3 TRENDS

1. De tijdgeest dicteert een update van art deco en kubisme, met opvallend veel blokvormen. Het rek Random van Neuland voor MDF Italia is een goed voorbeeld, net als het kastensysteem Vision van Pierre Mazairac en Karel Boonzaaijer voor het Nederlandse Pastoe, of de zwalpende witte zitblokken Forma van het Turkse merk Derin. De kubistische meubels zijn tussen haakjes bijna zonder uitzondering wit. Al even trendy : turkoois (bij Moooi) en petroleumblauw (bij het Finse Artek). Al blijven sommige merken, zoals Flexform, trouw aan de traditionele houttinten.
...

1. De tijdgeest dicteert een update van art deco en kubisme, met opvallend veel blokvormen. Het rek Random van Neuland voor MDF Italia is een goed voorbeeld, net als het kastensysteem Vision van Pierre Mazairac en Karel Boonzaaijer voor het Nederlandse Pastoe, of de zwalpende witte zitblokken Forma van het Turkse merk Derin. De kubistische meubels zijn tussen haakjes bijna zonder uitzondering wit. Al even trendy : turkoois (bij Moooi) en petroleumblauw (bij het Finse Artek). Al blijven sommige merken, zoals Flexform, trouw aan de traditionele houttinten. 2. Knopen en cirkels. De chesterfield, een gedegen klassieker, heeft dit jaar een pak designers geïnspireerd : van architectenpraktijk Future Systems, die voor Established & Sons de enigszins Barbapapa-achtige chester bedachten, tot de Nederlandse Hella Jongerius, die op ogenschijnlijk willekeurige wijze knopen naaide aan haar Polder, nieuw van Vitra. Antonio Citterio's nieuwe bank voor B&B Italia, de Arne, is niet rond maar afgerond : meerdere exemplaren kunnen gemakkelijk in een cirkel worden geplaatst. Ferruccio Laviani ontwierp voor Emmemobili de Dune, en de Circle van het Nederlandse architectenbureau UN Studio / Ben van Berkel voor Walter Knoll, ten slotte, slingert als een slang in alle richtingen. 3. Ook de Jugendstil wordt en masse heruitgevonden, met tonnen artificiële bloemen en planten, vooral op prints (plus een echte bloemenmuur op de stand van Moooi). Tord Boontje is ongetwijfeld de gangmaker van deze stijl, met een hele reeks zeer romantische meubels voor Moroso. De stoel Loto, ontworpen voor Arper door het collectief Lievore, Altherr en Molina, is een geslaagd huwelijk van natuur en industrie. Patricia Urquiola, keizerin van het Italiaanse meubel, ontwierp voor Kartell tafels met ginkgodessin. Onze favoriet is een witte stoel met bijbehorend tafeltje van de Franse designer Patrick Jouin, gemaakt volgens het procédé van stereolithografie, zowel te zien bij het Franse Via als bij het Belgische bedrijf MGX by Materialise, dat bovendien schitterende klimoplampen, de Creepers, had. 1. Established & Sons is een gloednieuw, ietwat trots Brits merk, opgericht door een handvol professionals die van hun vaderland opnieuw een bloeiende designnatie willen maken. De productie gebeurt in Engeland, in samenwerking met zakenpartner Caparo, een staalfabrikant met klanten als Aston Martin, Jaguar en Land Rover. Het merk pakte meteen uit met een van de indrukwekkendste collecties van het jaar. Hoogtepunten : naast de Aqua van Zaha Hadid en de al vermelde Chester van Future Systems ook een schrijftafel ( Writing Desk) van Michael Young. 2. Vitra, voorheen gespecialiseerd in kantoormeubilair, was in het verleden slechts sporadisch aanwezig in Milaan. Tijdens Interieur in Kortrijk, vorige herfst, lanceerde het Duitse merk de voor de woning bestemde lijn Vitra At Home. In Milaan werd voor de gelegenheid een oud sportcomplex prachtig heringericht door Ronan en Erwan Bouroullec. Bij de nieuwe producten : ontwerpen van onder anderen de Bouroullecs, Hella Jongerius, Philippe Starck en Herzog & De Meuron, maar ook postuum werk van Maarten Van Severen : een handvol tafels, een paar stoelen (de 05 en de 06), en een magistrale kast (simpelweg Kast genaamd). 3. Met een groots opgezette stand, met zijn 4000 vierkante meter letterlijk een van de grootste, was het Italiaanse Natuzzi opvallend aanwezig. Na jarenlang werken in de schaduw van anderen, wil het merk zich daaraan ontworstelen met een duidelijk programma en producten die zijn onderverdeeld in drie sferen : vintage, urban en casual. Tijdloos, maar met het juiste stofje ook jong en trendy. 4. De groep Poltrona Frau verzamelt sinds vorig jaar de merken Poltrona Frau, Gufram, Gebrüder Thonet Vienna en Cappellini. Een jaar geleden presenteerde de groep zijn nieuwigheden nog in mineur, dit jaar werden de grote middelen gebruikt. Ze vonden onderdak in een voormalig postgebouw van paleisformaat tegenover het Centraal Station. Poltrona Frau blijft gespecialiseerd in gedistingeerde luxe (met nogal wat ontwerpen van Jean-Marie Massaud), Gebrüder Thonet wordt in de nabije toekomst heruitgevonden als een keten van concept stores voor een jong en hip publiek, Gufram blijft, dixit de bedrijfsleider, een grap, met stoelen in de vorm van Griekse tempels, golfballetjes en cactussen. En het paradepaard Cappellini ? Dat merk blijft het rustig aan doen, met nieuw en / of herzien werk van de Bouroullecs, Jasper Morrison en Marcel Wanders. 5. De verbluffendste, innovatiefste meubelfabrikant is al sinds een paar jaar Moroso. Dat blijft ook in 2005 zo, met spectaculaire meubels van een waslijst ontwerpers : Ron Arad, Patricia Urquiola, Alfredo Häberli, Konstantin Grcic, Aziz Sariyer en Marcel Wanders. De in Londen gevestigde Nederlander Tord Boontje ontwierp maar liefst zeven producten voor Moroso. Bij de projecten van het merk, gepresenteerd in een oosterse bazaar, valt Deer op, een zitsysteem in polyurethaan van de Belg Arne Quinze. Uit de jongste, oeverloze oogst van Milaan zijn dit, na lang wikken en wegen, onze tien favorieten : 1. Trono, het jongste ontwerp van een van de oudste Italiaanse designer, een legende, Ettore Sottsass. Bij Segis. 2. Chester, van Amanda Levette / Future Systems, voor Established & Sons. 3. Bieder, tafel van Emaf Progetti voor Zanotta. 4. Shelf X van de Japanse designer Naoto Fukasawa voor B&B Italia, een hybride van tussenwand en boekenrek, uitgevoerd in Corian. 5. Glove, stoel van Patricia Urquiola voor Molteni & C. 6. Tall Chair en Slab Table van Tom Dixon voor het gelijknamige merk.7. Kanto, een multipurpose opbergelement van Pancho Nikander voor het Finse Artek. 8. Countach Table van Clemens Weisshar en Reed Kram voor Moroso. 9. TT, fauteuil van Alfredo Häberli voor Alias. 10. Jenette, stoel van Fernando en Humberto Campana, voor Edra. 1. Je vraagt je af wat de meubelindustrie zou aanvangen zonder Patricia Urquiola. De Spaanse designer, pas zwanger, tekende de hoogtepunten van zowel Molteni & C als B&B Italia (respectievelijk een gestroomlijnde stoel, de Glove, en een forse modulaire sofa, de Tufty Time), ontwierp tafels voor plasticreus Kartell, een gemakkelijke stoel voor DePadova, en een armstoel en een sofa voor Moroso (de Lukum en de Smock). Urquiola heerst over Milaan. Misschien kan ze tegen volgend jaar een troon voor zichzelf ontwerpen. 2. Het beroemdste ontwerp van de Japanse designer Naoto Fukasawa was, tot voor kort, een cd-speler voor de minimalistische winkelketen Muji. Zijn sublieme mobiele telefoons en televisietoestellen (alleen in Japan verkrijgbaar, aargh) werden de voorbije maanden veelvuldig afgedrukt in de internationale pers. En nu is Fukasawa ook door de meubelindustrie ontdekt. Hij ontwierp een boekenrek voor B&B Italia (zie onze toptien) alsook een aantal voorwerpen voor de nieuwe accessoirelijn van het merk, plus een lamp voor Artemide, kapstokken en een lamp voor Danese, een tafel en een sofa voor Driade, een kruk voor Magis en een houten stoel voor Nextmaruni. 3. Rodolfo Dordoni is een gevestigde waarde met een gestroomlijnde dertien-in-een-dozijnsignatuur. Wat niet wil zeggen dat de man geen talent heeft. Bewijs van het tegendeel : zijn ontwerpen vinden gretig aftrek, dit jaar onder meer bij Molteni & C (een mobiel wandkastsysteem, Glide, en een armstoel, Liz), Serralunga (een chaise longue voor buiten, Time Out), Fiam (twee koffietafels) en Pierantonio Bonacina (rotanstoelen). 4. Ook de Nederlandse designer Marcel Wanders wordt alsmaar meer gevraagd. Zijn spectaculairste ontwerp in Milaan was een reusachtige, met ceramiek van Bissazza versierde automobiel, niet onmiddellijk geschikt voor de woonkamer. Daarnaast tekende hij driekwart van de behoorlijk uitgebreide collectie van Moooi, het beetje vulgaire, beetje avant-gardistische merk waarvan hij creatief directeur is. Nog van zijn hand : een divan voor Moroso, stoelen voor Cappellini en een bed voor Poliform. 5. Tom Dixon verkocht zijn eigen bedrijf aan een investeringsfonds dat ook het Finse Artek in zijn portefeuille heeft. Dixon werd daarop prompt benoemd tot artistiek directeur van dat legendarische merk, onder meer licentiehouder van de meubelontwerpen van architect Alvar Aalto. Zijn eigen lijn, simpelweg Tom Dixon, werd uitgebreid met lampen (de Snap en de Felt Shade) en een erg bijdetijds sofasysteem ( Soft System). Dixon blijft bovendien creatief leider van de winkelketen Habitat, dit jaar voor het eerst present in Milaan. België was niet zozeer opvallend, maar wel talrijk aanwezig. Bekend van naam maar nieuw op de beurs waren Alinea van interieurarchitect Leo Aerts en Royal Botania. Op Interieur Kortrijk werden al enkele nieuwe merken geïntroduceerd en bijna allemaal ( Vlaemsch uitgezonderd) deden ze hun intrede in Milaan : Indera toonde onder meer de Curacao van Fabiaan Van Severen, bij Vange was een nieuwe versie van de K-bench van Charles Kaisin te zien en Feld presenteerde stoelen van Alain Berteau. Onder de noemer B-design verzamelden Bart Lens (onder meer de nieuwe XL-lamp en een poefje) en Sebastien François (kinderzitje, -bedje en -bad) recent werk. Twee andere initiatieven werden in Milaan boven de doopvont gehouden : Be-zign had naast werk van Fabiaan Van Severen en Bram Boo ook ontwerpen van Annick Schotte en Damien Bihr bij, en Naked, het nieuwe kindje van Luc De Buyser, presenteerde de sofa Dish van Danny Venlet en de Fashion 4 Chair van Dirk Meylaerts, gemaakt van afgedankte hemden. Heel modisch. Weinig Belgen gingen in zee met een buitenlandse firma dit jaar. Postuum werd bij Vitra de complete collectie van Maarten Van Severen uitgestald : stoelen, tafels én kasten. Daarnaast viel belangrijk nieuws te rapen bij Moroso, dat het nieuwe zitmeubel Deer van Quinze&Milan toonde en ook een nieuw ontwerp van Xavier Lust had aangekondigd. Helaas : het prototype van de Blow Up, tafel en krukjes, heeft de beurs niet gehaald. Verder toonde de Milanese Belg Jacob Pringiers een nieuw zitconcept bij BRF, de Baia, en bij het Spaanse Viccarbe was een kapstok van Van Duysen te zien. Meest opvallend bij Tribù was de outdoor lounge-collectie Prado die Inge Van Gheel ontwierp voor de bijlijn Versus. Extremis, Dark en Quinze&Milan sloegen net als in Keulen de handen in elkaar en bouwden hun stand in de trendy Tortona-buurt. Extremis heeft Donut nu op punt gezet : in zwart rubber en nylon, én aan een betaalbaardere prijs. Bij Dark viel vooral de zwevende D2V2 van Danny Venlet op, terwijl bij Quinze&Milan de Tag'liatelli-stoelen opnieuw de blikvangers waren. n Jesse Brouns, Hilde Verbiest