die motor werd gewoon één cilinder weggenomen, en ter compensatie aangevuld met een balans- as die de trillingen moet neutraliseren. Het vermogen van 75 pk lijkt op papier niet overweldigend, maar dat is zonder het koppel van 192 Nm gerekend, die van de wagen een enthousiaste kompaan maakt die graag in de toeren klimt. Bij die inspanning is hij niet helemaal geruisloos, maar aan rijplezier is er geen tekort, en aan de pomp wacht een andere verrassing : de kleine Skoda heeft aan vijf liter diesel genoeg om honderd kilometer ver te komen. Het interieur doet sober Duits aan met een goede afwerking. Zelf reden we in een Disney On ice-uitvoering, een beperkte serie die van een bijzondere uitrusting geniet met ABS en MSR, een dubbele airbag voorin, een in de hoogte verstelbare chauffeurszit, sjorhaken in de koffer, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en een exclusieve stoffen bekleding. Maar wie geen behoefte heeft aan extra attentie kan gewoon voor de basisversie kiezen en doet dan een opmerkelijke vaststelling : er is al een Fabia Start met 1.2 benzinemotor met 55 pk vanaf 7935 euro. De Combi is bij een gelijke wielbasis 26 cm langer dan de berline, en die extra lengte gaat volledig naar de overhang achteraan. Dat resulteert in een fameus laadvolume : van 248 liter in de berline naar 426 liter, met uitbreiding tot 1225 liter. Onder een wat anonieme styling gaat daarmee een zeer functioneel interieur schuil. De goedkoopste Combi met 1.2 benzinemotor, gaat van de hand voor 9745 euro, maar met de 1.4 TDI zit men in het beste geval aan 13.000 euro. Kiest men voor de 1.9 TDI, dan moet men in de Combiversie al op 14.650 euro rekenen. Pierre DargeDe Skoda Fabia Combi 1.4 TDI biedt veel functionaliteit, gekoppeld aan een sprankelende en zuinige driecilinder.