Parijs, juli 2011. Ontwerper Alexis Mabille stuurt zijn modellen in ondergoed over de catwalk : slipjes, boxers, versierd met streepjes of vlinderdasdessin, en in de finale : een tableau vivant van ouderwetse worstelpakjes. Nu zijn jongens zonder veel kleren aan tijdens de mannenmodeweken schering en inslag. Maar bij Mabille waren de ontblote torso's, dijen en billen niet gratuit : de ontwerper onthulde die dag zijn eerste lingerielijn, in samenwerking met Hom (de collectie ligt sinds kort wereldwijd in een honderdtal winkels, waaronder een handvol in ons land).
...

Parijs, juli 2011. Ontwerper Alexis Mabille stuurt zijn modellen in ondergoed over de catwalk : slipjes, boxers, versierd met streepjes of vlinderdasdessin, en in de finale : een tableau vivant van ouderwetse worstelpakjes. Nu zijn jongens zonder veel kleren aan tijdens de mannenmodeweken schering en inslag. Maar bij Mabille waren de ontblote torso's, dijen en billen niet gratuit : de ontwerper onthulde die dag zijn eerste lingerielijn, in samenwerking met Hom (de collectie ligt sinds kort wereldwijd in een honderdtal winkels, waaronder een handvol in ons land). "Ik wilde al langer een lingerielijn ontwikkelen", zegt de Franse ontwerper. "En wij wilden als bedrijf graag met een ontwerper in zee", repliceert CEO Régine Weimar van Hom, de belangrijkste Franse fabrikant van mannenondergoed. "Zo'n samenwerking helpt het imago van het bedrijf. In de modebladen krijgt mannenondergoed zelden aandacht. Met dit project krijgen we vanzelf meer pers. Dit gesprek is daar nog het beste bewijs van." Hom is opgericht in 1968. De stichter zette in op vernieuwing : nieuwe vormen, nieuwe materialen. Dat heeft in het verleden geleid tot de slip met flexibele cup (1968), de slip zonder elastische riem (1976), de suspensoir (1984) en de HO1, de bestseller van het merk, met horizontale opening (gelanceerd in 1997). Voor l'Hom d'Alexis Mabille werkt het bedrijf voor het eerst samen met een externe ontwerper. De collectie werd door Mabille ontworpen, en uitgevoerd in de ateliers van Hom in Marseille. "We hebben zestig naaisters die volledig gepassioneerd zijn door hun werk", zegt Weimar. En ze voegt eraan toe : "Voor de fittings komen er echte mannequins langs, en dat is altijd een vrolijke bedoening." "Ze hebben hun vak helemaal onder de knie", zegt Mabille. "Die knowhow is van onschatbare waarde. In een Chinees atelier zou je nooit dezelfde resultaten krijgen." Voor HOM is de collectie eerder exclusief (het aantal verkooppunten is beperkter dan gewoonlijk), voor Mabille is ze eerder toegankelijk. "Ik wil, naast mijn trouwe klanten, ook graag mannen bereiken die zich mijn collectiestukken misschien niet kunnen veroorloven." "Ik heb een volledige 'garderobe' ontworpen. Er is ondergoed, maar ook een kamerjas, een nachthemd, een zwembroek. We hebben hard gewerkt aan de coupe. De onderbroeken zijn taille basse, en ze tonen wat meer bil. Het was voor mij belangrijk dat ze niet zouden spannen. Mannenondergoed moet elegant zijn, en sexy, maar tegelijk ook comfortabel en functioneel." Mabille beseft dat de meeste mannen niet kunnen pronken met het lichaam van een ondergoedmodel. "De collectie is bedoeld voor gewone mannen. De ontwerpen zijn voor iedereen flatterend." Hij verwijst naar zijn defilé. "De modellen in mijn show waren natuurlijk wel knap, maar ze waren niet van het supergespierde voetballerstype." Hij vertelt nog dat sommige jongens na de show zijn ondergoed gewoon hebben meegenomen. "En dat is toch het mooiste compliment dat je als ontwerper kunt krijgen." DOOR JESSE BROUNS