voor 2

Nasu dengaku is een Japans gerecht met een intense, hartige smaak. "Van dit gerecht vragen klanten het vaakst het recept", lacht Hanna. Je kunt nasu dengaku als voorgerecht eten of er een maaltijd van maken door het te serveren met rijst en misosoep.
...

Nasu dengaku is een Japans gerecht met een intense, hartige smaak. "Van dit gerecht vragen klanten het vaakst het recept", lacht Hanna. Je kunt nasu dengaku als voorgerecht eten of er een maaltijd van maken door het te serveren met rijst en misosoep. 1. SAUS 20 ml kooksake 30 ml mirin 30 g suiker 40 ml water 1 el dashi no moto 100 g witte rijstmiso2 eierdooiers 2. GROENTE 1 aubergine 5 el maizena Plantaardige olie om te frituren 3. GARNITUUR Fijngesnipperde lente-ui Geroosterd sesamzaad 1. Doe voor de misosaus de sake in een kookpot en laat even kort opkoken zodat de alcohol eruit kookt. Voeg de mirin en suiker toe, laat even pruttelen terwijl je roert tot de suiker is opgelost. Voeg het water en de dashi toe. Roer de miso onder dit mengsel tot deze is opgelost en laat het vanaf dit moment niet meer koken, anders wordt het te zout en gaan de gezonde bestanddelen van de miso verloren. Voeg nu de eierdooiers toe en roer met een garde op een matig vuur tot de saus indikt. 2. Snijd de aubergine in tweeën. Snijd het vruchtvlees met een scherp mesje uit de schil, maar probeer die heel te houden om straks in te serveren. Verwarm de frituurolie tot 175°C, wentel de blokjes aubergine in de maizena en frituur ze gedurende twee minuten tot ze goudbruin zien. Laat ze uitdruipen op keukenpapier. Verwarm de grill voor. 3. Schik de blokjes in de twee leeggehaalde aubergineschillen en schep de misosaus rijkelijk over de aubergine. Zet het geheel drie à vijf minuten onder de grill. Strooi ter afwerking wat fijngesneden lente-ui en geroosterd sesamzaad over de aubergine. Itadakimasu! (Japans voor "smakelijk eten en dank je voor de maaltijd".)