Oldtimers zitten al jaren in de lift. Echte autoliefhebbers huiveren van moderne karren die onderhuids steeds meer identieke onderdelen bevatten, en keren zich steeds vaker naar de auto's van toen. Nukkiger en onvoorspelbaarder dan hun hedendaagse opvolgers, maar glimmend van chroom en ruikend naar leder en benzine. Roularta Events speelt op 17 en 18 juni met de derde editie van Fascination Cars in op deze trend, en brengt andermaal een keur van oude automobielen samen.
...

Oldtimers zitten al jaren in de lift. Echte autoliefhebbers huiveren van moderne karren die onderhuids steeds meer identieke onderdelen bevatten, en keren zich steeds vaker naar de auto's van toen. Nukkiger en onvoorspelbaarder dan hun hedendaagse opvolgers, maar glimmend van chroom en ruikend naar leder en benzine. Roularta Events speelt op 17 en 18 juni met de derde editie van Fascination Cars in op deze trend, en brengt andermaal een keur van oude automobielen samen. Op de internationale elegantiewedstrijd voor historische auto's kan niet zomaar iedereen komen aanrijden. De wedstrijd staat per uitnodiging open voor zo'n 1500 verzamelaars uit Europa, waaruit een selectiecomité vervolgens zestig auto's kiest. Onder de genodigden Paul Grant, die twee jaar geleden de Best of Show won en zijn dagen en nachten doorbrengt tussen oude wagens en kartonnen dozen met gewonnen bekers. Grant mag dan 52 zijn, hij bezit het heilig vuur van een dertiger en tien keer per jaar treedt hij met een van zijn bolides aan in oldtimerraces. Bij zijn favorieten horen twee Amilcars, waarvan hij er eentje meebrengt naar Brecht. "De schoonheid ervan zit niet zozeer in het koetswerk, maar in de mechaniek. En de wagen heeft een rijk verleden: tot in 1955 was hij in actieve dienst, later deed hij mee aan oldtimerraces. Amilcars waren een beetje les Bugatti des pauvres, maar omdat er zo weinig van gemaakt zijn, vallen ze tegenwoordig erg duur uit." Voor de foto duwen we de twee Amilcars even de straat op, en Paul wordt lyrisch over hun kwaliteiten. "Hun schoonheid uit zich in vele aspecten: in hun motorgeronk, hun lijfgeur en hun lijn. Moderne auto's lijken op elkaar en verliezen zo snel aan waarde. Oldtimers houden gewoon hun waarde en roepen veel meer emoties op." Paul reed op zijn zestiende met zijn eerste auto, kocht op zijn vijfentwintigste zijn eerste Bugatti. "Er reed er elke dag een het ouderlijk huis voorbij en toen al zwoer ik dat er ooit een zou bezitten."Deze verzamelaar runt in Brussel een garage waar de juweeltjes schouder aan schouder geparkeerd staan. Auburns naast MG's, Alpines met daartussen een zeldzame Brasier. De meeste behoren toe aan klanten en wachten op een koper. Maar een half dozijn is Pauls eigendom, en met vijf ervan rijdt hij geregeld in races mee. De Amilcars rijden de Grand Prix van Monaco, een Cisitalia betwistte de Mille Miglia. "Het is een prachtige passie, ook al omdat we die in familiekring kunnen beleven. Mijn vrouw racet ook. En mijn zoon rijdt ook al, maar nog niet op circuit, omdat je de beheersing die nodig is om met dit soort karretjes voluit te gaan niet in een handomdraai onder de knie hebt. Mijn mooiste herinnering? Toen mijn vrouw vorig jaar de internationale klimkoers op de Klausenpas in Zwitserland won." Die wagens die in Brecht aantreden, worden volgens leeftijd en type in vijf categorieën onderverdeeld en dingen naar diverse prijzen, waaronder de Michelin Trophy, de vroegere Best of Show . Een prijs die vorig jaar door Erwin De Pelseneire met zijn Minerva 40 AL uit 1934 werd gewonnen. De trofee is een creatie van de Brugse juwelier Peter Quijo, laureaat van de International Diamonds Awards 2000 van de Beers in Parijs, en stelt een wiel voor waarvan de zwartmarmeren band met de hand werd gesculpteerd en waarvan de spaken van witgoud zijn. De twee vleugelmoeren op het wiel zijn van geelgoud en bezet met hoogwaardige briljanten. De trofee blijft eigendom van de organisatoren, maar de naam van de winnaar (die een Michelin-mannetje in kristal mee naar huis neemt) wordt op de sokkel gegraveerd. Ook de stem van het publiek wordt gehoord, tijdens de verkiezing van de Hartendief, zeg maar de publieksprijs. Vorig jaar sleepte Eline Ulrix die in de wacht met haar Vespa 400 minimobiel uit 1960. Fascination Cars is geen statisch evenement. De kranigste onder de oudjes kunnen op zaterdagvoormiddag een Fascination Tour afleggen, een tocht van 70 kilometer door de landelijke omgeving van Brecht. Aan het einde van de rit keren ze terug naar het domein Nottebohm, waar in het kader van de Life Style Days een wandeldorp werd opgezet. Daar kunnen de dames zich vergapen aan de handtassen van Delvaux, terwijl de heren even bijpraten in de Cointreau-bar. Intussen krijgt daar ook de achtste editie van de Diamond Stick Cup, een internationaal polotornooi, zijn beslag. Een week later zullen vele oldtimerliefhebbers afreizen naar Zuid-Engeland, waar het Festival of Speed wordt georganiseerd. Slechts een paar jaar na de stichting is het uitgegroeid tot het Europese topevenement op dit terrein. De sfeer op het domein van de Earl of March, waar de wagens een sprintje op het asfaltbaantje in de tuin trekken, is onnavolgbaar Engels, en ook dit jaar weer bulkt het festival van de vedetten. Charles Henry Gordon Lennox, graaf van March en Kinrara, is ook niet de eerste de beste, en als kind liep hij al aan opa's hand tussen de ronkende motoren die over zijn eigenste circuit raasden. Hij raakte meteen onder de indruk en beroerd door de liefde voor al wat oud is, mooi oogt en snel gaat. En hij genas nooit meer. Acht jaar geleden organiseerde hij dit Festival of Speed, waar de bevriende invités in hun oude wagens over het macadamlaantje op het landgoed een demonstratie van hun kunnen mochten geven. Het bleef niet bij een demonstratie, want ook de genodigden raakten helemaal in de ban en staken op hun beurt hun vrienden aan. Voor de graaf het wist, stond hij middenin een society event waar de halve wereld op afkomt. En wie er komt, loopt oude bekenden tegen het lijf, want nergens ter wereld staat men zo dicht bij de oude bolides en hun rijders. Geen mens die belet dat je een oude Bentley even achter de spatborden aait, en met een beetje geluk kan je een praatje maken met helden van toen en van nu. Dit jaar wordt snelheid in zijn zuiverste vorm geëerd en zullen er wagens te zien zijn die het wereldsnelheidsrecord op hun naam brachten. De Goldenrod van Bill Summers, die ooit 412 mijl per uur snel was. Of de Firebirds, futuristische droomwagens met turbine die door General Motors in jaren '60 werden gebouwd. In slechts drie exemplaren. Fascination Cars: 17 en 18 juni, domein Nottebohm, Brasschaatbaan 28, Brecht, telkens van 10 tot ca. 18 u. Festival of Speed: 23, 24 en 25 juni, domein van Lord March, Goodwood bij Chichester, West-Sussex (ca. 150 km ten westen van Dover). De inkom bedraagt op vrijdag 9 pond, op zaterdag 16 pond en op zondag 27 pond. Een ticket voor drie dagen kost 42 pond. Reservering: Tel. (00-44) 870.442/0822.Pierre Darge