Franse autoconstructeurs dromen maar van één ding: met hun producten het succes van hun Duitse collega's evenaren. Bij elke nieuwe lancering lonken ze naar de Duitse normen, en dat was zeker niet anders bij de presentatie van de Peugeot 607. Die zal, aldus de ontwerpers, het de BMW 5-reeks moeilijk maken. We hadden wat moeite om het te geloven, omdat we na al die jaren weten dat Fransen dromers zijn, en niets van de Duitse degelijkheid hebben begrepen. Toen we hoorden dat de turbodieselversie een viercilinder onder de kap meekreeg, gekoppeld aan een viertrapsautomaat, nam het scepticisme nog toe.

Na duizend kilometer met de nieuwste Peugeot geven we het graag toe: de "kleine" 2.2 liter viercilinder doet meer dan behoorlijk zijn werk. De 607 die de 605 opvolgt, is de eerste Peugeot van de zevende generatie en werd tien centimeter langer dan zijn voorganger. Toch deden de ingenieurs voor het onderstel grotendeels een beroep op de technologie van die voorganger. Boven de wielen werd de Peugeot helemaal hertekend, en het minste wat men kan zeggen is dat hij een beetje opvallend oogt. Het uiterlijk van de 607 bezit een zekere persoonlijkheid, zonder echt karakter uit te stralen. Daarbovenop kreeg hij een uitstekende stroomlijn mee met een weerstandscoëfficiënt van slechts 0.29.

Wie achter het stuur plaatsneemt, moet toegeven dat de afwerking meer dan behoorlijk is. Er is flink wat ruimte en comfort voorhanden, ook voor de inzittenden achteraan.

De 2.2 liter HDI-viercilinder turbomotor is een evolutie van de 2 liter en kreeg de allernieuwste snufjes: directe inspuiting via common rail, een cilinderkop met zestien kleppen, een turbo met variabele geometrie, balansassen voor een trillingsvrije loop en een wereldpremière: de partikelfilter. Die zorgt ervoor dat de roetdeeltjes die zich in de filter ophopen, na 400 tot 500 km automatisch verbrand worden. De filter zelf gaat de hele levensduur van de auto mee, maar moet om de 80.000 km worden gereinigd.

Op het eerste gezicht zijn de prestaties van de motor niet echt overtuigend: een vermogen van 136 pk voor een gewicht van 1535 kilogram klinkt niet echt hoopgevend. Maar al na enkele kilometers blijkt dat de HDI-motor aangenaam draait en eens op dreef voor prettige versnellingen zorgt. Het geheim zit in de soepelheid: de maximale trekkracht bedraagt een fraaie 317 Nm en staat al vanaf 2000 toeren ter beschikking. Zodat de automatische vierbak met drie schakelprogramma's (de Duitse concurrentie pakt al jaren met vijf versnellingen uit) niet eens een echte handicap blijkt te zijn. Bovendien kan men in de automaat ook kiezen voor een sequentiële manuele schakeling. Wie een beetje uitkijkt, blijft onder de tien liter per 100 km.

Opvallend is het rijcomfort dat dankzij de automaat zelfs een beetje Amerikaanse associaties oproept en dat is wel degelijk als compliment bedoeld, omdat de wegligging daar niets bij inboet. Zoals het de Fransen past, is ook het zitcomfort meer dan verzorgd. Wie toch gehaast is, haalt zonder veel ongemak of geruis, een top van meer dan 200 km per uur. Een asymmetrisch neerklapbare rugleuning en een koffervolume van liefst 510 liter zullen de grote reizigers bekoren.

Ten slotte is de prijs een meevaller: voor 1.222.000 fr. koopt men een ruime, comfortabele auto uit het hoogste (Franse) segment, voorzien van ABS, sensoren voor te lage bandenspanning, cruise control, centrale vergrendeling met multifunctionele afstandsbediening, vier elektrisch bediende ruiten, boordcomputer, een RDS autoradio-cassetterecorder met antenne in de achterruit, twee frontale en laterale airbags en een gordijnairbag die ingewerkt is in de plafondboog, evenals een in de hoogte verstelbare bestuurdersstoel.

PEUGEOT 607 2.2 HDI

MOTOR:

dwars voorin gemonteerde viercilinder turbodieselmotor met rechtstreekse inspuiting en een slagvolume van 2179 cm3, die via een viertrapsautomaat met Tiptronic de voorwielen aandrijft.

POTENTIEEL:

maximaal vermogen van 136 pk / 98 kW bij 4000 toeren/minuut en max. koppel van 317 Nm bij 2000 toeren/minuut.

AFMETINGEN:

487,1 cm (l), 183,5 cm (br), 146 cm (h), 280 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME:

510 liter.

VERBRUIK IN LITER/100 KM:

niet vermeld.

CO2-EMISSIE:

niet vermeld.

PRIJS, INCLUSIEF BTW:

1.289.100 fr., vermeerderd met 35.000 fr. BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING:

20.993 fr.

ANDERE VERSIES:

2.2 HDI-manueel (1.222.000 fr.), 2.2 benzine (1.157.000 fr.), 3.0/V6 benzine (1.429.000 fr.).

PIERRE DARGE