"Noem ons geen fabrikant van behang. Muurbekledingsfreaks zijn we wel. Als wij denken dat iets mooi is aan de muur, dan gaan we ervoor." Philippe Desart, directeur van Arte, is resoluut. Hij is de zoon van JP Desart, die Arte in 1981 samen met een partner oprichtte. Ook broer Steven is betrokken in het bedrijf. De drie nemen elke beslissing samen en die zijn er genoeg in een bedrijf met producten in meer dan tachtig landen, met 140 werknemers in dienst en een omzet van zo'n 30 miljoen euro. Arte is zowel fabrikant, editeur (waarbij het zélf ontwerpt, maar machines van andere fabrikanten inhuur...

"Noem ons geen fabrikant van behang. Muurbekledingsfreaks zijn we wel. Als wij denken dat iets mooi is aan de muur, dan gaan we ervoor." Philippe Desart, directeur van Arte, is resoluut. Hij is de zoon van JP Desart, die Arte in 1981 samen met een partner oprichtte. Ook broer Steven is betrokken in het bedrijf. De drie nemen elke beslissing samen en die zijn er genoeg in een bedrijf met producten in meer dan tachtig landen, met 140 werknemers in dienst en een omzet van zo'n 30 miljoen euro. Arte is zowel fabrikant, editeur (waarbij het zélf ontwerpt, maar machines van andere fabrikanten inhuurt voor de productie), als verdeler van aangekochte collecties. "We hebben onze eigen ontwerpstudio en daar wordt veel geëxperimenteerd. De speciale collecties maken we zelf. Deze machine is de speeltuin geworden van een aantal medewerkers. Die experimenteren ermee. Bovendien laat het ons toe om van sommige collecties zeer kleine oplagen te draaien. We zijn flexibel." Wat Philippe bedoelt met experimenteren zie ik als hij me de fabriek rondleidt : de ontwerpstudio is een creatieve vrijplaats met overal kleuren, patronen en inspiratiebronnen : van antieke vazen ("die structuur kan wel werken") tot een apennootje (we hebben het uitvergroot en gedrukt, nu zijn we er een reliëf op aan het brengen"). Beneden aan de drukmachine zijn verfmengers aan het werk en wat verder, in een ruime en met daglicht overgoten kamer hangt muurbekleding met een soort zandkorrels te drogen. Het resultaat van dergelijke experimenten komt soms op de markt, soms niet. Dit voorjaar alvast wél. "Aan Bark cloth hebben we twee jaar gewerkt", geeft Philippe toe. "Het is muurbekleding van de schors van een ficusboom. Die wordt in Uganda van de bomen gepeld. Elke paar maanden groeit die aan, zoals kurk. Die schors wordt geverfd met natuurlijke pigmenten en aan elkaar genaaid. Zo'n uniek patchwork wordt hier geleverd. Wij zorgen voor een achterrug en versnijden die vellen tot panelen van 310 bij 130 cm. Het is bijna een oerproduct." Al even natuurlijk voelt de tweede collectie van dit voorjaar aan, de Antelope, uit suède. "We maakten er plooien in, gingen er met een warme wals over en hebben er zelf folie op gedrukt." Ook opvallend dit voorjaar is de Anthology-collectie, letterlijk een bloemlezing van bestaande producten uit het gamma. "Een overzicht, maar ook een werkinstrument voor decorateurs en schilders", vindt Philippe Desart. "Arte heeft niet één stijl, dat is onze sterkte : we passen in elk interieur." Voor een mooi overzicht van het aanbod kunt u sinds een dikke maand ook naar een gloednieuwe Parijse showroom. "We tonen er dat muurbekleding erg chic kan zijn, in wat ik een bibliotheek van muurbekleding noem." De exclusieve collecties hebben natuurlijk hun prijs : vanaf 79 euro per rol tot 160 euro per meter. Bovendien worden zowat alle Arte-producten door vakmannen aangebracht. Precies die twee redenen brachten Arte op het idee om twee jaar geleden een nieuw merk te lanceren : HookedonWalls. Dat zijn verrassende behangpapierrollen die een doe-het-zelver wél zelf kan plaatsen. www.arte-international.com Door Leen Creve