:: Pomellato, Leopoldstraat 1,

2000 Antwerpen, 03 213 17 90. Info :www.pomellato.com www.parlacondodo.com

Het fotoboek ‘Innatural’ (45 euro) kan on line besteld worden op www.contrasto.it

Dat de Italiaanse groep ‘Pomellato’ zich niet alleen juwelenontwerper, maar ook kunstmecenas mag noemen, getuigt het fotoboek ‘Innatural’ met verzameld werk van Gian Paolo Barbieri.

Al jaren toont het Italiaanse juwelenbedrijf Pomellato zich specialist in het ontwerpen van eigenzinnige juwelen, maar ook de kunstwereld is bekend terrein. Bijna 25 jaar geleden, in 1971, zette de Italiaanse fotograaf Gian Paolo Barbieri voor het eerst zijn naam onder een reclamecampagne van de groep, en er volgden er nog meer. Voor Barbieri geen typische glamourbeelden van mooie vrouwen met blinkende sieraden, maar sobere zwartwitfoto’s met de juwelen in een wel heel aparte setting : de ringen worden over octopusarmen geschoven, rond de staart van een vis of tussen de scherpe tanden van een pijlsnoek geklemd. Volgens Pomellato de moeite waard om er een fotoboek aan te wijden : Innatural bundelt zowel reclamefoto’s als ander werk van de Milanese fotograaf. Niet alleen de campagnes, ook de filosofie van het bedrijf getuigt van een grote creativiteit.

De ringen van Pomellato zijn geen echte juwelen, maar accessoires, net zoals de gouden hangertjes van zusterbedrijf DoDo. “Maak je van Pomellato en DoDo een marketinganalyse en ga je na wie onze concurrenten zijn, dan zijn dat geen juwelenontwerpers of andere juwelenbedrijven, maar wel merken van schoenen of handtassen”, zegt directeur Francesco Minoli. In ItaliĆ« en Frankrijk zijn de accessoires al een groot succes en ongetwijfeld zal ook de rest van Europa snel volgen. “Het Europese publiek is er helemaal klaar voor. Het kan ons product an sich appreciĆ«ren, terwijl bijvoorbeeld voor de Amerikanen de schittering van juwelen en briljanten nog altijd primeert. Zij zien een juweel als een stevige investering en niet zozeer als een accessoire.”

Ook de gouden geluksbrengertjes van DoDo hebben een heel duidelijk karakter. “DoDo dankt zijn naam aan de dodo, de vogel van het eiland Mauritius, uitgestorven maar legendarisch. Het belangrijkste aan onze hangertjes is niet hun gewicht in goud, maar de boodschap die ze uitdragen. DoDo spreekt tot het hart, de juweeltjes geven uitdrukking aan gevoelens, aan emoties.” De collectie telt meer dan zestig hangers, allemaal in de vorm van een dier met een specifieke betekenis, die steeds rond liefde en vriendschap draait. “Als je iemand een hangertje cadeau doet in de vorm van een mus, dan zeg je ‘ga niet weg, blijf nog even bij mij’. Geef je een kikker, dan bedoel je ‘kus me, ik ben jouw prins’ en een olifantje betekent ‘vertrouw me’.”

Dat het bedrijf ook echt een hart voor dieren heeft, bewijst het door een deel van de opbrengst aan het World Wildlife Fund (WWF) te schenken. Naast de DoDo-collectie is er ook DoDo C (met de C van color) en de luxueuzere collectie DoDo D uit goud en diamanten. Nog elk jaar vullen nieuwe dieren de collecties aan. DoDo doet het vooral bij jongeren heel goed. Ze geven deze (relatief) goedkope hangers (vanaf 64 euro) als boodschappen aan elkaar. “DoDo is eigenlijk een excuus of een voorwendsel om met iemand te communiceren. De dieren worden een code, een visuele taal. Het is een sms’je met juweeltjes.”

Maar je geeft ze niet alleen cadeau, vaak kopen mensen een DoDo voor zichzelf. “Als je even in een moeilijke periode zit, kun je een walvis met de boodschap ‘je hebt kracht’ of een hanger in de vorm van een leeuw kopen om jezelf moed in te spreken, zonder dat iemand anders hoeft te weten dat je zo’n geluksbrenger draagt.” Zo’n DoDo wordt een talisman, een mantra. Het zijn geluksbrengers met een heel persoonlijke betekenis, een houvast, iets waar je kracht uit put.

Tekst Annelies Ryckaert

“Een DoDo-hangertje is een code, een sms’je met juweeltjes.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content