Op de cosmeticamarkt zijn er behalve de ronkende namen ook kleine en minder bekende actief. Hier volgt een greep uit het aanbod ‘natuurlijke’ merken.

H ormeta biedt producten aan die zich bevinden op de grens van de farmacie en de cosmetiek. Het merk is Zwitsers en wordt verkocht in schoonheidsinstituten.

Hormeta werd 50 jaar geleden opgericht door Maurice Chaponnier, een specialist in oligo- en spoorelementen. Die elementen liggen nog steeds aan de basis van alle huidverzorgingsproducten. Hier geen minuscule hoeveelheden, maar wel ruime en correcte doses die op elkaar zijn afgestemd. Invoerder Jeannette Claes-Palmers: “Elk preparaat bevat naast de specifieke spoorelementen ook toevoegsels zoals Ginkgo biloba, sint-janskruid, jojoba-olie, aloë vera, koninginnenbrij, muscus, lindebloesem, kamille, citroengras, melkpeptiden… Hormeta is een gamma voor professionele behandelingen door de schoonheidsspecialiste, maar uiteraard worden ook producten voor thuisverzorging aangeboden, waarmee de huid in betere conditie wordt gebracht.”

C hristine Delfosse introduceerde het Duitse merk Deynique op de Belgische markt. “Deynique werkte een huidverzorgingssysteem uit op basis van het sap van aloë vera, dat is een van de effectiefste natuurlijke ingrediënten voor een schoonheidsproduct. Het sap heeft wondhelende eigenschappen en de plant is niet voor niets bij de Chinezen het symbool van onsterfelijkheid: eenmaal uit de grond gehaald, blijft die nog maandenlang zelfs in de felste hitte onaangetast. Bij Deynique wordt het sap koud geperst. Zo blijven alle natuurlijke werkstoffen intact. De ene aloë vera is trouwens de andere niet: de kwaliteit van de plant is afhankelijk van bodemgesteldheid en klimaat. De behandelingen met Deynique worden trouwens altijd aangevuld met voedingssupplementen, want schoonheid komt ook van binnenuit.”

Kathleen Driscart, woordvoerster voor Yon-ka, legt uit wat de troeven zijn van dit merk dat gespecialiseerd is in aroma- en fytotherapie. “Yon-ka werd in 1957 opgericht. Achter elk product voel je de passie van Catherine en Françoise Multaler voor de wereld van planten en meer specifiek voor essentiële oliën, maar er worden ook andere actieve stoffen gebruikt die tot het brede domein van de fytotherapie behoren, zoals vitaminen, spoorelementen, flavonoïden en gluciden. De Yon-Ka-producten steunen op de werking van 5 essentiële oliën: helende lavendel, ontsmettende geranium, stimulerende tijm, herstellende cipres en antisceptische rozemarijn die ook de bloedsomloop activeert.”

Lucie Monté is zaakvoerster van Jovilux, dat het Zwitserse merk Mila d’Opiz verdeelt. “Mila d’Opiz beantwoordt aan de strenge Iso 9001-norm, wat onder meer inhoudt dat de producten door een onafhankelijke autoriteit aan strenge en regelmatige controles worden onderworpen. Inmiddels bestaat het merk ruim 60 jaar, en alle producten zijn gemaakt op basis van verse planten. Dierenproeven werden al een hele tijd geleden afgeschaft. De grote kracht van het merk schuilt in de kwaliteit van de gebruikte ingrediënten. Wij werken bij voorkeur met schoonheidsspecialisten, omdat zij als echte huidtherapeuten de klant gericht kunnen adviseren.”

W eleda is inmiddels 80 jaar jong en steunt op twee pijlers: homeopathie en cosmetica, in een verhouding van 60 op 40 procent. Biocosmetica is tegenwoordig een flinke groeier, en die stijging is zo opvallend dat Weleda een eigen laboratorium opende in Leuven. De basis van Weleda ligt bij de antroposoof Rudolf Steiner (in België bekend van de Steinerscholen), die in Zwitserland een laboratorium startte voor de verwerking van planten in cosmetica en natuurgeneesmiddelen. Volgens Pieter de Cooman, marketingmanager van Weleda, was Steiner een veelzijdig man. “Hij hield zich niet alleen bezig met opvoeding, maar ook met biologisch-dynamische landbouw en met organische architectuur.” De naam Weleda is afgeleid van een Germaanse natuurgenezeres, en het merk voert een specifiek gamma dat in natuurwinkels worden verkocht. Typisch voor alle producten – en dat zijn er veel – is niet alleen de antroposofische basis waarop zij geformuleerd en gefabriceerd worden, maar ook het gebruik van zorgvuldig biologisch geteelde planten en etherische oliën en andere ‘eerlijke grondstoffen’. Folders zijn verkrijgbaar in natuurwinkels, en viermaal per jaar geeft Weleda een eigen tijdschrift uit vol productinformatie en advies.

Hormeta: 089/36.71.11; Deynique: 057/42.39.77; Yon-Ka: 02/732.59.00; Mila d’Opiz: 055/31.50.82; Weleda: 016/40.66.24.

Linda Raats / Foto’s Lieve Blancquaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content