Met de regelmaat van de seizoenen duiken de wildste verhalen op over de toekomst van onze orkesten. Het VRT-Filharmonisch orkest werd "afgestoten" en heet nu het Vlaams Radio-Orkest (VRO). Begrijpe wie begrijpen kan. Zo ook weet "men" ook niet goed wat er met het Nationaal Orkest van België (NOB), een van de laatste nationale instellingen, moet gebeuren. Dat is niet eerlijk, zegt Calimero. In de eer...

Met de regelmaat van de seizoenen duiken de wildste verhalen op over de toekomst van onze orkesten. Het VRT-Filharmonisch orkest werd "afgestoten" en heet nu het Vlaams Radio-Orkest (VRO). Begrijpe wie begrijpen kan. Zo ook weet "men" ook niet goed wat er met het Nationaal Orkest van België (NOB), een van de laatste nationale instellingen, moet gebeuren. Dat is niet eerlijk, zegt Calimero. In de eerste plaats omdat onze orkesten boordevol talentvolle musici zitten die het slachtoffer worden van wanbeheer. Daarnaast dreigen orkesten met een modern instrumentarium uit de boot te vallen door het om zich heen grijpende modeverschijnsel "historische" instrumenten en dito uitvoerpraktijken. Het zal je maar overkomen: na jàrenlange studie of eventueel carrière uit de markt geprijsd worden... Ik weet het: het overkomt niet alleen muzikanten. In het boek "Aan de muziek, 150 jaar muziekleven in Brussel" lezen we dat voor de jaren '50 orkesten van bij ons geleid werden door wereldbefaamde dirigenten en dat Brussel "the place to be" was voor dé grote namen uit de muziekwereld. Als men daarbij bedenkt dat het cultuurbudget van één middelgrote Duitse stad nu net zo groot is als dat van heel België, weet men genoeg. Arm rijk landje. Ondanks alles wordt, met de traditionele riemen waarover men beschikt, zeer stevig geroeid. Het seizoen '98-'99 van het NOB bevat een aantal beloftevolle krachtlijnen. Onder de muzikale leiding van Yuri Simonov - en een vernieuwd professioneel management, dat een en ander in goede banen moet leiden - wordt bikkelhard gewerkt aan een aantal grote symfonische werken van o.a. Bruckner, Mahler en Sjostakovitsj - maar te weinig eigentijds werk en composities van Belgische componisten. Aan critici die hem een gebrekkige communicatie met de musici verwijten, antwoordt de Russische dirigent: "De taal van de muziek is universeel... én Italiaans: forte, piano, diminuendo, sforzando, enzovoort. I am not Shakespeare, maar ik spreek toch een beetje Engels. Geen Nederlands of Frans en dat is maar goed ook. Dan wordt er gewerkt in plaats van gebabbeld." Afspraak op 23 oktober in het PSK in Brussel voor het concert o.l.v. gastdirigent Yoa Talmi, met als solist David Lively: Dvorak, Chopin, Ravel, Respighi.Info & tickets: Tel. (02) 552.04.60 en (02) 507.82.00.Milo Derdeyn