Regendouches, stoomjets, designkuipen en een uitgekiend spel van kleuren en materialen : de 21e-eeuwer wil letterlijk baden in luxe en wellness. Een overzicht van de trends.

Dé tendens voor dit seizoen : luxebadkamers worden persoonlijke wellnesspaleizen. Haast alle merken springen op de kar en tooien de badkamer met sauna’s, bubbelbaden, stoomcabines, hamams en andere kuurfaciliteiten. Voor al die luxe is doorgaans een grote portemonnee en veel plaats nodig. Ideal Standard maakt daar graag een uitzondering op. Voor wie klein woont en toch een trendy badkamer wil, lanceert het Britse merk de frisse lijn Small +, een upgrade van Small uit 1997. Ontwerper Franco Bertoli mikt vooral op eenpersoonsgezinnen in stedelijke gebieden die op zoek zijn naar plaatsbesparende oplossingen. Villeroy & Boch houdt het ook bescheiden met zijn Private Loungecollectie, die zowel trendy wastafels als meubilair, trolleys en spiegels bevat.

Maar het leeuwendeel van de merken mikt resoluut op het luxesegment. Badkamers met werkelijk alles erop en eraan zijn niet meer louter functioneel. “Ze worden even luxueus ingericht als de rest van het huis”, weet Roberto Gavazzi, CEO van Boffi. “De badkamer wordt even belangrijk als de slaapkamer.” Boffi heeft al langer oog voor de complete badkamer, maar steeds meer merken zien daar nu ook het nut van in. Swarovski bijvoorbeeld, dat het complete badkamerconcept Dazzling Daydream presenteert in samenwerking met Kludi. Swarovskikristal was voorheen vooral blingbling in de vitrinekast of op de schoorsteenmantel. Nu verluchten de kristallen ook in alle intimiteit een designbadkamer. De Swarovskiaccenten zijn subtiel aan de douchekranen, maar protserig in de vorm van luchters.

Vernieuwend qua technologie kun je Dazzling Daydream niet noemen, terwijl veel merken dit seizoen net uitpakken met nieuwe hightech badkamersnufjes. De innovatie begint al in het segment van de ligbaden, waar wellness absoluut het toverwoord is. Veel merken kiezen nog altijd voor het bad als centraal genotsoord. Royaal relaxen gebeurt met gesofisticeerde sproeikoppen (micro-, hydro-, air- en stoomjets om precies te zijn) en met aroma-, licht- en muziekfaciliteiten. Aquamass zorgt bijvoorbeeld voor een bubbelbad met verscheidene massagefuncties : Whirlbasic werkt in op de billen en de dijen, Airbasic verstevigt de spieren en Mixbasic trakteert het hele lichaam op bubbels. Kingsize kuipen met imposante waterpartijen staan nog steeds chic, maar de opvallendste schaalvergroting noteren we toch in het douchesegment.

Klaterwater

Tot voor kort diende douchen voor een kattenwasje ’s morgens in de vroegte. Tijdwinst wordt nu qualitytime onder de sproeiers. De plek is immers omgetoverd tot chill-outzone waar je kunt genieten en onthaasten, dankzij multifunctionele koppen op verscheidene niveaus, die ook stoom kunnen genereren. Villeroy & Boch lanceert bijvoorbeeld Aquagate, een luxedouche annex hamam, geïnspireerd op Stonehenge. De relaxsensatie is compleet met een extra large regendouche, een stoomfunctie en acht zij-jets die zowel massagestralen als nevel spuiten. Om in de juiste sfeer te geraken verandert de belichting in blauw, groen, geel en rood. De Aquagate is zelfs uitgerust met ingebouwde luidsprekers waar je favoriete muziekjes door sijpelen, eventueel inlaadbaar via USB.

Ook andere merken komen met vernuftige sproeikoppen en kranen allerhande. Bij de Hansa Canyon stroomt water via een open leiding als een waterval of kabbelend beekje. De Hansa Colourshower hult je in alle kleuren van de regenboog, dankzij de ingebouwde leds in de sproeikop. Temperatuursensoren regelen automatisch kleurveranderingen : een warme waterstraal kleurt rood en een koude blauw. In de Colourshower zit ook technologie die het water automatisch laat stromen op je favoriete temperatuur, in casu zoals bij de vorige wasbeurt. Bovendien zit er een begrenzer op het systeem, zodat er niet warmer dan 38 graden kan worden gedoucht. Duscholux pakt dan weer uit met Duscho-Live, een minihamam met kleurentherapie en massagestralen. Het water zelf voelt aan als een tropische stortbui. Omdat de binnenruimte zo groot mogelijk moet zijn, bevat hun Collection 2 Life een reeks profielen en scharnieren om de douche aan elke ruimte aan te passen.

Kranenfabrikant Grohe lanceert de Aquatower, een totaalconcept met zijsproeiers, een aquadimmer, een gamma verwenstralen en intelligente thermostaat. Het grote voordeel is dat dit model compatibel is met elk kraansysteem. Eveneens uit hun gamma : de Rainshower, met een sproeikop van 40 (!) centimeter. Maar het technologische hoogstandje is ongetwijfeld de Digital Grohterm Wireless, kortweg de ‘wireless douche’. Met een afstandsbediening kun je een paar minuten voor je de douche instapt je persoonlijke instellingen ingeven. Zo zijn het water en de kamer op de gewenste temperatuur en hoef je niet naakt te staan koukleumen. Een wilde gok voor de trends van volgend jaar : draadloos internet in de cabine ?

Dornbracht presenteert op zijn beurt de Rainsky, een regendouche die op alle zintuigen inwerkt. Zowel het parfum, de kleur als het debiet van het water is eenvoudig regelbaar voor optimaal genot. Hun staaltje hightech is de infraroodkraan, waarbij het water, zonder dat je iets hoeft aan te raken, via een sensor begint te stromen.

Hansgrohe is ervan overtuigd : hoe groter de straalschijf van een kop, hoe groter het doucheplezier. Omdat ze er zich van bewust zijn dat de montage van zo’n megatoestel (zij doopten hem ‘Raindance’) niet altijd even vlot verloopt, brengen ze een nieuwe showerpipe en opbouwpaneel op de markt. Zo is alles gemakkelijker monteerbaar, ook in kleinere ruimtes. Daarnaast ontwierp Hansgrohe samen met Pharo ook een stoomdouche, compleet met lichtmodule, luidsprekers en aromadispenser.

Dat de buitendouche van Tom De Vrieze voor Extremis de Henry van de Velde Prijs voor het Publiek won, is geen toeval : Vlamingen lijken klaar voor wellnessplezier buiten. En dat heeft Duravit ook begrepen. Het Duitse badkamermerk dat trends in het verleden ook al goed aanvoelde, zet nu in op de flexibele badkamer. In samenwerking met ontwerpbureau Eoos presenteren zij Sundeck, een badmeubel dat zowel binnen als buiten kan staan. Meer nog, met een zitting erover kan het ook als bank worden benut. Het water in deze wellness pool moet niet telkens ververst worden, maar wordt gefilterd via een ingenieus systeem. Handig is dat de Sundeck berglades heeft aan de zijkanten. Ook bij Van Marcke vinden we minibadmodules voor buiten, uitgerust met hydro- en luchtmassagefaciliteiten.

Droombaden

Behalve uitpakken met technologie of buitenbaden is in zee gaan met een designer ook een goede tactiek om in de aandacht te komen. Marc Newson werd al eens opgetrommeld door Ideal Standard, en bij Duravit wisten ze Philippe Starck een tijdje geleden al te strikken. Ter herinnering : Starck X is zijn opvallendste geesteskind, een bad in rechthoekig design. Aquamass werkt al jaren samen met jonge ontwerpers in zijn Labels De-sign Edition. Dit jaar haalde het de Française Matali Crasset voor de tweede keer binnen. Ze ontwierp een waskom op een draagstructuur. Tegelijk liet de fabrikant een lederartiest los op een bad, met als opmerkelijk resultaat de Graine de cuir. Op Batibouw waren dan weer de prototypes te zien van de Near Future Collection die Alain Berteau ontwierp voor Van Marcke. “Ik heb veeleer typologisch dan stilistisch gewerkt”, verklaart Berteau zelf. Hij combineert een wastafel met een bureau, een stoel met een spiegel, en een bad met een loungestoel. Rollende trolleys vormen mobiele opbergruimte. Dedecker werkte samen met de Belgische ontwerper en interieurarchitect Danny Venlet (bekend van de Easy Riderbureaustoel en het interieur van de Fragmaboetiek in Antwerpen). Ook hij bedacht een meubel dat plaats bespaart en verscheidene functies integreert : wastafel, legplank en opbergdoos.

Het mag duidelijk zijn : luxebadkamers anno 2006 willen de allure hebben van een kuuroord. In theorie hoeft je dus je deur niet uit om te genieten van spaheerlijkheden. Toch wringt het schoentje een beetje, want gevraagd naar het doelpubliek van Swarovski’s Dazzling Daydreambadkamerconcept antwoordde woordvoerder Markus Langes : “Vooral luxehotels en kuurcentra. Voor particulieren zal het misschien wat duur uitvallen.”

Door Leen Creve en Thijs Demeulemeester

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content