PIERRE DARGE

Autoconstructeurs verfijnen meer dan een eeuw de mechaniek van hun producten, maar al die tijd ging weinig aandacht naar de mens. In 1977 startte BMW als eerste met een driver training. De manifeste wil om de relatie tussen mens en machine te verbeteren bracht de Duitsers bij RaunoAaltonen, een Finse rallykampioen die zelf al enkele jaren privé bezig was met wagenbeheersing. Al snel bleek dat hij de ideale instructeur was om het project op gang te trekken, en echt niet omdat hij zo duivels snel was. We spreken met een enthousiaste Aaltonen op een diner in München, waar hij vraagt om met het opdienen te wachten tot hij haarfijn heeft uitgelegd wat zijn opdracht was.

“BMW wilde zijn klanten meer verantwoordelijkheid in het verkeer bijbrengen en ik vond dat zoiets zich niet mocht beperken tot de controle over de auto alleen. De zelfbeheersing wordt al te vaak vergeten. Ten onrechte, wie zijn lichaam niet onder controle weet te houden, kan evenmin die ingewikkelde automechaniek beheersen. Eigenlijk begint alles bij een goede lichamelijke conditie, daarom liet ik mijn eerste studenten, 25 jaar geleden, een halfuurtje oefeningen maken, zodat de bloedsomloop flink op gang werd gebracht. Een goede doorbloeding is belangrijk voor de concentratie, en dat is de sleutel van alles.”

“Wie geconcentreerd rijdt, beheerst zijn emoties beter, zoals ik als vliegtuigpiloot al had geleerd, en weet zijn aandacht op de weg te houden. Daarom ben ik absoluut geen voorstander van muziek in de auto. Een tweede luik betreft technische ingrepen, die zijn vaak zeer eenvoudig en beginnen met een correcte zithouding. Wie niet correct zit, kan niet behoorlijk sturen, laat staan remmen. Omdat de armen dan niet vrij kunnen bewegen en het lichaam niet gesteund wordt door de linkervoet. De meeste cursisten blijken in het begin niet eens in staat om het stuur meer dan een kwartslag te draaien en remmen bij een noodstop nooit voluit – een gevolg van een gebrekkige fysieke coördinatie. Weet u dat is vastgesteld dat 57 procent van de bestuurders die bij een ongeval betrokken zijn, niet eens aan remmen toekomt?”

“Ook de ogen worden vaak vergeten. Een goede bestuurder scant de weg voortdurend, kijkt in de spiegel en concentreert zich op een punt waar hij naartoe wil, het liefst een flink eind voor zich uit. Speed is irrelevant, het komt erop aan de afstand tot de hindernissen in te schatten en je rijgedrag aan te passen. Er zijn de jongste jaren almaar meer wetten bijgekomen in een poging om de mensen beter te beschermen. Ik geloof daar niet in, mensen moeten eerst opgeleid worden tot meer verantwoordelijkheid. Als mensen het gedrag van de wagen leren in te schatten, in de bochten de reacties van de wagen herkennen, kortom beter met hun auto communiceren, wordt zelfs een snelheidsmeter overbodig.”

“Na zo’n cursus weet je niet alleen je eigen zwakheden beter in te schatten, maar ook die van de andere weggebruikers. Daardoor houden de cursisten meer rekening met minder ervaren rijders, en schatten hun weinig efficiënte reacties tijdig in. Als ik op de snelweg tegen hoge snelheid te dicht gevolgd word door een achteropkomende wagen, laat ik die gewoon passeren. Omdat ik weet wat hij nog niet beseft: dat hij bij een noodstop niet tijdig kan remmen. Daar is hij niet mee gediend, maar ik zeker niet.”

THEORIE EN PRAKTIJK

BMW organiseert in veertien landen rijstages van verschillende niveaus. In Duitsland alleen al worden die jaarlijks door 15.000 automobilisten gevolgd. Ook in ons land kunnen rijders, ongeacht het merk van hun wagen, bij BMW een opleiding Wagenbeheersing volgen. Die cursus wordt op zaterdag of zondag gegeven op een aangepast terrein in Rotselaar, neemt één dag in beslag en kost 295 euro, inclusief ontbijt en een lichte lunch.

De cursus besteedt zowel aandacht aan de theorie (correcte houding, stuurbehandeling, inschatten van situaties en het reageren daarop) als aan de praktijk met oefeningen in het ontwijken van hindernissen, het controleren van een slip, het remmen en accelereren. Met de cursus, gegeven door monitoren die opgeleid werden door BMW Motorsport in Duitsland, kan iedereen zijn voordeel doen. Je onvolmaaktheden kennen is immers een eerste stap naar beter rijden.

Info : Martine Clymans, 03 890 98 67, fax 03 890 50 66, martine.clymans@bmw.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content