Pascale Baelden

Vraag honderd mannen naar hun jongensdroom en de helft antwoordt: piloot. Net zoals zesjarige meisjes verpleegster of lerares willen worden. Het is een cliché, maar volgens antropologen ingebakken in het genetisch materiaal van de homo sapiens. Hij gaat op jacht, zij zorgt. Uiteindelijk staan we nog niet zo ver van de oermens als we zelf willen geloven.

Dat bewijst ook het succes van de film Top Gun. Mannen identificeren zich met Tom Cruise, vrouwen zien in hem de ideale vader van hun kinderen. En omdat niet iedereen Icaros kan zijn, blijft het stoere pilotenjack een vaste waarde in de machogarderobe.

Kleren maken de man. Net zoals heren van stand herkenbaar zijn aan hun driedelig pak, das en pochet. Klassiekers die door het minimalisme van de nineties en het non-conformisme van de dotcommers in de vergeethoek waren geraakt en nu een opmerkelijke comeback maken. De gentleman en de daarmee gepaard gaande regels van elegantie zijn terug van weggeweest, vakmanschap en traditie de nieuwe modewoorden. Zonder ook maar iet of wat oubollig te zijn. Bij Hermès formuleren ze het zo: “Wij maken geen remake van grootvaders kostuum, noch pure mode, maar doordachte en gebruiksvriendelijke kleding op maat van onze tijd.”

Dat de formele dress code deze winter terug de kop opsteekt, is niet zo verwonderlijk: 2002 vertoont nu eenmaal heel wat gelijkenissen met 1925, het jaar waarin de stijlgids voor dandy’s werd gepubliceerd: The Great Gatsby. Het verhaal speelt zich af tijdens de naweeën van de eerste wereldoorlog. Amerika ziet zijn zonen terugkeren van de bloederige slagvelden van Europa. Het oorlogsgeweld heeft hen vroegtijdig beroofd van hun jeugd. Elke pagina van F. Scott Fitzgeralds‘ roman ruikt naar whisky, rum en sigaren. In de hoofdrol zien we een groepje dandy’s in de greep van het nihilisme, de zinloosheid van het bestaan. Zij symboliseren het verlies van onschuld, de teloorgang van de American Dream. Driekwart eeuw later herhaalt de geschiedenis zich. Het Amerika dat zich onaantastbaar waande, wordt geraakt in zijn wezen. Twee vliegtuigen doorboren de WTC-torens. Sindsdien voeren de conservatieve krachten opnieuw het hoge woord en wordt er angstvallig vastgehouden aan tradities en klassieke waarden. Niet toevallig brengt net Tom Ford, de Texaanse wonderboy bij Gucci, deze winter de meest letterlijke versie van de dandy. Op zijn catwalk defileren gladde jongens in chique pakken en een pot brillantine in hun haar. De perfecte look om in deze crisistijden een lening bij de bank los te krijgen en potentiële klanten vertrouwen in te boezemen. Zelfs de dotcommers, die enkele jaren geleden nog op hun sloffen zaken deden, lopen er nu keurig bij. Net zoals Robert Redford in The Great Gatsby, Francis Ford Coppola’s verfilming van 1974.

Hetgeen ons terug bij de film brengt. Toeval of niet, maar net voor de deadline van deze mannenspecial ontvingen we op onze redactie een nieuwsbrief van uitgeverij Assouline. Met het bericht dat binnen enkele weken het boek Dressing in the Dark verschijnt. De korte inhoud luidt als volgt: “Mannen tasten in het duister als het op hun kleding aankomt. Slechts weinigen weten zich goed te kleden en niemand weet naar wie zich te wenden voor advies. Vroeger kregen jonge mannen lessen in stijl van hun vader, vandaag wil niemand zich kleden zoals zijn vader. Naar wie moeten ze nog opkijken? Is er een man die zich niet identificeert met het charisma van John Travolta, Sean Penn of Steve McQueen? Dit boek kijkt naar de sterren van het witte doek voor realistische voorbeelden van hoe zich zowel comfortabel als stijlvol te kleden. Van sportactiviteiten tot formele gelegenheden, van macho’s tot gesofisticeerde dandy’s, bijna elke sociale situatie en bijna elk type is in de loop der jaren op het grote scherm geprojecteerd. Als een gids geeft Dressing in the Dark mannen praktisch advies over kleding en uitstraling door de geheimen van de meest stijliconen van het witte doek te ontrafelen.” Assouline had deze mannenspecial niet beter kunnen samenvatten. Waarvoor onze dank.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content