O pel - maar ook Ford - maakt steeds betere en indrukwekkendere auto's, zonder dat de wereld erbij stilstaat. Dat komt doordat een groot deel van het publiek zich blind staart op status en op de zogenaamde luxemerken die hun imago bijspijkeren met een aantrekkelijk design. Met de nieuwe Vectra heeft Opel ook dat onderdeel onder handen genomen en de break waarmee we vandaag op pad gaan, is dan ook een bijzonder aantrekkelijke auto. Zijn herwerkte snuit maakt indruk, maar ook binnenin overheerst een sobere, zeer geometrische lijn waardoor een zeer ele...

O pel - maar ook Ford - maakt steeds betere en indrukwekkendere auto's, zonder dat de wereld erbij stilstaat. Dat komt doordat een groot deel van het publiek zich blind staart op status en op de zogenaamde luxemerken die hun imago bijspijkeren met een aantrekkelijk design. Met de nieuwe Vectra heeft Opel ook dat onderdeel onder handen genomen en de break waarmee we vandaag op pad gaan, is dan ook een bijzonder aantrekkelijke auto. Zijn herwerkte snuit maakt indruk, maar ook binnenin overheerst een sobere, zeer geometrische lijn waardoor een zeer elegante lijn ontstaat. Dankzij zijn 4,84 meter lengte kan de break ook met een wielbasis van 2,83 meter uitpakken, 13 cm méér dan de berline. Daardoor krijgen de inzittenden niet alleen een zee van ruimte, de Vectra wordt in één klap de wagen met de grootste koffer in zijn klasse. Het laadvolume bedraagt liefst 530 liter, maar kan worden uitgebreid tot 1850 liter, terwijl de afstand tussen de rugleuning van de voorstoelen tot de achterklep ruim twee meter bedraagt. Wie de voorstoel van de passagier neerklapt, kan zelfs voorwerpen van drie meter lengte vervoeren. En dankzij het optionele FlexOrganizer-systeem kan die ruimte in compartimenten worden opgesplitst, zodat de lading niet kan rondslingeren. De rugleuning van de achterbank omvat een geïntegreerd doorgeefluik en kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt, zonder de kopsteunen te verwijderen. De achterklep opent niet alleen breed, optioneel kan hij door middel van een elektromotor op afstand worden geopend en gesloten. Onder de kap steekt de 1.9 CDTi turbodiesel in zijn 120 pk-versie, die aan een manuele zesbak gekoppeld zit. In die versie is de Vectra geen echte sprinter, maar hij gaat wel goed mee in het verkeer en is hij vooral zeer zuinig. Volgens de officiële cijfers heeft hij aan minder dan 6 liter per 100 km genoeg. In de praktijk komt daar ongeveer een halve liter bij. Maar er is meer : dankzij het IDS Plus ( Interactive Driving System) chassis, waarin alle elektronische hulpsystemen werden samengebracht voor een nog betere wegligging, kan de Vectra nu qua stabiliteit met de beste wedijveren. Wat kan een mens nog meer verlangen ? Een van de vele opties misschien ? Zoals meedraaiende koplampen, een elektronische demperregeling of die unieke, wegklappende trekhaak ? Motor : voorin gemonteerde viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1910 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 120 pk/88 kW bij 3500-4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 280 Nm bij 2000-2750 toeren/minuut. Afmetingen : 483,9 cm (l), 179,8 cm (br), 150 cm (h) en 283 cm (wielbasis). Koffervolume : 530-1850 liter. Verbruik in liter/100 km : 7,6 (stad), 4,9 (buiten stad), 5,9 (mix). CO2-uitstoot : 159 gr/km. Prijs, inclusief btw : 24.260 euro, de BIV bedraagt 123 euro. Jaarlijkse autobelasting : 330,89 euro. Andere versies : 1.8 (23.010 euro), 2.0 turbo (27.710 euro), 2.2 (25.160 euro), 2.8 turbo (30.180 euro), 3.0 CDTI (31.700 euro). Pierre Darge