M et de heropening van haar vestiging in de Brusselse Nieuwstraat is de overschakeling van Inno naar Galeria Inno een feit. Met deze laatste vernieuwingsronde op rij doet de warenhuisketen haar naam alle eer aan.Het lijkt wel of de oprichters meer dan een eeuw geleden over visionaire gaven beschikten toen ze de naam ( A l'Innovation) en het adres ( Nieuwstraat) voor hun warenhuis kozen. Immers, vernieu- wing lijkt wel de eeuwige mantra bij Inno. Vooral in de moeilijke jaren negentig leek alles permanent heruitgevonden. Uiteindelijk resulteerde die vernieuwingswoede toch in mooie omzetcijf...

M et de heropening van haar vestiging in de Brusselse Nieuwstraat is de overschakeling van Inno naar Galeria Inno een feit. Met deze laatste vernieuwingsronde op rij doet de warenhuisketen haar naam alle eer aan.Het lijkt wel of de oprichters meer dan een eeuw geleden over visionaire gaven beschikten toen ze de naam ( A l'Innovation) en het adres ( Nieuwstraat) voor hun warenhuis kozen. Immers, vernieu- wing lijkt wel de eeuwige mantra bij Inno. Vooral in de moeilijke jaren negentig leek alles permanent heruitgevonden. Uiteindelijk resulteerde die vernieuwingswoede toch in mooie omzetcijfers. Toen het moederbedrijf GIB Group in de uitstalramen stond, was Inno daardoor het onderdeel dat de meest concurrentiële winstmarges kon voorleggen. In 2001 werd Inno dan ook al snel overgenomen door de Duitse groep Kaufhof, een onderdeel van de Metro-groep en de derde belangrijkste speler op de Europese warenhuismarkt. De nieuwe eigenaars lieten het Belgische directiecomité ongemoeid, maar drukten wel de wens uit om hun eigen Galeria-concept te vermengen met de identiteit van Inno. Een soort testcase met internationale ambities. En zo geschiedde. Het alom bekende rood-met-blauwlogo werd groen geschilderd en kreeg de vermelding Galeria. Vervolgens onderging het eeuwenoude warenhuis een grondige oppoetsronde. Eerst werden de kleinere vestigingen onder handen genomen bij wijze van proef, vervolgens was het de beurt aan het koninginnestuk, de vestiging aan de Brusselse Nieuwstraat. Jawel, dezelfde winkel die al eens in 1998 een hele metamorfose mocht ondergaan. Marketingverantwoordelijke Henri Riga heeft er zijn enthousiasme niet door verloren. "De synergie met Kaufhof heeft ons meer slagkracht gegeven. Dankzij hen staan we in een sterkere positie wat prijszetting betreft. Bovendien heeft de samenwerking het niveau van ons merkaanbod duidelijk doen stijgen. Vroeger waren wij vaak vragende partij, nu zijn de merken dat evenzo. Op die manier zijn we erin geslaagd maar liefst 600 modenamen onder één dak te brengen. Van Mayerline tot Xandres. Er is niemand anders in België die ons dat nadoet." Goed nieuws dus, maar het is de kunst om ook de consumenten daarvan te overtuigen. En dus werden kosten noch moeite gespaard om van de heropening aan de Nieuwstraat een heugelijk feest te maken. Modeshows en een beautyschool zijn maar één van de zaken die op het programma staan om de klanten tijdens het laatste weekend van september te laten kennismaken met de Nieuwe Inno. Nieuwe Inno. Het klinkt zo pleonastisch als witte sneeuw, en toch is er meer dan een oppervlakkige facelift aan voorafgegaan. De nieuwe eigenaar stelde 20 miljoen euro ter beschikking en dat is eraan te zien. Zo werd de betonnen straatgevel van 117 meter lang omgevormd tot een façade van natuursteen met een indrukwekkende glazen kubus als inkom. Eenmaal binnen, valt meteen op dat de inrichting van de etages duidelijk door elkaar werd gehaald. "De mannen hebben nu een volledige verdieping, waardoor we hen een ruimer aanbod kunnen garanderen, zoals de modelijn van Nike. Verder is het assortiment damesschoenen uitgebreid en ondergebracht bij de modeafdeling. En tot slot zullen we naar het voorbeeld van onze nieuwe eigenaar meer aandacht besteden aan juwelen." Immers, het is niet enkel goud dat blinkt. n Tekst Pascale Baelden